Documentar „Cuget Liber”

Industria navală românească visează la vremurile bune din 2008

2609

Articole de la același autor

Industria navală mondială a trecut prin grele încercări în ultimele două decenii. Mai întâi, criza economică din 2009 - 2013, ale cărei efecte s-au prelungit în shipping-ul internațional până în 2017, a afectat grav piața construcțiilor navale. Sute de șantiere navale mai mari sau mai mici de pe toate continentele și-au închis porțile, iar cele rămase în viață și-au redus activitatea și forța de muncă.

Apoi, au venit tulburențele de pe piețele petroliere, care au dus la prăbușirea prețurilor, lovind puternic segmentul petrolier al shipping-ului și comenzile de nave tanc. La acestea s-a adăugat „războiul” comercial dintre SUA și China de pe urma căruia are de suferit transportul de mărfuri containerizate.



În 2020, recesiunea economică generată de pandemia Covid-19 a provocat noi convulsii în flota mondială, cu efect asupra industriei navale.

În prima jumătate a anului 2020, la nivel mondial, volumul comenzilor de construcții noi a coborât la un minim istoric. Față de aceeași perioadă a anului precedent, volumul comenzilor s-a redus cu 42%.

Din cauza volumului insuficient de comenzi de construcții noi, capacitățile de producție existente sunt subutilizate, iar multe șantiere navale s-au reprofilat pe lucrări de reparații navale.

În acest climat, industria navală românească a depus mari eforturi să supraviețuiască și să își mențină poziția ocupată pe piața construcțiilor și reparațiilor de nave din Europa.



Mai puține venituri


În cele ce urmează, vă prezentăm, stimați cititori, evoluția de ansamblu, din 2008 și până în anul 2019, a primelor opt șantiere navale din România: Damen Shipyards Mangalia (fostă Daewoo Mangalia Heavy Industries), Șantierul Naval Constanța, Șantierul Naval Damen Galați, Vard Brăila, Vard Tulcea, Șantierul Naval Orșova, Severnav și Shipyard A.T.G. Giurgiu.

Studiul efectuat pe baza datelor de bilanț-financiar contabil publicate de Ministerul de Finanțe, arată că industria navală românească n-a reușit să depășească situația de criză, performanțele sale fiind încă departe de realizările din 2008, ultimul an al ciclului de creștere economică ce a precedat Marea Criză.

Dacă în 2008, cele opt șantiere navale au realizat un venit total de 4,214 miliarde de lei, echivalentul a 1,144 miliarde de euro, în 2019 au obținut doar 3,025 miliarde de lei, respectiv 0,637 miliarde de euro. Altfel spus, în decurs de 11 ani, veniturile celor opt șantiere navale au scăzut cu 6,14% în lei, respectiv cu 44,28% în euro.

Din 2008 până în 2017, ponderea cea mai mare în structura veniturilor celor opt șantiere navale a deținut-o compania mixtă româno - sud coreeană Daewoo - Mangalia Heavy Industries, cu 44,48%, în 2008, și 43,70%, în 2017. În 2018 s-a produs o răsturnare de situație, pe primul loc trecând Vard SA Tulcea, cu o pondere de 34,84% în total, pentru ca în 2019, ponderea ei să crească la 44.63%.



În anul de creștere economică 2008, doar trei dintre cele opt șantiere navale au făcut profit: Șantierul Naval Constanța, Șantierul Naval Orșova și Shipyard A.T.G. Giurgiu. În schimb, anul 2019, a fost încheiat pe profit de Șantierul Naval Damen Galați, Șantierul Naval Orșova, Severnav și Shipyard A.T.G. Giurgiu.

O industrie cu pierderi

Pare surprinzător, dar în ultimii 11 ani, cu excepția anului 2010, rezultatul financiar pe ansamblul celor opt mari șantiere navale a fost negativ an de an. În 2008 a fost consemnată o pierdere de 574,929 milioane de lei, echivalentul a 156,116 milioane de euro, iar în 2019, aceasta a scăzut la 138,861 milioane lei, respectiv 29 263 milioane de euro. În cei 11 ani, deficitul s-a diminuat cu 75,85% în lei sau cu 81,25% în euro. Dar trebuie făcută precizarea că ponderea cea mai mare în pierderea totală a deținut-o Daewoo – Mangalia - 74,84%, în 2008 - locul fiind preluat în 2018, de succesoarea sa, Damen Shipyards Mangalia, care în 2019 a avut o pondere de 78,19%.

De altfel, această companie în care statul român a ajuns să dețină 51% din capitalul social, a produs timp de 15 ani, din 2005 până în 2019, numai pierderi.



Din 2008 până în 2019, datoriile principalelor opt șantiere navale românești au scăzut în lei cu 26,10%, de la 5,163 miliarde de lei la 3,815 miliarde de lei, iar exprimate în euro au scăzut cu 42,64%, de la 1,402 miliarde de euro la 0,804 miliarde de euro. Dacă în cazul datoriilor, Daewoo - Mangalia a avut ponderea cea mai însemnată de-a lungul timpului (61,40%, în 2008, și 58,36%, în 2017), în anul 2019, primul loc a fost preluat de Vard Tulcea, cu o pondere de 49,51% în total.


S-a micșorat „armata” navaliștilor


În interval de 11 ani, numărul mediu al angajaților direcți din cele opt șantiere navale s-a redus cu 5.884 de persoane, respectiv 33,25%, de la 17.695 salariați, în 2008, la 11.811 salariați, în 2019. În schimb, numeroase lucrări au fost încredințate subcontractorilor. În ultimii trei ani, șantierele navale românești s-au confruntat cu o criză acută de lucrători, fiind nevoite să recurgă la importul de muncitori asiatici.



Pe parcursul celor 11 ani, productivitatea medie anuală a muncii în cele opt șantiere navale (fără a se lua în calcul și subcontractorii) a înregistrat o creștere de 7,55% în lei, de la 238.177 lei pe cap de salariat, în 2008, la 256,172 lei, în 2019. În schimb, exprimată în moneda europeană, a scăzut cu 16,52%, de la 64.674 euro pe angajat la 53.985 euro.



Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.7309 secunde