Întreprinderile românești sunt amenințate de anchiloză și degenerescență

186
Întreprinderile românești sunt amenințate de anchiloză și degenerescență - intreprinderileromanesti-1455648911.jpg

Articole de la același autor

Deschizătorii de drumuri, motoarele schimbării în economie sunt companiile inovatoare. Ele introduc în practică produsele, procesele, metodele de organizare sau de marketing noi, generând schimbări în piețe și în comportamentul consumatorilor.

O economie este cu atât mai dinamică cu cât ponderea companiilor inovatoare este mai mare. Din păcate, România nu prea are cu ce se lăuda din acest punct de vedere. Ultimul studiu realizat la nivel comunitar și publicat în 2015 arată că, în perioada 2010 - 2012, țara noastră se situa pe ultima poziție în Uniunea Europeană în ceea ce privește ponderea întreprinderilor inovative în totalul agenților economici (în calcul au intrat unitățile cu cel puțin 10 angajați).

Media la nivelul UE era de 48,9% întreprinderi inovative. Pe primele locuri se situau: Germania (66,9%), Luxemburg (66,1%) și Irlanda (58,7%). Ultimele locuri erau ocupate în ordine de Bulgaria (27,4%), Polonia (23,0%) și Ro-mânia (20,7%).

Îngrijorător este faptul că, spre deosebire de celelalte țări, numărul unităților inovatoare scade într-un ritm dramatic în România, tendință confirmată de ultimele date publicate de Institutul Național de Statistică. Iată, dacă între 2006 - 2008, ponderea întreprinderilor inovative românești era de 33,3%, a coborât la 30,8%, în intervalul 2008 - 2010, la 20,7%, în 2010 - 2012, și la 12,8%, în 2012 - 2014. În decurs de numai opt ani, ponderea între-prinderilor inovative a înregistrat o pierdere de 20,5%. Această involuție dureroasă arată că economia românească este grav afectată de anchiloză, de fenomenele degenerative.

Rezultatele provizorii ale cercetării realizate de INS arată că, în intervalul în 2012 - 2014, un pluton de 6,3% de întreprinderi au aplicat numai metode noi de organizare sau de marketing, în timp ce 3,5% au introdus numai produse și/sau procese noi sau îmbunătățite semnificativ. Doar 3,0% au introdus atât produse și/sau procese noi, cât și metode de organizare și/sau de marketing noi sau îmbunătățite semnificativ.

Întreprinderile mari (cu 250 de salariați și peste) au fost de două ori mai inovatoare decât cele mici și mijlocii (cu 10 – 249 de salariați). Dintre cele 1.232 de întreprinderi mari, una din patru a fost inovatoare, respectiv 332 unități. Dintre cele 27.148 de întreprinderi mici și mijlocii, una din opt, adică doar 3.313 IMM-uri, au fost inovatoare.

În perioada 2012 - 2014, față de perioada anterioară 2010 - 2012, în industrie s-a înregistrat o scădere a potențialului inovator al întreprinderilor de la 22,4% la 12,6%, iar în sectorul serviciilor, de la 18,8% la 13,1%.

Din ce cauză a scăzut catastrofal potențialul inovator al economiei românești? Este de vină nivelul de pregătire a personalului de execuție și al managerilor? Noile generații de manageri și lucrători nu se ridică la nivelul celor vechi? Creativitatea nu este încurajată, stimulată material și moral? S-a degradat climatul de muncă din întreprinderi într-atât, încât a devenit o frână pentru inovație? Asociații și acționarii nu sunt preocupați de nou și nu alocă resurse pentru înnoirea produselor, tehnologiilor și metodelor de lucru? Sunt prea puține fonduri europene pentru finanțarea inovației și creativității?

Patronatele și guvernanții români ar trebui să găsească cât mai repede răspunsul la aceste întrebări și soluțiile pentru relansarea inovației în economie.

Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Luni, 01 Februarie 2016
Stire din Economie : Programe de stimulare a IMM-urilor
Miercuri, 14 Octombrie 2015
Stire din Economie : Cum puteți face afaceri cu ONU
Miercuri, 14 Octombrie 2015
Stire din Economie : Veste bună pentru IMM-uri
Pagina a fost generata in 0.5918 secunde