Midia renunță la statutul de port în schimbul regimului de zonă liberă

995
Midia renunță la statutul de port în schimbul regimului de zonă liberă - midiarenunalastatutuldeportinsch-1570047095.jpg

Articole de la același autor

Ministerul Transporturilor a pus în dezbatere publică proiectul hotărârii de guvern privind extinderea regimului de zonă liberă în portul Constanța. În nota de susținere a actului normativ se arată că de acest regim va beneficia "zona Midia" a acestui port. 
Foarte puțini sunt cei ce au aflat că Midia și-a pierdut statutul de port, devenind o simplă zonă a portului Constanța. Schimbarea a fost operată în baza Ordinului ministrului transporturilor nr. 1254 din data de 11 septembrie 2019. Conform acestui act normativ, în momentul de față, portul Constanța cuprinde: zona Constanța, cu o suprafață totală de 38.637.719,64 mp (din care 12.760.940,64 mp de uscat), zona Basarabi - 114.002,71 mp (din care 106.590,92 mp de uscat) și zona Midia - 8.239.358 mp (din care uscatul se întinde pe o suprafață de 2.237.900 mp).


Sacrificiu de dragul facilităților fiscale
În ce scop s-a operat această schimbare de statut? Iată ce explicații oferă Ministerul Transporturilor: "Prin extinderea regimului de zonă liberă și în zona Midia a portului Constanța se vor dezvolta noi facilități pentru operarea mărfurilor și, implicit, va crește traficul de mărfuri în portul Constanța, fapt ce conduce la obținerea unor avantaje financiare atât în beneficiul Companiei Naționale Administrația Porturilor Maritime Constanța, cât și în beneficiul operatorilor economici care își vor desfășura activitatea în această zonă a portului Constanța.  


Există suprafețe de teren în zona Midia care nu sunt încă dezvoltate, și anume: 73 ha (fără cheu de acostare) care sunt închiriabile și 48 ha nesistematizate, ce necesită lucrări de viabilizare. Odată cu extinderea regimului de zonă liberă, valoarea economică a acestor suprafețe portuare va crește semnificativ, împreună cu dorința unor operatori economici de a se instala în zona Midia a portului Constanța, pentru a desfășura activități cu valoare adăugată.


Beneficierea de facilități de zonă liberă în conformitate atât cu normele europene cât și cu cele interne în vigoare va face din zona Midia a portului Constanța o zonă atractivă pentru marii investitori în domeniu, cu importante avantaje economice pentru toate părțile implicate."


Dacă citim printre rânduri, se înțelege următorul lucru: în calitate de port de sine stătător, Midia nu poate primi regim de zonă liberă. Dar dacă este declarat zonă a portului Constanța, manevra este posibilă, fiind vorba de o simplă extindere a acestui regim.


Tentative eșuate
Trebuie știut, stimați cititori, că, în anii 2012 și 2015, au existat două tentative eșuate de a institui regimul de zonă liberă în portul Midia. În mai 2012, la cererea Companiei Naționale Administrația Porturilor Maritime Constanța și a operatorilor portuari, Ministerul Transporturilor a lansat în dezbatere un proiect de hotărâre de guvern cu aceeași temă. Argumentele erau aceleași: "Statutul de zonă liberă va stimula creșterea traficului de mărfuri în portul Midia și va atrage noi investiții generatoare de locuri de muncă. Prin instituirea acestui regim, operatorii economici vor beneficia de aceleași facilități vamale de care se bucură cei din portul Constanța, încă de la data de 25 august 2003."


Performanțele portului Midia
Portul Midia (mai nou, zona Midia) este situat la nord de portul Constanța, la o distanță de 13,5 mile marine. Are o suprafață totală de 8.239.358 mp, din care 2.237.900 mp de teritoriu portuar, iar diferența o reprezintă bazinele portuare. Este apărat de digurile de nord și sud, cu o lungime totală de 6,97 km. Dispune de 14 dane, din care 11 sunt operaționale (alte 3 dane aparțin șantierului naval), cu o lungime totală a cheului de 2,24 km. În urma lucrărilor de dragaj efectuate, adâncimea apei a crescut la 9 m, în danele 1 – 4, care pot primi nave de până la 20.000 tdw.
Activitatea în portul Midia a făcut un salt uriaș în urma privatizării combinatului petrochimic "Petromidia". Grupul Rompetrol a finalizat la sfârșitul anului 2008 două investiții care au schimbat decisiv destinul portului:
- terminalul de transfer al produselor finite din dana 9, care permitea acostarea navelor de până la 10.000 tdw și a barjelor de tip tanc de până la 3.000 tdw (valoare investiției - 29 milioane de dolari);  
- terminalul (monoboy) pentru transferul țițeiului la 8,6 km în largul mării (valoare de 175 milioane de dolari).
Grație acestor terminale, grosul traficului de țiței și produse petroliere finite s-a mutat din terminalul petrolier al portului Constanța în cel de la Midia. Începând din 2009, destinul micuțului port s-a schimbat, el devenind principalul port petrolier al României. 


Lucrurile nu s-au oprit aici. Au urmat noi investiții care au sporit rolul portului Midia în traficul de mărfuri energetice. Pe data de 7 octombrie 2010, "Octogon Gas & Logistics" SRL a inaugurat cel mai modern terminal de gaze naturale lichefiate din Europa, a cărui capacitate de stocare este de 4.000 metri cubi (valoarea investiției - 15 milioane de euro).


În același an, Rompetrol Rafinare a finalizat un terminal de gaze petroliere lichefiate (GPL), cu capacitatea de 3.000 de tone/transport, în dana nr. 9, conectat direct la două rezervoare de GPL ale rafinăriei (valoare - 3,8 milioane de dolari).
În 2018, portul Midia a derulat un trafic de mărfuri de 8.183.924 tone, având o pondere de 13,35% în fluxurile de mărfuri derulate de porturile maritime românești. Hidrocarburile reprezintă aproape 94% din volumul mărfurilor operate la Midia. 


Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.5099 secunde