€ 4.7625
£ 5.4024
$ 4.2638

Mai multe ştiri online:

Flota comercială a României, acum 20 de ani. Sindicatul vâră sula-n coasta companiei Petromin

Ştire online publicată Sâmbătă, 11 Mai 2019. Autor: Ion TIȚA-CĂLIN
În urmă cu mai bine de 20 de ani, viața pe multe din navele românești era un coșmar pentru echipaje. În cele ce urmează, vă prezentăm câteva din articolele publicate în ziarul nostru, la acea vreme.


Sindicatul Liber al Navigatorilor și-a început activitatea în forță în anul 1998. El încearcă să determine armatorii și operatorii din flota comercială română să își achite obligațiile față de navigatorii neplătiți de luni și ani de zile. 


Zilnic, zeci de navigatori și familii ale acestora fac presiuni asupra liderilor SLN, cerându-le să folosească toate metodele posibile pentru a determina patronatul să plătească restanțele la salarii și diurna de străinătate. 


La ora actuală, datoria către echipaje depășește, pe ansamblul flotei române, nivelul de 5 milioane de dolari. Cu fiecare zi, suma crește și, drept urmare, sporesc și tensiunile sociale din flotă. În aceste condiții, nu este de mirare că și tonul intervențiilor comitetului executiv al SLN a devenit mai dur.


În urmă cu câteva zile, sindicatul a trimis o scrisoare companiei Petromin, prin intermediul căreia o informează că, în urma retragerii navelor din operarea firmelor Vega Shipping și Conav Shipping, o mare parte a echipajelor a rămas neplătită. Petromin este atenționată că, în baza Convenției de la Bruxelles, ratificată de România, aceste  restanțe reprezintă „creanță maritimă care revine în sarcina armatorului”. 
„Având în vedere cazurile dumneavoastră de plată pentru echipajele care au activat pe navele proprietate Petromin, ce au fost în contract de bare-boat la companiile Ronav, Eco Trade, Maritime Enterprise Inc (acționar Taher), vă rugăm să procedați la fel și în cazurile Vega și Conav”, se arată în mesaj. 
Și pentru a demonstra că nu se joacă, SLN atenționează: „În cazul unui răspuns negativ, ne rezervăm dreptul de a acționa pe orice cale legală, internă și internațională, pentru recuperarea drepturilor navigatorilor ce au desfășurat serviciul pe navele din proprietatea dumneavoastră”. 
Acest nou episod din criza flotei naționale este prevestitor de furtună în shipping-ul românesc. El ne arată că, pe de o parte, motivele de tensiune socială se acumulează continuu, iar pe de altă parte, navigatorii și sindicatul lor sunt hotărâți să reacționeze. (8 ianuarie 1998) 


Asistența medicală în flota României, o problemă critică 


„Pe plan general, asistența medicală la bordul navelor cu pavilion românesc este precară și rămâne o problemă critică în flota națională. Numeroși operatori de nave nu asigură personal medical la bord și nici trusă cu medicamente completă. Nu se ține cont de faptul că există și porturi fără spital, fără posibilități de asistare a marinarilor bolnavi. 
Unele companii de navigație, neacordând drepturile de hrană la bord, neasigurând materialele de igienă, apă potabilă de calitate, contribuie la deteriorarea stării de sănătate a echipajelor, favorizează îmbolnăvirea navigatorilor cu maladiile specifice zonelor de navigație, precum malaria”, a declarat Adrian Mihălcioiu, vicepreședintele SLN. 
El consideră că navele românești ar trebui să fie mai des în atenția autorităților sanitare și a echipelor de deratizare. (19 ianuarie 1998) 


SLN scoate sabia din teacă 


Echipajul navei „Frunzănești” a informat Sindicatul Liber al Navigatorilor că situația la bordul cargoului este de-a dreptul dramatică. 
Nava aparține armatorului Navrom și a fost în operarea firmei HSS până pe 12 noiembrie 1997. De câteva luni, este arestată în portul Veneția pentru neplata bunker-ului și datorii față de echipaj. Cei 19 navigatori de la bord, 14 români și 5 indieni, reclamă o sumă de 124.000 de dolari. La această oră, echipajul nu mai are ce mânca. Combustibilul ușor mai ajunge pentru două săptămâni, iar cabinele sunt neîncălzite, pe un ger de minus 3 grade.


Echipajul solicită repatrierea, perioada de îmbarcare stabilită prin contract fiind depășită. Pentru recuperarea drepturilor bănești, s-au făcut toate demersurile prevăzute în HG 71/1997, documentația fiind pe masa secretarului de stat Diane Vancea. 
La reuniunea de ieri, 28 ianuarie 1998, cu presa, Adrian Mihălcioiu, vicepreședintele SLN, a declarat că Navrom condiționează repatrierea echipajului de retragerea acțiunii din justiție. El a arătat că gestul navigatorilor de a se adresa instanțelor de judecată este constituțional, fiind apărat și de Convenția de la Bruxelles, ratificată în 1995 de România. 


Mihălcioiu a precizat că echipajului i s-a cerut să vină acasă neplătit și să se adreseze firmei HSS pentru a-și recupera restantele.


„SLN va da în judecată compania Navrom, în numele echipajelor de pe navele «Seimeni», «Frunzănești» și «Sebeș», cărora li se îngrădește dreptul constituțional de a se adresa instanțelor judecătorești”, a declarat vicepreședintele SLN. El a afirmat că: „Ținerea navigatorilor la bordul navelor peste perioada de contract, împotriva voinței lor și neplătiți, se numește sclavie”. 
„SLN este pe picior de a deschide conflictul de muncă cu compania Navrom”, a anunțat Mihălcioiu. Momentul declanșării ostilităților coincide cu data de 1 februarie 2018, zi în care expiră actualul contract colectiv de muncă. (29 ianuarie 1998) 


Distribuie :

Articole de la acelaşi autor

Top ştiri din ultimele 7 zile

ziare & stiri Revista presei
Pagina a fost generata in 0.8687 secunde