Flota mondială se îndreaptă spre o nouă criză a ofițerilor

Luni, 22 Iunie 2020
7294
Piața forței de muncă marinărești a înregistrat o reducere semnificativă a cererii în prima jumătate a anului 2020. De vină este pandemia Covid - 19. Ea a impus restricții de circulație, care au provocat recesiunea economică, reducerea comerțului internațional și a comenzilor de transport pe apă.

Din cauza ei a apărut – pentru prima dată în istoria navigației – fenomenul de blocaj al schimburilor de echipaje. Și totuși, chiar în aceste condiții se manifestă o penurie de ofițeri.

Drewry – o cunoscută firmă de consultanță din shipping-ul internațional - estimează că flota mondială înregistrează, în prezent, un deficit de ofițeri de aproximativ 2%. Iar odată cu ridicarea restricțiilor și repornirea economiei globale, decalajul dintre cererea de ofițeri și oferta pieței se va adânci.

Se anticipează că penuria de ofițeri se va acutiza în viitor, ca urmare a procesului de revizuire a practicilor de angajare. Odată cu scurtarea perioadelor de îmbarcare și prelungirea concediilor, schimburile de echipaje vor fi mai frecvente și vor fi necesari și mai mulți ofițeri.

Pe de altă parte – susține Rhett Harris, analistul principal al lui Drewry – marinăria nu mai este atât de atractivă, din cauza stilului de viață prea puțin atrăgător pe care îl impune și a concurenței crescute a ocupațiilor de la uscat. Pandemia Covid-19 a afectat și mai mult reputația profesiunii de navigator, cazurile de blocare a echipajelor la bordul navelor, pe perioade îndelungate, fiind numeroase. Iar adâncirea crizei de ofițeri va genera o presiune salarială suplimentară, pentru a menține competitivitatea cu locurile de muncă de la uscat.

Opinia mea este că toate crizele de pe piața muncii din shipping-ul internațional sunt mai curând efectul anomaliilor din sistemul de formare a ofițerilor. Lipsa locurilor de practică pentru cadeți este cea care blochează creșterea numărului de ofițeri.

Cred că ar trebui aruncat peste bord conceptul "criza ofițerilor". Este o noțiune - balast, care nu explică nimic, care ocolește adevărul. Shipping-ul internațional s-a folosit vreme îndelungată de ea pentru a-și ascunde vina de a nu se implica în formarea tinerilor ofițeri.

În realitate avem de a face cu o criză de responsabilitate la nivelul flotei mondiale. Armatorii nu își mai asumă costurile pregătirii cadeților. Lasă pe seama altora această cheltuială, în ideea că, apoi, vor racola ofițerii gata formați. Prin generalizarea acestui comportament, practic a fost blocat mecanismul de întinerire, de regenerare a pieței.

Creșterea deficitului de secunzi și fenomenul de îmbătrânire tot mai accentuată a categoriei ofițerilor superiori sunt efectele perverse ale adevăratei crize din shipping-ul internațional.

Ce e de făcut? S-a ajuns prea departe și, de acum înainte, este nevoie de o intervenție la nivelul Organizației Maritime Internaționale, a Uniunii Europene, a organizațiilor internaționale ale armatorilor și agenților de crewing. Armatorii trebuie obligați, dar și stimulați să pregătească cadeți. 


Articole pe aceeasi tema

Pagina a fost generata in 0.4488 secunde