Lovitură năucitoare pentru porturile maritime românești

1090
Lovitură năucitoare pentru porturile maritime românești - lovituranaucitoarepentruporturil-1557757056.jpg

Articole de la același autor

Ministerul Transporturilor anunță dizolvarea Companiei "Radionav" - furnizorul serviciului de radiocomunicații

Stimați cititori, porturile maritime românești sunt sigure pentru că îndeplinesc numeroasele cerințe impuse de shipping-ul internațional: au diguri de protecție care apără navele și instalațiile portuare de valuri pe timp de furtună; asigură adâncimi de până la 18 metri, care sunt atent monitorizate; dispun de instalațiile portuare necesare navigației și operării în condiții de siguranță; asigură servicii de pilotaj și remorcaj de calitate, servicii de radiocomunicații și de căutare și salvare a vieții pe mare. La toate acestea trebuie adăugată existența unor instituții și organizații puternice, cu un personal bine pregătit.

O măsură susținută de toți

Surprinzător, porturile maritime sunt în pericol să devină nesigure în viitorul apropiat, întrucât nu vor mai asigura serviciul de radiocomunicații. Trebuie precizat că activitatea de radiocomunicații navale de apel, pericol și salvare reprezintă un serviciu public de interes național și internațional, având ca scop ocrotirea și salvarea de vieți omenești pe mare. Acest serviciu public este gratuit (cheltuielile pentru realizarea lui fiind asigurate de la bugetul de stat) și constă în:

- îndeplinirea angajamentelor de trafic de radiocomunicații navale de apel, pericol și salvare care revin României în conformitate cu convențiile internaționale la care este parte;

- ascultarea continuă pe frecvențele internaționale de apel și pericol;

- transmiterea de semnale de alarmare, în caz de recepționare a unui mesaj de pericol;

- alarmarea factorilor responsabili de la uscat, în caz de recepționare a unui semnal de pericol de la o navă;

- transmiterea situației meteo;

- transmiterea de avize pentru navigatori.

De 83 de ani acest serviciu este îndeplinit de Compania Națională de Radiocomunicații Navale "Radionav" - S.A. Constanța (fostă Constanța Radio), pe care statul vrea să o desființeze.

În septembrie 2018, Ministerul Transporturilor a pus în dezbatere un proiect de lege prin care activitatea, personalul și patrimoniul "Radionav" urma să fie preluate de Autoritatea Navală Română. Măsura a fost susținută de toată lumea din sistem, întrucât serviciul de radiocomunicații urma să fie asigurat în continuare, costurile trecând în sarcina ANR.

Ministerul Transporturilor se răzgândește

La distanță de numai opt luni, Ministerul Transporturilor se răzgândește și anunță că va dizolva compania "Radionav", fără a preciza ce se va întâmpla cu serviciul de radiocomunicații, dacă va fi încredințat altei instituții și va mai fi asigurat pe viitor.

Pe data de 9 mai 2019, a fost pus în dezbatere publică proiectul de Hotărâre de guvern privind aprobarea bugetului de venituri și cheltuieli pe anul 2019 al Companiei Naționale de Radiocomunicații Navale "Radionav". În referatul de prezentare se arată următoarele: "Cheltuielile de natură salarială sunt sub nivelul anului 2018 ca urmare a restrângerii activității datorită lipsei de venituri care să susțină activitatea serviciului public de apel pericol și salvare vieți omenești pe mare. Acest serviciu a fost încredințat companiei pe o perioadă de 20 de ani, respectiv până la 29.01.2019. Subvenția reprezenta în totalul veniturilor din exploatare 48,50%, iar lipsa acesteia a condus la scăderea drastică a veniturilor, în anul 2019 (-44,70%) și reducerea cheltuielilor la nivelul minim și strict necesare bunei funcționări a activității de bază. Compania va intra în procedura de dizolvare. Urmare a acestei situații, compania elaborează un buget de venituri și cheltuieli pe anul 2019 cu o pierdere de 2.319,25 mii lei și plăți restante în valoare de 2.656,20 mii lei."

În prezent, "Radionav" mai are 40 de oameni, iar salariile sunt neplătite din luna februarie, de când nu se mai asigură subvenția de la bugetul de stat, a declarat, pentru cotidianul "Cuget Liber", Marian Vlasicu - liderul Sindicatului "Radionav". Dar chiar și în aceste condiții, angajații își continuă activitatea. "Avem situații meteo și avize de navigație de transmis. Trebuie să asigurăm veghea permanentă în canalele 16 și 2182, care nu se poate face de către ANR. Sunt proceduri pe care oamenii de la «Radionav» sunt specializați", afirmă Marian Vlasicu.

În cursul acestei săptămâni urmează să se întrunească adunarea generală a acționarilor și consiliul de administrație al companiei. "Așteptăm să vedem ce vor decide. Noi credem că domnul ministru și mulți din Ministerul Transporturilor nu cunosc ce face «Radionav». Dacă s-ar întrerupe activitatea de radiocomunicații, portul Constanța ar deveni un port nesigur. «Radionav» este o parte din siguranța navigației maritime", afirmă liderul de sindicat.

v v v

Practic, prin dizolvarea "Radionav" și desființarea, odată cu ea, a serviciului de radiocomunicații, România nu își va mai îndeplini obligațiile asumate prin Convenția internațională pentru ocrotirea vieții omenești pe mare SOLAS (1974) și prin Legea nr. 308 din 2007, prin care a aderat la această convenție. Pentru Europa și întreaga lume, porturile românești de la Marea Neagră vor înceta să mai fie porturi sigure. 

Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.358 secunde