Legea prevenției nu trebuie să încurajeze evaziunea fiscală, insecuritatea muncii și corupția

377
Legea prevenției nu trebuie  să încurajeze evaziunea fiscală, insecuritatea muncii și corupția - legeapreventiei-1484489244.jpg

Articole de la același autor

Sistemul fiscal din România este sub presiunea schimbărilor. Noul guvern social-democrat reduce taxe, impozite și contribuții, acordă scutiri de la plata unor dări, elimină 102 taxe parafiscale, renunță la inutilul și birocraticul formular 088. Dar cele mai spectaculoase schimbări le va aduce, fără îndoială, viitoarea lege a prevenției. 


Actul normativ la al cărui proiect lucrează Ministerul pentru Mediul de Afaceri, Comerț și Antreprenoriat prevede că agenții economici nu vor mai fi sancționați de Agenția Națională de Administrare Fiscală, Inspectoratul Teritoral de Muncă și alte organe de control fără a fi fost mai întâi preveniți și îndrumați. 


Într-o primă fază, sunt vizate sancțiunile pentru abaterile de la: Codul fiscal, Codul de procedură fiscală, Legea securității și sănătății în muncă, Codul muncii, Legea privind sistemul asigurărilor pentru șomaj și stimularea ocupării forței de muncă, Legea contabilității, Legea dialogului social, Legea privind înființarea și dezvoltarea IMM-urilor, Legea privind exercitarea unor activități cu caracter ocazional desfășurate de zilieri, Legea privind ucenicia la locul de muncă și HG privind registrul general de evidență a salariaților.


Mecanismul prevenției va fi următorul: organul de control nu va putea aplica sancțiunea la prima constatare a unei fapte care constituie contravenție. Mai întâi, va încheia un proces-verbal de constatare a neregulilor și va redacta planul de conformare, care va cuprinde aspectele ce trebuie remediate, precum și termenul de conformare pentru fiecare faptă, care nu poate fi mai mic de șapte zile lucrătoare.


Abia după expirarea acestuia, se va putea relua controlul. Sancțiunile se aplică doar în cazul nerespectării obligațiile stabilite în planul de conformare, în termenul acordat. În decurs de cinci ani, agentul economic beneficiază de măsurile de prevenție o singură dată pentru fiecare faptă ce constituie contravenție. 


Legea prevenției nu se va aplica atunci când: există un pericol pentru constatarea situației fiscale; există un pericol grav și iminent de accidentare pentru salariați; se utilizează munca nedeclarată sau a minorilor.


Ideea unei legi a prevenției a apărut ca reacție a mediului de afaceri față de legislația stufoasă și plină de ambiguități, dar și față de comportamentul abuziv al unora dintre organele de control. Nemulțumiți sunt nu numai cei ce au fost sancționați pentru că n-au cunoscut ori nu au înțeles legea, ci și cei ce au încălcat-o cu bună știință. 


Actul normativ ar trebui să-i ajute pe cei ce au greșit fără intenție, să elimine abuzurile celor veniți în control, care în atâtea cazuri au blocat afacerile și au provocat pierderi comerciale. 


Raportul dintre contribuabil și autorități se va echilibra, căci acestea din urmă vor avea nu numai rol de control, ci și de îndrumători ai contribuabilului. Inspectorii statului vor trebui nu doar să cunoască și să înțeleagă foarte bine legea, dar să aibă capacitatea și răbdarea de a le explica agenților economici ce și cum trebuie făcut pentru a intra în legalitate. 


Viitoarea lege va obliga autoritățile de control să renunțe la planul de sancțiuni (existent, deși acest fapt este negat), care încurajează comportamentul abuziv al inspectorilor. 


Trebuie să vedem nu doar partea bună a mecanismului prevenției, ci și partea sa negativă. Acesta va stimula economia să meargă fără blocajele artificiale generate de organele de control, dar ar putea încuraja încălcarea legii, evaziunea fiscală și corupția. Spre exemplu, un agent economic ar putea să ignore, cu bună știință, ani la rând, o serie de obligații legale, cunoscând că, în caz de va fi prins, nu va fi sancționat imediat, ci îndrumat.


Având în vedere numeroasele consecințe pe care le va avea asupra economiei, mediului de afaceri, bugetelor statului și funcționării autorităților de control, legea prevenției necesită o dezbatere publică amplă și aprofundată, la care să participe camerele de comerț, organizațiile patronale și profesionale, organizațiile funcționarilor publici și autoritățile de control. 


Opinia mea este că termenul de 23 februarie 2017 pentru aprobarea proiectului de act normativ de către Guvern este prea apropiat. Într-un timp atât de scurt nu poate avea loc o dezbatere publică serioasă. 


Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.2964 secunde