Mai multe ştiri online:

Flota comercială a României, acum 20 de ani. Marinari abandonați pe un "coșciug plutitor"

Ştire online publicată Joi, 27 Septembrie 2018. Autor: Ion TIȚA-CĂLIN
În urmă cu mai bine de 20 de ani, viața pe multe din navele românești era un coșmar pentru echipaje. În cele ce urmează, vă prezentăm câteva din articolele publicate în ziarul nostru, la acea vreme.

Nava „Sălaj”, aflată în exploatarea companiei de navigație High Seas Services și a patronilor Florin Nenciu și Mircea Voitinovici, se află legată la geamandură, în șenalul navigabil al portului Bin Qasim (Pakistan).

Conform radiogramei sosite de la bord, „starea tehnică a navei este dezastruoasă, din unele compartimente se comunică direct cu... marea!”.

Ultimul strop de combustibil a fost consumat în noaptea de 10 spre 11 august 1997. Nava se află în black-out, neputându-se asigura iluminatul pe timpul nopții, pentru a preveni un accident de navigație. Lipsa combustibilului și a energiei face inutilizabile instalațiile de stins incendiu și de avarie, pompele pentru evacuarea apei. Nu mai pot fi puse în funcțiune mijloacele de comunicare de la bord și mașinile de gătit.

De fapt, Cătălin Budac, bucătarul navei, nici nu mai are ce găti, căci ultimele resturi de alimente s-au alterat din cauza temperaturilor mari din zonă și a nefuncționării camerei frigorifice. La toate acestea se adaugă și lipsa apei potabile.

„Am încercat, în repetate rânduri, să luăm legătura cu compania High Seas Services, cu managerul El Handy Sea Piraeus, precum și cu armatorul Navrom. Nu am primit niciun răspuns. Drept pentru care ne considerăm abandonați pe o navă moartă (scrap)”, se spune în radiogramă.

La toate aceste necazuri se adaugă neplata diurnei de străinătate pe ultimele trei luni. De aceea, echipajul îi solicită Sindicatului Liber al Navigatorilor informații privind garanțiile depuse de compania HSS pentru plata drepturilor bănești ale navigatorilor, conform HG nr. 71 /1997, solicitând punerea în funcțiune a acestui instrument legal, în vederea recuperării restanțelor.

Trag de nave ca de-un câine mort

Echipajul este decis să abandoneze nava chiar de Ziua Marinei Române și solicită sindicatului să-l sprijine în procurarea biletelor de avion.

Mesajul este dat în numele următorilor navigatori: secundul Benone Stanei, ofițerii Marius Grigorescu, Mircea Ghișelenco, Iulian Bălan, Emilian Georgescu Constantin, Toma Iordan, șeful de echipaj Gheorghe Soenciu, motoriștii Ion Harabală, Șerban Siliman, Dan Gearip, fitterii Vasile Cazacu, Viorel Oțelea și bucătarul Cătălin Budac.

Abandonarea navelor și echipajelor constituie o practică curentă la compania HSS. În mod suspect, compania Navrom nu îi retrage firmei HSS navele pentru neîndeplinirea prevederilor contractului de bare-boat. Așa ceva nu se face între „prieteni” și colegi de partid. În schimb, patronii Nenciu și Voitinovici au primit „binecuvântarea” să dea navele în management unor firme de prin Cipru și Pireu, care n-au altă voință decât aceea de a trage de ele ca de un câine mort și de a buzunări echipajele. Vai de tine, flotă română, pe mâna cui te-au dat! (11 august 1997)

„Misterele“ cargoului „Maramureș“

Cargoul de 25.000 tdw „Maramureș” a sosit în rada portului Constanța. A venit din Ucraina, cu o încărcătură de 17.300 tone de sulf. Face un schimb de echipaj, ia provizii și pleacă mai departe.

Câțiva navigatori au coborât pe uscat pentru a se plânge Sindicatului Liber al Navigatorilor și ziariștilor de la „Cuget Liber”, Radio Sky și TV MTC, de condițiile de muncă și de viață de la bordul navei.

- Instalația de apă a navei e defectă, apa caldă lipsește, vesela e descompletată, așa că bem ceaiul din borcane, afirmă unul.

- Lenjeria e ruptă, nespălată de mult timp, completează altul.

- Lipsesc măștile de gaze și echipamentul de lucru, se plânge un alt marinar. Sănătatea ne este pusă în pericol când lucrăm în magaziile încărcate cu sulf.

- Hrana a fost pe sponci, iar medicamentele sunt expirate, adaugă un ofițer.

Colac peste pupăză, marinarii detașați de la Petromin la Vega Shipping (operatorul navei), în cele patru luni de voiaj, au primit doar diurna pe jumătate de lună.

Marinarii refuză să își divulge numele. Halal lupi de mare! De aceea, ne exprimăm îndoiala că cele afirmate de ei sunt reale. Drept argument aducem comunicatul unui grup de inițiativă de la Vega Shipping, publicat cu câteva săptămâni în urmă, în care se vorbea despre „grija deosebită (n.r. - a companiei) față de marinari”, despre faptul că, la bordul navelor operate de Vega Shipping, condițiile sociale „sunt apreciate ca bune și de necomparat cu multe locuri de muncă de la companii străine și românești”.

Ordin de debarcare

Supărați că nu îi credem pe cuvânt, marinarii ne invită la bordul navei „Maramureș”.

- Veniți să vă convingeți la fața locului, să filmați, să fotografiați, să discutați cu întregul echipaj.

Nu putem refuza invitația, așa că urcăm, împreună cu navigatorii, la bordul șalupei „Atlas 2”, care, încărcată cu provizii și pasageri, se desprinde de chei, cu direcția „Maramureș”.

Ziua e însorită, priveliștea e minunată, dar nu apucăm să ne bucurăm de plimbare. Comandantul șalupei a primit ordin, prin radio, să ne debarce. Suntem lăsați „în drum”, pe chei, în prova lui „La Salle”, nava amiral a flotei a Vl-a americane. E totuși bine că nu ne-au trimis la mal înot. Oare cine o fi dat ordinul de debarcare, împiedicând „comandoul” de ziariști să dezlege „misterele” cargoului „Maramureș”? (9 octombrie 1997) 

Distribuie :

Articole de la acelaşi autor

Top ştiri din ultimele 7 zile

ziare & stiri Revista presei
Pagina a fost generata in 0.7227 secunde