€ 4.7205
£ 5.2885
$ 4.1484

Mai multe ştiri online:

Marinarii nu trebuie să semneze contractele de muncă fără clauza de abandon

Ştire online publicată Marţi, 10 Ianuarie 2017. Autor: Ion TIȚA-CĂLIN
Criza în care s-a scufundat shipping-ul mondial este departe de final. Din 2009 și până în prezent, numeroși armatori și operatori de nave și-au închis porțile ori și-au redus activitatea. Cele mai afectate au fost companiile mici și mijlocii, printre ele numărându-se și Deiulemar Shipping SpA, din Italia, care deținea o flotă de 16 nave, cu o capacitate de 1.379.516 tdw. Deiulemar Shi-pping SpA a devenit cunoscută în România pentru că a cumpărat, de la Șantierul Naval Constanța, mineralierul de 172.000 tdw Giuseppe Lembo, construit în 1999. 


Nu au fost iertate nici marile companii. La sfârșitul lunii august 2016 a avut loc răsunătorul faliment al companiei japoneze Hanjin Shipping Co Ltd. Aflată pe locul 10 în clasamentul mondial al transportatorilor de mărfuri containerizate, aceasta opera 60 de linii de navigație și transporta 100 de milioane de tone de mărfuri pe an. 


Navigatorii au fost cei mai afectați de criză. Un mare număr, în special din rândul nebrevetaților, și-au pierdut locurile de muncă, întrucât flota mondială înregistra un excedent de capacități de transport de circa 20% comparativ cu nevoile pieții. Competiția de pe piața muncii a condus la scăderea continuă a salariilor, angajatorii preferându-i pe marinarii asiatici, mult mai ieftini decât europenii.
Marinarii de pe multe nave au rămas fără protecția socială prevăzută în legislația internațională, iar plata salariilor a început să întârzie cu lunile. S-a înregistrat o creștere a nu-mărului de nave arestate pentru litigii comerciale și datorii ale armatorilor, precum și a echipajele abandonate fără mijloace de subzistență la bord, fără asistență medicală și cu salariile neplătite. Rechinii din shipping-ul mondial au profitat de criză, pentru a-i trage pe sfoară pe mari-narii disperați că nu își găsesc locuri de muncă.


Situația echipajelor abandonate ar trebui să se schimbe de la 1 ianuarie 2017, odată cu intrarea în vigoare a prevederilor Convenției internaționale MLC - 2006, referitoare la abandon. „Începând din acest an, este obligatoriu pentru toți armatorii să dețină o asigurare pentru caz de abandonare a navei, de neplată a salariilor, de faliment. În baza poliței de asigurare, în caz de abandon, echipajului i se vor achita până la patru salarii restante, costurile întreținerii la bordul navei, pe perioada abandonului, și cheltuielile de repatriere”, a declarat, pentru cotidianul „Cuget Liber”, Adrian Mihălcioiu, liderul Sindicatului Liber al Navigatorilor și șef al Inspectoratului ITF - România.


Trebuie precizat că această convenție este rezultatul eforturilor Federației Internaționale a Transportatorilor (ITF) și ale Asociației Internaționale a Armatorilor. 


„ITF și sindicatele afiliate nu vor semna contractele colective de muncă în care nu este prevăzută clauza de asigurare în caz de abandon și dacă aceasta nu este semnată cu unul dintre cluburile de asigurare recunoscute, solvabile. Navigatorii, la rândul lor, trebuie să verifice dacă respectiva clauză este cuprinsă în contractul individual de muncă. Sindicatul Liber al Navigatorilor stă la dispoziția tuturor celor ce au nelămuriri, indiferent dacă sunt sau nu membri de sindicat. Oamenii trebuie să știe că Ministerul Afacerilor Externe nu are fonduri pentru repatrierea lor în caz că au fost abando-nați și că singura protecție rămâne această clau-ză de asigurare”, a precizat Adrian Mihălcioiu. 


Sindicatul Liber al Navigatorilor s-a remarcat ca fiind un deschizător de drumuri în domeniul apărării drepturilor navigatorilor abandonați. În ianuarie 2003, el a obținut de la Cabinetul Năstase primul act normativ care a instituit o protecție reală a navigatorilor români îmbarcați la bordul navelor sub pavilion străin. Hotărârea de guvern a introdus un sistem de măsuri de securitate financiară pentru cazurile de abandonare a personalului navigant în afara României. Pentru a fi autorizate de către Autoritatea Navală Română, agențiile de crewing au fost obligate să facă dovada constituirii garanției de minimum 100.000 de dolari, pentru plata a două salarii restante. Evident, la acel moment, măsura adoptată din inițiativa sindicatului nu a fost privită cu ochi buni de multe dintre firmele de crewing.


De-a lungul anilor, la cererea SLN, respectiva clauză a fost executată de către ANR pentru mai multe echipaje abandonate. Recent, sindicatul a intervenit pentru repatrierea și plata salariilor celor trei marinari români abandonați pe nava „Newlead Victoria” (IMO 9244788), sub pavilion Liberia, în rada interioară a portului Johor, din Malaiezia. 


Distribuie :

Articole de la acelaşi autor

Top ştiri din ultimele 7 zile

ziare & stiri Revista presei
Pagina a fost generata in 0.8362 secunde