€ 4.7345
£ 5.2361
$ 4.2201

Mai multe ştiri online:

Lupii de mare eșuează între clauzele contractelor de îmbarcare

Ştire online publicată Luni, 23 Octombrie 2017. Autor: Ion TIȚA-CĂLIN
Nu trebuie să ne surprindă faptul că un număr mare de navigatori nu au citit cu atenție contractul de îmbarcare pe care l-au semnat și nu i-au înțeles prevederile, ajungând să nu cunoască ce drepturi și obligații au. Nu sunt singurii. Comportamentul acesta este frecvent și în rândul lucrătorilor de la uscat, al clienților instituțiilor bancare și de asigurări, ai furnizorilor de utilități și chiar în rândul agenților economici care încheie contracte comerciale. Dar aceasta nu este o scuză pentru lupii de mare.

Ignorarea obligației de a studia cu atenție și a înțelege contractul semnat poate avea consecințe costisitoare, grave pentru cei ce se fac vinovați de ignoranță ori superficialitate.

Adrian Mihălcioiu, șeful Inspectoratului ITF România și lider al Sindicatului Liber al Navigatorilor, a declarat, pentru cotidianul „Cuget Liber”, că s-au înmulțit cazurile de navigatori care nu își revendică drepturile cuvenite prin contractele de îmbarcare. Culmea, sunt situații în care marinarii ce s-au îmbolnăvit ori au suferit un accident sunt trași de mânecă de angajatorii curioși să afle dacă nu cumva au renunțat la drepturile lor.

„Navigatorii trebuie să știe că, în momentul în care s-au accidentat ori s-au îmbolnăvit, acordarea drepturilor cuvenite nu vine de la sine. Ei trebuie să își cunoască foarte bine drepturile și modalitățile în care acestea pot fi obținute.

În viața de zi cu zi, apar tot felul de situații. Sunt frecvente cazurile în care clauzele din contractele de muncă nu sunt acoperite cu asigurările P & I prevăzute de Convenția internațională privind munca și viața pe mare MLC 2006, fie polițele de asigurare sunt încheiate la valori mult prea mici ori cu asiguratori neserioși, alții decât cei recunoscuți de organismele internaționale.

Sunt situații când deciziile luate la bordul navelor îi împiedică, ulterior, pe navigatori, să-și revendice drepturile. Marinarii trebuie să știe că, atunci când se produce o îmbolnăvire sau un accident, acestea trebuie înregistrate în jurnalul de bord, iar navigatorul trebuie să obțină un document standard de la navă, în care se înregistrează tipul de îmbolnăvire sau accident. Persoana în cauză trebuie să fie atentă la corectitudinea completării acestuia! Dacă a avut loc un accident de muncă trebuie bifată rubrica „accident”, nicidecum rubrica „îmbolnăvire”.

Navigatorul are dreptul să meargă la un medic indiferent de nava pe care se află și în cel mai apropiat port. El trebuie să știe cum se obține respectarea acestui drept. Dacă este membru al unei organizații sindicale, se adresează acesteia și primește tot sprijinul. În caz contrar, trebuie să se străduiască să determine armatorul și comandantul navei să-i asigure asistența medicală.

E bine să se știe faptul că navigatorii trebuie să primească personal toate actele medicale eliberate de doctori, întrucât situația medicală îi privește pe ei, în primul rând, în calitate de pacienți, iar companiei și asiguratorilor trebuie să le prezinte copii. În documentele medicale trebuie să se scrie clar că este vorba de accident sau îmbolnăvire la bordul navei și să se arate cauza acestora.

În astfel de cazuri, în documentul de repatriere trebuie să se stipuleze că aceasta a avut loc în baza accidentului ori îmbolnăvirii suferite, nicidecum din inițiativa navigatorului”, precizează liderul SLN.

Stimați navigatori, după cum constatați, acordarea dreptului de a beneficia de îngrijire medicală și de compensații depinde de respectarea contractului de îmbarcare de ambele părți. Dacă navigatorul nu îndeplinește obligațiile enumerate mai sus, riscă să nu poată beneficia de drepturile sale, chiar dacă angajatorul este binevoitor. În lipsa documentelor obligatorii, corect completate, marinarul nu va primi compensațiile prevăzute în contractul de muncă.

„Sunt cazuri în care navigatorii au suferit accidente la bord și nu s-au dus la doctori. Apoi, s-au debarcat în baza unei cereri de concediu. Odată ajunși acasă nu au făcut un control medical, pentru ca după câteva luni să se îmbolnăvească grav din cauza accidentelor suferite. În lipsa înscrisurilor de la medici și de la navă privind trauma suferită, obținerea compensațiilor cuvenite prin contractul de muncă este imposibilă”, afirmă Adrian Mihălcioiu.

Sindicatul Liber al Navigatorilor a lansat o campanie de informare privind contractele de îmbarcare, clauzele contractuale, drepturile și responsabilitățile contractuale, procedurile de urmat pentru obținerea drepturilor, modul de soluționare a litigiilor contractuale. Navigatorii care vor fi receptivi la sfaturile primite și le vor urma vor fi feriți de necazurile și complicațiile izvorâte din ignoranță.

„Îi sfătuim pe navigatori să citească cu atenție contractele de muncă, să le înțeleagă și să le respecte. Nu doar clauza salarială este importantă, ci și cele privind accidentele și îmbolnăvirile, procedurile de urmat în aceste cazuri”, atenționează liderul de sindicat.

Distribuie :

Articole de la acelaşi autor

Top ştiri din ultimele 7 zile

ziare & stiri Revista presei
Pagina a fost generata in 0.8839 secunde