Flota comercială a României, acum 20 de ani. "Războiul celor 15" și o previziune apocaliptică

329
Flota comercială a României, acum 20 de ani.

Articole recomandate

În urmă cu mai bine de 20 de ani, viața pe multe din navele românești era un coșmar pentru echipaje. În cele ce urmează, vă prezentăm câteva din articolele publicate în ziarul nostru, la acea vreme.

HG 71/1997 privind autorizarea societăților comerciale care desfășoară activități de transport maritim internațional a provocat o adevărată ruptură între companiile de navigație.

După cum ne-a declarat Gheorghe Georgescu, președintele Asociației Companiilor de Navigație din România, un număr de 15-20 de armatori și operatori din shipping s-au conformat acestui act normativ, constituind garanțiile pentru plata drepturilor navigatorilor. Alte 15 companii s-au adresat instanței de judecată, solicitând suspendarea aplicării hotărârii de guvern, iar un grup restrâns n-a adoptat niciuna din soluțiile amintite mai sus.

"Sunt societățile al căror nume se repetă la infinit, care, probabil, au interes acum și este unica lor ocazie de a abandona navele în mod legal. Mă refer la cei care au acumulat datorii fabuloase și care au determinat apariția acestei hotărâri de guvern", a afirmat Georgescu.

Un scenariu șocant

Ieri, 19 mai 1997, la Curtea de Apel Constanța, s-a consumat un nou episod din "războiul celor 15" împotriva HG nr. 71/1997. Avocatul companiilor reclamante a avut o prestație fulminantă (la nivelul onorariului primit), în pledoaria sa, a stors tot ce se putea din textul hotărârii de guvern, încercând să îi evidențieze netemeinicia. A prezentat-o ca fiind confuză, dată în pripă, în contradicție cu normele financiare și că ar duce la "sustragerea de fonduri". Argumentul "cel mai tare" a fost că hotărârea respectivă nu ar contribui la protecția echipajelor, deci ar fi în contradicție cu scopul ei.

S-a apelat și la "recuzita apocaliptică", avocatul prezentând instanței un scenariu șocant, cu 150 de nave blocate în toate porturile lumii, pentru care nu se vor mai face plăți.

Pentru pârât a luat cuvântul Ionel Voicu, directorul general al Direcției juridice a Ministerului Transporturilor. Argumentația sa a fost extrem de simplă, fără apel la "argumentele" emoționale. El a subliniat faptul că HG nr. 71 a fost emisă pentru că Ministerul Transporturilor are obligația legală de a lua măsuri pentru prevenirea pagubelor îndreptate împotriva navelor și a echipajelor. Răspunzând la acuzația că prin această hotărâre s-ar provoca pagube companiilor de navigație, el a afirmat că acestea ar putea apărea doar în cazul în care companiile nu constituie garanțiile legale pentru a fi autorizate.

El a solicitat instanței să țină cont de faptul că HG nr. 71 este singurul act normativ din România care apără drepturile navigatorilor și imaginea României în lume. Totodată, reprezentantul Ministerului Transporturilor a prezentat o adresă prin care a fost retrasă adresa 37/742 a ministerului, atacată de companiile de shipping, prin care acestea erau anunțate că vechile autorizații de transportator și-au pierdut valabilitatea.

În final, instanța de judecată a decis să respingă - ca rămasă fără obiect - cererea privind suspendarea actului emis de Ministerul Transporturilor, cu nr. 37/742 și, ca nefondată, cererea privind suspendarea executării HG nr. 71/1997. Părțile au drept de recurs.

O soluție corectă

La ieșirea din ședința publică, reprezentantul ministerului a apreciat: "soluția este justă, corectă, o dovadă a simțului de responsabilitate față de soarta marinarilor din România".

De partea cealaltă, Gheorghe Georgescu a apreciat soluția instanței ca fiind "pripită". "Se va dovedi, începând de mâine, că va fi urmată de consecințe foarte, foarte grave. Vom face recurs!", a adăugat acesta.

Nouă ne rămâne misiunea să consemnăm evoluția evenimentelor în urma "grevei celor 15". (20 mai 1997)

Medierea unui conflict colectiv de muncă

Astăzi, 29 mai 1997, la Direcția Muncii și Protecției Sociale are loc medierea conflictului colectiv de muncă dintre Sindicatul Liber al Navigatorilor și compania Ronav.

Costică Stici, vicepreședintele SLN, a declarat că partea sindicală solicită respectarea contractului colectiv și a contractelor individuale de muncă în ceea ce privește plata diurnei și a salariilor echipajelor.

Conform informațiilor primite de la nave, datoriile companiei sunt următoarele: nava "Târgu Frumos" - 23.500 de dolari; nava "Câmpulung" - salariul pe lunile aprilie și mai; nava "Agnita" - 12.000 de dolari; nava "Vulcan" - 35.000 de dolari; nava "Târgu Secuiesc" - 60.000 de dolari; nava "Muscel" (care urmează să sosească de la Las Palmas, unde a fost reținută pentru un litigiu de marfă) - 78.000 de dolari; nava "Târgu Neamț" (reținută în Siria, pentru un litigiu la marfă) - 50.000 de dolari; nava "Uricani" - 20.000 de dolari (în acest caz, nu s-a respectat nici protocolul încheiat la 30 aprilie, prin care Ronav se obliga să plătească restanțele); nava "Târgu Ocna" - 15.000 de dolari.

SLN a încercat să rezolve conflictul de muncă pe cale amiabilă, dar la telefoanele companiei Ronav nu răspunde nimeni.

Trebuie amintit faptul că SLN și echipajele mai dispun de un alt instrument pentru recuperarea restanțelor: garanția depusă de Ronav conform H.G. nr. 71/1997. (30 mai 1997)

Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.3834 secunde