Documentar "Cuget Liber"

Industria navală românească a lucrat în pierdere timp de un deceniu

686
Industria navală românească a lucrat în pierdere timp de un deceniu - industrianavala-1528211452.jpg

Articole de la același autor

Criza din economia mondială declanșată la finalul anului 2008 a luat sfârșit în 2013, dar cea din shipping-ul internațional este departe de a se fi încheiat. Victimă a tensiunilor și frământărilor din flotele lumii, industria navală a plătit un tribut greu în toți acești ani: sute de șantiere navale mai mari sau mai mici de pe toate continentele și-au închis porțile, iar cele rămase în viață și-au redus activitatea și forța de muncă. 


În prezent, din cauza volumului insuficient de comenzi de construcții noi, capacitățile de producție existente sunt subutilizate, iar multe șantiere navale s-au reprofilat pe lucrări de reparații navale. 


În cele ce urmează, vă prezentăm, stimați cititori, evoluția de ansamblu, din 2008 și până în prezent, a primelor opt șantiere navale din România: Daewoo - Mangalia Heavy Industries, Șantierul Naval Constanța, Șantierul Naval Damen Galați, Vard Brăila, Vard Tulcea, Șantierul Naval Orșova, Severnav și Shipyard A.T.G. Giurgiu. 


Studiul efectuat pe baza datelor de bilanț-financiar contabil publicate de Ministerul de Finanțe arată că industria navală românească a depășit situația de criză, dar este departe de nivelul de performanță atins în 2008. Dacă în acel an, cele opt șantiere navale realizau un venit total de 4,214 miliarde de lei, echivalentul a 1,144 miliarde de euro, în 2017 au obținut doar 3,425 miliarde de lei, respectiv 0,749 miliarde de euro. Altfel spus, în decurs de un deceniu, veniturile celor opt mari șantiere navale au scăzut cu 18,41% în lei și cu 34,47% în euro.


În toată această perioadă, ponderea cea mai mare în structura veniturilor celor opt șantiere navale a deținut-o compania mixtă româno - sud coreeană Daewoo - Mangalia Heavy Industries, cu 44,48%, în 2008, și 43,70%, în 2017.


În anul de creștere economică 2008, doar trei dintre cele opt șantiere navale au făcut profit: Șantierul Naval Constanța, Șantierul Naval Orșova și Shipyard A.T.G. Giurgiu. În 2017, la acestea s-au adăugat Șantierul Naval Damen Galați, Vard Brăila și Severnav. 


Pare surprinzător, dar în decurs de un deceniu, rezultatul financiar pe ansamblul celor opt mari șantiere navale a fost negativ, an de an. În 2008 a fost consemnată o pierdere de 574,929 milioane de lei, echivalentul a 156,116 milioane de euro care, iar în 2017, aceasta a scăzut la 228,014 milioane lei, respectiv 49,914 milioane de euro. În această perioadă, deficitul s-a diminuat cu 60,34% în lei și cu 68,03% în euro. Dar trebuie făcută precizarea că ponderea cea mai mare în pierderea totală a deținut-o Daewoo - Mangalia: 74,84%, în 2008, și 69,33%, în 2017.


De altfel, această companie în care statul român deține 49% din capitalul social a produs timp de 13 ani, din 2005 până în 2017, numai pierderi, ajungând în pragul falimentului.


Din 2008 până în 2017, datoriile principalelor opt șantiere navale românești au crescut în lei cu 21,21%, de la 5,163 miliarde de lei la 6,258 de lei, dar exprimate în euro au scăzut cu 2,28%, de la 1,402 miliarde de euro la 1,370 miliarde de euro. Și în cazul datoriilor, Daewoo - Mangalia a avut ponderea cea mai însemnată: 61,40%, în 2008, și 58,36%, în 2017.


În interval de un deceniu, numărul mediu al angajaților direcți din cele opt șantiere navale s-a redus cu 6.905 persoane, respectiv 39,02%, de la 17.695 la 10.790 salariați. Cea mai dramatică diminuare, de 47,42%, respectiv 1.793 angajați, a înregistrat-o Daewoo - Mangalia, forța sa de muncă directă scăzând de la 3.781 la 1.988 de persoane.


Pe parcursul celor zece ani, productivitatea medie anuală a muncii în cele opt șantiere navale (fără a se lua în calcul și subcontractorii) a înregistrat o creștere de 33,31% în lei, de la 238.177 lei pe cap de salariat, în 2008, la 317.512 lei, în 2017. În intervalul de referință, creșterea în euro a acestui indicator a fost de numai 7,47%, de la 64.674 euro pe angajat la 69.506 euro.


Dintre cele opt șantiere navale ce fac obiectul acestui studiu, singurul care nu a reușit să treacă proba de foc a crizei economice este Daewoo - Mangalia Heavy Industries, deși acesta a beneficiat de o serie de avantaje competiționale conferite de statul român, prin contractul de asociere cu sud-coreenii. Pentru acționarul majoritar Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering, compania din Mangalia a ajuns o povară, după ce vreme de un deceniu a fost tratată ca o vacă de muls. 


Având, la rândul său, mari probleme cu asigurarea necesarului de comenzi, cu achitarea datoriilor, dar mai ales cu procurorii, Daewoo Shipbuilding face eforturi să scape cât mai repede de Daewoo - Mangalia. De nu și-ar fi băgat coada Guvernul Tudose, Daewoo – Mangalia ar fi fost "măritată" încă din noiembrie 2017 cu olandezii de la Damen Group.


Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.4775 secunde