În doar 5 ani

GSP a devenit lider pe piața serviciilor petroliere de la Marea Neagră

2051
"În industria petrolului nu trebuie să aștepți sau să lucrezi la cârpeală. Trebuie să vizezi topul. Ai o singură alternativă: să ieși în față, să nu fi dat la o parte." Declarația îi aparține lui Fănel Hahui, directorul general executiv al uneia dintre cele mai tinere și performante companii constănțene: "Grup Servicii Petroliere".

Fabrica de competențe
De la nașterea sa pe 22 decembrie 2003, societatea și-a exprimat vocația de performer în branșă. Curând, ambițiile sale au crescut. Astăzi, GSP țintește să devină lider pe piața serviciilor petroliere de la Marea Neagră.
Mă aflu cu Fănel Hahui pe platforma danei 34, din portul Constanța. Cerul toamnei pare de plumb, iar burnița vine în valuri. Directorul îmi arată cele două investiții aflate în execuție. În față, se înalță clădirea viitorului training center (centru de instruire). Ocupă 2.310 mp de teren. Edificiul va cuprinde 4 săli de clasă, birouri de proiectare, săli de conferințe, spații pentru suportul logistic al activității de catering, o cantină pentru personalul de la uscat. Piesa de bază a centrului este simulatorul Drillsim 6000, o instalație care reproduce condițiile din cabina de comandă a celei mai moderne platforme de foraj marin, "Jupiter". Valoarea investiției se ridică la 6,5 milioane de dolari, la care se adaugă un milion de euro, costul simulatorului.
Inaugurarea centrului este programată pentru data de 31 decembrie 2008.
"Instruirea în domeniul petrolier este un serviciu foarte costisitor. În prezent, pregătirea unui singur om printr-un curs de 5 zile, realizat la unitățile de trainig din străinătate, ne costă până la 5.000 de euro" - afirmă Hahui. Centrul GSP este gândit ca o afacere producătoare de profit. El va asigura nu doar pregătirea personalului propriu, dar va presta servicii și pentru Europa de Sud - Est. Pe viitor, cursurile vor fi diversificate. "Vrem să obținem certificarea International Well Control Forum, astfel încât diplomele eliberate de noi să fie recunoscute oriunde în lume" - spune gazda mea.

"Căminul" instalațiilor petroliere
În apropierea centrului, pe o suprafață de 2.600 mp, se înalță stâlpii de susținere a viitoarei hale multifuncționale. Va găzdui activități de reparați, de construcții metalice și de depozitare. Valoarea investiției se ridică la 2,3 milioane de dolari.
"Dacă veți merge la Midia, veți vedea una dintre cele mai spectaculoase investiții - mă îndeamnă Fănel Hahui. Este o bază imensă, destinată unor operațiuni variate: construcția și reparația tubulaturilor, întreținerea, inspecția și certificarea echipamentelor de foraj, depozitarea instalațiilor și echipamentelor petroliere. Suprafața construită este de 2.550 mp, iar platforma betonată pentru trafic greu este de 13.000 mp." Clădirile vor adăposti birouri de proiectare, hale pentru reparații, întreținere și inspecții, hale de depozitare. Mașinile unelte vor fi de ultimă generație, cu un grad de automatizare foarte ridicat.
De ce este nevoie de o asemenea bază? Pentru că volumul activităților petroliere de la Marea Cas-pică și Marea Neagră crescut. În aceeași măsură a sporit și nevoia de servicii conexe, de reparații, întreținere, certificare. Investiția este o premieră la Marea Neagră și va atrage clienți din întreaga zonă.

Un jacket pentru Turcia
GSP își extinde activitatea și în domeniul producției de instalații petroliere. Recent, ea a câștigat licitația organizată de Compania Națională de Petrol, din Turcia, pentru construcția un jacket (instalație de extracție a hidrocarburilor), cu greutatea de 1.800 t. "Este cea mai mare instalație de acest gen de la Marea Neagră" - afirmă directorul general executiv. Valoare contractului se ridică la circa 100 de milioane de dolari, iar lucrarea va trebui să fie predată la cheie.
Compania a achiziționat de curând o barjă de mare capacitate, care poate transporta o platformă petrolieră. Pe ea va fi postată o macara gigant, de 1.800 tf, care a fost comandată, deja, în Coreea.
Urmează să fie achiziționată încă o barjă, de 130 m lungime, pe care va fi montată o macara de 400 tf. Noua barjă va avea dotările necesare pentru construcția conductelor submarine.
În curând, platforma "Saturn" va sosi la cheu pentru lucrări de modernizare. Va fi up-gradată la un nivel superior celui atins de "Jupiter". "Totul de pe ea va fi schimbat, mai puțin picioarele și coca. Vor fi montate echipamente de ultimă generație. Investiția depășește 50 milioane de dolari" - precizează Hahui.

Nava eco - friendly
Cea mai spectaculoasă investiție este, însă, nava multi-funcțională DP3. Este unică în lume. În esență este o fabrică plutitoare, capabilă să plaseze, pe fundul mării, 36 km de conductă pe zi, să asigure efectuarea operațiunilor subacvatice de montare a instalațiilor de producție și asistență pentru lucrările de întreținere a sondelor. Nava va avea lungimea de 161,5 m, lățimea 37,8 m, spații de cazare pentru un echipaj de 295 persoane, heliport, o macara de 1.800 tf la pupa și o alta de 200 tf pentru lucrările subacvatice, o instalație automată de sudare a conductelor, facilități pentru scafandri, o barocameră, doi roboți pentru lucrul pe fundul mării. Echipamentele navale vor asigura o manevrabilitate și o stabilitate excepțională a navei când marea este agitată. DP3 va fi construită la Singapore. Costul ei se apropie de 410 milioane de dolari.
"Presa de specialitate a denumit-o nava eco - friendly, pentru că răspunde celor mai înalte pretenții legate de mediu. Deja, multe firme au început să se intereseze de ea" - povestește directorul general executiv.
Interesant este faptul că aceste investiții - pe care le putem considera strategice pentru România, deoarece îi asigură statutul de lider de piață al serviciilor petroliere din zona Mării Negre - sunt realizate, în proporție de 40% până la 70% din fondurile proprii ale companiei, diferența fiind acoperită din credite. Acest lucru spune totul despre forța
unei companii, care a reușit să transforme în realitate ceea ce părea doar un vis, în urmă cu 5 ani.

Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole din aceeași secțiune

Pagina a fost generata in 2.3781 secunde