Frâu liber concurenței în pilotajul maritim și fluvio-maritim

915
4
Frâu liber concurenței în pilotajul maritim și fluvio-maritim - pilotladder3112202334std13388141-1338848155.jpg
Ministerul Transporturilor a pus în dezbatere publică proiectul unui ordin de ministru prin care se stabilește că serviciul de pilotaj al navelor maritime și fluvio-maritime se asigură de către administrațiile portuare, prin intermediul operatorilor economici specializați, autorizați.

Administrațiile urmează să semneze, în condiții nediscriminatorii, contracte de prestări de servicii cu firmele de pilotaj, în baza criteriilor impuse prin contractul-cadru. Măsura vizează Compania Națională Admi-nistrația Porturilor Maritime Constanța, Compania Națională Administrația Porturilor Maritime Galați, Compania Națională Administrația Canalelor Navigabile Constanța și Regia Autonomă Administrația Fluvială a Dunării de Jos, Galați.

Prin acest ordin, ministerul consfințește faptul că pilotajul se va derula în condiții de concurență între prestatorii de servicii.

Ce motivație stă la baza acestei decizii? În referatul de specialitate ce însoțește proiectul, se prezintă o sinteză privind modul de organizare al serviciului de pilotaj în mai multe țări din Europa, din care rezultă că nicăieri acesta nu se derulează în condiții de concurență. Astfel:

- în Anglia, Danemarca, Franța, Cipru, Suedia, Letonia, este realizat de corpul de piloți ai administrației portuare;

- în Malta, prin concesiune;

- în Olanda, Germania, Grecia, Italia, Spania, prin operatori specia-lizați, fiecare dintre ei având repartizat un port sau o zonă de pilotaj.

Autorii referatului prezintă avantajele și dezavantajele a trei variante de organizare a pilotajului prevăzute de legea română. În viziunea lor, efectuarea sa de către un corp de piloți ai administrației portuare asigură: stabilitate și predictibilitate în derularea acestui serviciu, certitudine în respectarea standardelor de siguranță. Dezavantajul ar fi că "România nu are tradiție în acest sistem", iar adoptarea lui presupune crearea unei infrastructuri supli-mentare în cadrul administrației.

Pilotajul realizat prin intermediul operatorilor specializați, în regim concurențial, ar prezenta următoarele avantaje, în concepția autorilor referatului: elimină monopolul; operatorii sunt obligați "să se upgradeze" permanent; administrația poate interveni în politica de tarifare și beneficiază de o cotă din beneficii; operatorii pot conlucra împreună cu asociațiile profesionale ale piloților și se pot elimina conflictele de interese; angajarea pe piața muncii a unui număr mai mare de personal. Această variantă susțin inițiatorii prezintă un singur "dezavantaj": e folosită de un număr mic de națiuni! Care sunt acele națiuni, nu se precizează.

În privința concesionării pilotajului, se menționează un singur avantaj - redevența obținută de administra-

ție -, în rest numai dezavantaje.

Pilotajul românesc a trecut, de-a lungul anilor, prin mai multe moduri de organizare: monopol de stat până în 1992, concurență până în 2000, concesionare până în 2010 și, din nou, concurență din august 2010 și până astăzi.

Fiecare dintre aceste soluții a stârnit, la timpul ei, critici din partea jucătorilor din piață: companiile de pilotaj și firmele de agenturare. De fiecare dată, ministerul a plecat urechea ba la unii, ba la alții, nereușind să rămână imparțial.

Legea îl obligă să fie obiectiv, să aibă o singură țintă: interesul general, respectiv desfășurarea navigației în condiții de maximă siguranță. În acest scop, Ministerul Transporturilor trebuie să creeze cadrul legislativ care să permită piloților să-și îndeplinească, în cele mai bune condiții, menirea. Să ia exemplul națiunilor cu experiență mai mare și mai bine organizate în materie de pilotaj: Anglia, Danemarca, Franța, Cipru, Suedia, Letonia, Malta, Olanda, Germania, Grecia, Italia și Spania! De ce trebuie să fim mereu, noi, românii păgubos de originali!

Comentează știrea

Vasile
5 iunie 2012
Pilotaj

Cred ca prin concesionarea s-ar obține cele mai bune rezultate dar numai in condițiile in care aceasta s-ar face in baza unui caietul de sarcini bine întocmit si anume : .1.conditii de eligibilitate care sa asigure pilotaj sigur .Neindeplinirea acestor conditii sa conducă la eliminarea din competiția pentru concesionare. 2.stabilirea castigatorului sa se facă dupa un singur criteriu si anume cele mai mici tarife care sa fie raportate la tona nava.Exemplu: o nava de 10000 t va plăti 10000 insultat cu tariful pe tona licitatat. 3.Redeventa sa fie stabilită prin caietul de sarcini si sa fieraportata tot la tona S-ar elimina multe practici neortodoxe existente acum când cei ce fac agenturarea fac jocuri in favoarea lor.In acest mod propus se elimina total aceasta situație,beneficiind decontravaloarea operațiuni de pilotaj cel ce o face si statul.

anti-Vasile
5 iunie 2012
Da, "concesionare"!

Cea mai buna "solutie"! O noua poveste tip "Agigea Pilot", nu-i asa? Dupa 10 ani de concesionare a Zonei I, timp in care si-a tratat Clientii cu flit masiv, Agigea Pilot nici macar nu mai este pe harta prestatorilor de servicii din Portul C-ta! Asta-ti doresti, "Vasile"?

Vasile
5 iunie 2012
Concesionare pilotaj

Pentu Anti- Vasile:concesionarea făcută bine elimina practicile neortodoxe prin care firmele de agenturarea conditioneaza material(cer bani la negru)c pentru acordarea serviciilor de pilotaj si remorcaj.Nu ar mai fi loc de manevre ocupate.Singura condiție:caietul de sarcini bine întocmit,eventual discutat înainte de lansarea licitației cu toți factorii:apc,anr,ministerul transporturilor,firmele de pilotaj ce vor sa participe la licitație.O concesionare bine făcută pe o perioada de minim 10 ani ar crea stabilitate si siguranță.

petru
4 martie 2013
pilotaj

Ptr.amandoi vasile care nu prea au treaba cu pilotajul,cel mai bine ar fi pilotaj facut in conditii de non-concurenta dar toate firmele ce indeplinesc ANUMITE CONDITII,SA LUCREZE

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 1.1507 secunde