Flota comercială a României, acum 20 de ani. Trei cargouri sechestrate!

212
Flota comercială a României, acum 20 de ani. Trei cargouri sechestrate! - flota-1563105922.jpg

Articole de la același autor

În urmă cu mai bine de 20 de ani, viața pe multe din navele românești era un coșmar pentru echipaje. În cele ce urmează, vă prezentăm câteva din articolele publicate în ziarul nostru, la acea vreme.

Compania de shipping Agemar Tulcea n-a făcut notă discordantă față de grosul "contribuabililor" la criza flotei naționale. În 1997, ea reușise "performanța" de a intra în conflict cu echipajele celor trei nave: "Mediaș", "Târgu Mureș" și "Făgăraș", luate în bare-boat de la CNM Romline, pe vremea fostului director general Gavril Groze.

Fiindcă navigatorii nu au fost plătiți cu lunile, toate cele trei nave au fost arestate prin diverse porturi străine, în urma intervenției ITF. Mai târziu, navele au revenit în operarea armatorului.

Despre Agemar, nimeni nu a mai scos vreun cuvânt. Presei nu i s-a prezentat cum s-au încheiat socotelile dintre firma tulceana și Romline, în urma "mariajului" nefericit. Fostul manager Gavril Groze era scump la vorbă când era întrebat despre legalitatea contractelor de bare-boat, modul derulării lor, conflictele de interese apărute, pierderile și daunele provocate de operatorii privați. Nici conducerea firmei tulcene, care ne promisese "dezvăluiri în exclusivitate" privind relațiile cu CNM Romline, nu s-a grăbit să ridice "capacul" de pe această afacere.

Cazul firmei Agemar ajunge din nou sub lumina reflectoarelor, în urma hotărârii Judecătoriei Tulcea de a pune sub sechestru cargourile "Făgăraș" (8.750 tdw, construit în 1989), "Mediaș" (2.640 tdw, 1972) și "Târgu Mureș" (4.400 tdw, 1966).

Conform relatării lui Gheorghe Slabu, actualul director general al CNM Romline, măsura luată de instanța tulceană are la bază o datorie de un miliard de lei a firmei Agemar față de SC Thor, care a executat lucrările de reparații pe aceste nave. Gheorghe Slabu și-a declarat surprinderea că navele statului au fost arestate nu de Thor (care ar fi fost îndreptățită), ci de Agemar, ultima firmă din lume care ar putea emite vreo pretenție față de Romline.

"Asta-i justiția română!"

"Agemar a făcut împrumuturi la SIF Transilvania, Bancorex și BRD Tulcea, garantate cu cele trei nave, împrumuturi care nu au fost achitate. Nu au fost plătite indemnizațiile navigatorilor și reparațiile navei. Acum trebuie să le plătească Romline", ne-a dezvăluit Gheorghe Slabu.

El își exprimă stupefacția că, într-un timp extrem de scurt, de numai o săptămână, firma Agemar a reușit să convingă Judecătoria Tulcea să sechestreze cele trei nave. În schimb, apelul adresat Curții Supreme de Justiție, de către Romline, va fi analizat abia în luna octombrie. Până atunci, Romline va pierde mii de dolari pe zi.

"Pagubele vor crește atât de mult încât, dacă vom câștiga procesul, Agemar nu le va putea plăti, căci nu are nimic. Dar asta-i justiția română!", a tras concluzia Gheorghe Slabu.

Acest caz readuce în discuție necesitatea înființării Tribunalului Maritim. Noua evoluție a shipping-ului românesc, apariția unui mare număr de conflicte comerciale între firmele de navigație, între acestea și terți, între patronat și echipaje, a condus la creșterea rolului justiției în acest domeniu. Specificitatea lui din punct de vedere normativ și al practicii juridice, cerința judecării cauzelor după un calendar mai dinamic, care să țină cont de sumele mari cu care operează shipping-ul și de consecințele grave generate de nesoluționarea rapidă a conflictelor de interese, reclamă existența instanțelor de judecată specializate. Nu este de mirare faptul că, în lipsa unei instituții judecătorești adecvate, marinarii din flota națională preferă să se adreseze tribunalelor maritime străine, care rezolvă litigiile operativ. (6 septembrie 1998)

Mai poate fi salvată de la pieire compania Roliship?

Vârtejul dezlănțuit de falimentul companiei Navrom va înghiți și firma mixtă româno-libiană Roliship, în care armatorul român deține 51% din acțiuni. După cum se știe, Roliship a fost înființată în 1976 de ministerele transporturilor din cele două țări, pentru ca, după 1989, pachetele de acțiuni să treacă în proprietatea companiilor Navrom și Lafico.

Până prin 1995, Roliship a funcționat fără probleme, apoi situația ei financiară s-a înrăutățit. Din cele șase nave câte avea inițial, trei au fost vândute silit, la Anvers. Astăzi, cele trei nave rămase sunt legate la cheu, în porturile Constanța și Midia. Acționarul principal, Navrom, aflat în stare falimentară, nu poate lua nicio decizie pentru salvarea Roliship-ului, care are nevoie urgentă de bani pentru a pune cele trei nave în mișcare.

În schimb, firma libiană Lafico a venit cu soluția achiziționării pachetului de acțiuni al Navrom, ca mai apoi să poată obține o infuzie de capital și să salveze Roliship-ul.

"Ruperea de Navrom nu s-a putut realiza pentru că birocrații de la FPS s-au opus vân­zării - afirmă Marius Predescu, directorul tehnic al companiei românești. Prețul acțiunilor a fost atât de mare, încât l-a descurajat pe cumpărătorul libian".

Odată cu declanșarea procesului de lichidare judiciară a CNM Navrom, ar urma să fie scoase la vânzare și acțiunile sale la Roliship. Primul care ar fi interesat să le cumpere va fi asociatul libian. Problema este că operațiunea de lichidare judiciară durează atât de mult, încât, până când îi va veni rândul Roliship-ului la vânzare, firma va fi moartă de mult, iar acțiunile sale nu vor mai valora nimic.

Soluția este în mâna FPS, a Bancorex și a judecătorului sindic. Dacă vor acționa rapid, s-ar mai câștiga un dolar grămadă din cesionarea acțiunilor. Altfel, vor trebui să le dea de pomană și să mai scoată și bani din buzunar pentru achitarea cheltuielilor generate zilnic de cele trei nave. (1 decembrie 1998)

Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!
Pagina a fost generata in 1.7962 secunde