Marile companii de navigație deschid rezervorul de ofițeri chinezi

486
Cheltuielile cu forța de muncă, pe navele europene diferă în funcție de naționalitatea marinarilor, a declarat, pentru cotidianul "Cuget Liber", clc. Andrei Mihai, unul dintre specialiștii care activează în piața constănțeană de crewing. Astfel, în cazul în care optează pentru un echipaj croat, armatorul trebuie să plătească o sumă de 80.000 euro pe lună. Bulgarii sunt ceva mai ieftini: 72.000 euro. Sunt urmați de românii - 70.000 euro, ruși – 60.000 euro, ucraineni și indieni – 55.000 euro, filipinezi - 45.000 euro și birmanezi - 35.000 euro. Aceste date spun un lucru: forța de muncă marinărească este cu atât mai ieftină cu cât piața de pe care este recrutată se află mai spre soare răsare.

Explozia mercurialului
În ultimul deceniu, criza de ofițeri resimțită, în special, în funcțiile superioare, a determinat marile companii de navigație ale lumii să își îndrepte atenția spre rezervele existente în țările Europei de Est. În acestea, armatorii și companiile de crewing au găsit mii de ofițeri bine pregătiți, cunoscători ai limbii engleze, ai computerului și care s-au adaptat rapid la noile tipuri de nave. Dar, pe măsura extinderii flotei mondiale și intrării în exploatare a mii de nave noi, resursele acestor bazine de forță de muncă au secătuit. Mai mult, o dată cu creșterea cererii și reducerea ofertei, prețul marinarilor din Europa de Est a crescut spectaculos. Marile companii japoneze au spart piața cu un mercurial irezistibil: comandant – 12.500 până la 13.000 dolari, șef mecanic - 12.000 dolari, secund – 10.000 dolari, ofițer II – 5.000 dolari, ofițer III – peste 3.500 dolari. Dar chiar și așa, criza se acutizează.

Leac pentru coșmar
Armatorii sunt tot mai conștienți că soluția este în Orient - afirmă clc. Andrei Mihai. Asia dispune de un potențial uriaș. Este drept, nivelul de pregătire al multor marinari asiatici este inferior europenilor, dar acest fapt nu mai constituie un obstacol. Marile companii de navigație au înțeles că, de acum înainte, trebuie să investească în pregătirea marinarilor pentru a-i aduce la nivelul pretențiilor lor. "În prezent, multe dintre ele instruiesc ofițeri II și III filipinezi, indonezieni, birmanezi, indieni pe care, apoi, îi promovează în funcții superioare" - spune clc. Andrei Mihai.
Atracția cea mai mare o reprezintă China. Potențialul ei uman este de neegalat. Cu 30.000 - 40.000 de ofițeri chinezi s-ar rezolva coșmarul flotei mondiale, dar armatorii cred că rezerva de marinari ar putea urca până la un milion. Unele companii au pătruns pe piața chineză. Oferă training și locuri de muncă. Au încheiat numeroase contracte de îmbarcare și au ajuns să formeze chiar echipaje complete, de chinezi.

Se anunță furtuna
Uriașele rezerve de forță de muncă din Asia vor avea un impact major asupra salariilor. Pe măsură ce tot mai mulți filipinezi, indonezieni, birmanezi, indieni și chinezi vor fi pregătiți, oferta va crește, iar salariile se vor reduce. Până la cel nivel? Este greu de spus în acest moment. "Pentru o perioadă de doi – trei ani, navigatorii români vor mai câștiga salarii mari" - prognozează clc. Andrei Mihai. Apoi, va urma șocul. Creșterea numărului de ofițeri de pe piață va genera o concurență fără precedent între aceștia, care se va solda cu scăderea ofertelor salariale. Navigatorii vor avea pretenții tot mai mici și vor accepta orice contract.
Sindicatele navigatorilor, nu cred, însă în acest scenariu. "Știm că se practică sistemul contractelor duble, în cazul navigatorilor chinezi, fapt ce alterează piața. Aceștia au un contract oficial, cunoscut de statul chinez, după care sunt impozitați, și altul, neoficial, în baza căruia sunt plătiți mai mult" - afirmă Adrian Mihălcioiu, inspectorul român al Federației Internaționale a Transpor-tatorilor. Altfel spus, navigatorii chi-nezi sunt mai scumpi în realitate decât se declară, ceea ce face ca piața să nu fie chiar atât de deze-chilibrată. "Situația este doar de moment. Până la urmă se va găsi soluția cu statul chinez și se va intra în legalitate" - susține clc. Andrei Mihai.

Efectul de bumerang
Evoluția prețului forței de muncă marinărești depinde de voința marilor companii de a investi în pregătirea profesională. Ele pot opta să dezvolte rezerva de navigatori a lumii cheltuind zeci de milioane de dolari anual pentru training. Teoretic, costurile cu instruirea vor fi recuperate, cu profit, prin plata unor salarii tot mai mici. Problema este că ar putea profita tocmai armatorii care nu investesc în training.
Scăderea prețului forței de muncă va avea un efect de bumerang, atunci când va fi depășită o anumită limită. Reducerea câștigurilor sub un anumit nivel va face ca locurile de muncă de pe mare să nu mai fie atractive. Tinerii vor reacționa primii. Ei nu vor mai alege cariera pe mare, preferându-le pe cele de la uscat, mai puțin riscante, mai puțin stresante și, poate, la fel de bine plătite. Armatorii ar trebui să își aducă aminte că actuala criză de ofițeri a pornit tocmai de la o asemenea politică salarială.

Cheltuielile cu forța de muncă, pe navele europene diferă în funcție de naționalitatea marinarilor, a declarat, pentru cotidianul "Cuget Liber", clc. Andrei Mihai, unul dintre specialiștii care activează în piața constănțeană de crewing. Astfel, în cazul în care optează pentru un echipaj croat, armatorul trebuie să plătească o sumă de 80.000 euro pe lună. Bulgarii sunt ceva mai ieftini: 72.000 euro. Sunt urmați de românii - 70.000 euro, ruși – 60.000 euro, ucraineni și indieni – 55.000 euro, filipinezi - 45.000 euro și birmanezi - 35.000 euro. Aceste date spun un lucru: forța de muncă marinărească este cu atât mai ieftină cu cât piața de pe care este recrutată se află mai spre soare răsare.

Explozia mercurialului
În ultimul deceniu, criza de ofițeri resimțită, în special, în funcțiile superioare, a determinat marile companii de navigație ale lumii să își îndrepte atenția spre rezervele existente în țările Europei de Est. În acestea, armatorii și companiile de crewing au găsit mii de ofițeri bine pregătiți, cunoscători ai limbii engleze, ai computerului și care s-au adaptat rapid la noile tipuri de nave. Dar, pe măsura extinderii flotei mondiale și intrării în exploatare a mii de nave noi, resursele acestor bazine de forță de muncă au secătuit. Mai mult, o dată cu creșterea cererii și reducerea ofertei, prețul marinarilor din Europa de Est a crescut spectaculos. Marile companii japoneze au spart piața cu un mercurial irezistibil: comandant – 12.500 până la 13.000 dolari, șef mecanic - 12.000 dolari, secund – 10.000 dolari, ofițer II – 5.000 dolari, ofițer III – peste 3.500 dolari. Dar chiar și așa, criza se acutizează.

Leac pentru coșmar
Armatorii sunt tot mai conștienți că soluția este în Orient - afirmă clc. Andrei Mihai. Asia dispune de un potențial uriaș. Este drept, nivelul de pregătire al multor marinari asiatici este inferior europenilor, dar acest fapt nu mai constituie un obstacol. Marile companii de navigație au înțeles că, de acum înainte, trebuie să investească în pregătirea marinarilor pentru a-i aduce la nivelul pretențiilor lor. "În prezent, multe dintre ele instruiesc ofițeri II și III filipinezi, indonezieni, birmanezi, indieni pe care, apoi, îi promovează în funcții superioare" - spune clc. Andrei Mihai.
Atracția cea mai mare o reprezintă China. Potențialul ei uman este de neegalat. Cu 30.000 - 40.000 de ofițeri chinezi s-ar rezolva coșmarul flotei mondiale, dar armatorii cred că rezerva de marinari ar putea urca până la un milion. Unele companii au pătruns pe piața chineză. Oferă training și locuri de muncă. Au încheiat numeroase contracte de îmbarcare și au ajuns să formeze chiar echipaje complete, de chinezi.

Se anunță furtuna
Uriașele rezerve de forță de muncă din Asia vor avea un impact major asupra salariilor. Pe măsură ce tot mai mulți filipinezi, indonezieni, birmanezi, indieni și chinezi vor fi pregătiți, oferta va crește, iar salariile se vor reduce. Până la cel nivel? Este greu de spus în acest moment. "Pentru o perioadă de doi – trei ani, navigatorii români vor mai câștiga salarii mari" - prognozează clc. Andrei Mihai. Apoi, va urma șocul. Creșterea numărului de ofițeri de pe piață va genera o concurență fără precedent între aceștia, care se va solda cu scăderea ofertelor salariale. Navigatorii vor avea pretenții tot mai mici și vor accepta orice contract.
Sindicatele navigatorilor, nu cred, însă în acest scenariu. "Știm că se practică sistemul contractelor duble, în cazul navigatorilor chinezi, fapt ce alterează piața. Aceștia au un contract oficial, cunoscut de statul chinez, după care sunt impozitați, și altul, neoficial, în baza căruia sunt plătiți mai mult" - afirmă Adrian Mihălcioiu, inspectorul român al Federației Internaționale a Transpor-tatorilor. Altfel spus, navigatorii chi-nezi sunt mai scumpi în realitate decât se declară, ceea ce face ca piața să nu fie chiar atât de deze-chilibrată. "Situația este doar de moment. Până la urmă se va găsi soluția cu statul chinez și se va intra în legalitate" - susține clc. Andrei Mihai.

Efectul de bumerang
Evoluția prețului forței de muncă marinărești depinde de voința marilor companii de a investi în pregătirea profesională. Ele pot opta să dezvolte rezerva de navigatori a lumii cheltuind zeci de milioane de dolari anual pentru training. Teoretic, costurile cu instruirea vor fi recuperate, cu profit, prin plata unor salarii tot mai mici. Problema este că ar putea profita tocmai armatorii care nu investesc în training.
Scăderea prețului forței de muncă va avea un efect de bumerang, atunci când va fi depășită o anumită limită. Reducerea câștigurilor sub un anumit nivel va face ca locurile de muncă de pe mare să nu mai fie atractive. Tinerii vor reacționa primii. Ei nu vor mai alege cariera pe mare, preferându-le pe cele de la uscat, mai puțin riscante, mai puțin stresante și, poate, la fel de bine plătite. Armatorii ar trebui să își aducă aminte că actuala criză de ofițeri a pornit tocmai de la o asemenea politică salarială.

Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole din aceeași secțiune

Pagina a fost generata in 2.0313 secunde