Flota comercială a României, acum 20 de ani (I)

607
Flota comercială a României, acum 20 de ani (I) - flota-1462715603.jpg

Articole de la același autor

În urmă cu 20 de ani, viața pe multe din navele românești era un coșmar pentru echipaje. În cele ce urmează, vă prezentăm câteva din articolele publicate în ziarul nostru, la acea vreme.


Cad motoarele ca muștele, pe navele românești
Ieri, nu mai puțin de patru nave din flota... strategică au rămas în pană de motor. Toate pline cu marfă. "Dragomirești", aflată în derivă, undeva, prin Marea Chinei, a solicitat asistență și a fost remorcată spre Taiwan. "Telega" este și ea la remorcă, în Atlantic, pe coasta vestică a Africii, în drum spre Las Palmas. De-abia ieșită din șantier, după reparația capitală, nava "Făgăraș" a declarat "avarie comună". Nava "Fair Sky" (fostă "Filaret") a tras pe dreapta, în portul Pireu, având motorul defect. Aceste evenimente navale ilustrează criza tehnică în care se află flota comercială română și evidențiază motivul pentru care aceasta pătrunde tot mai greu pe piața navlurilor.
("Cuget Liber", ediția din 10.08.1996)


Marinarii ostatici în Yemen cer intervenția Omniasig
Echipajul cargoului "Golden Virgo" se află într-o situație disperată. După ce au supraviețuit eșuării navei pe digul de apărare al orașului Mukala, marinarii români au ajuns prizonierii regimului militar din Yemen. 


Jefuiți de bagaje și de bani, hrăniți din două în două zile, supuși unor continue amenințări, ei sunt ținuți ostatici până când vor fi satisfăcute pretențiile autorităților yemehite: plata despăgubirilor pentru eventuala poluare cu combustibilul din tancurile navei. 


Din cei 18 membri ai echipajului, 8 au reușit să se repatrieze, după mai multe peripeții. Asupra celor rămași s-a declanșat o adevărată teroare, drept represalii pentru "evadarea" colegilor lor.


Elena Mihai, soția comandantului, și Camelia Stanciu, soția șefului mecanic, ne-au vizitat la redacție pentru a ne solicita sprijinul. "Am primit telefon de la soții noștri. Sunt disperați. Văd că nu sunt ajutați de nimeni. Le este teamă că au fost abandonați. Au aflat că, într-un caz similar, echipajul a rămas prizonier timp de doi ani.Toată speranța este la Omniasig, asigurătorul navei. Există o firmă care s-a angajat să scoată combustibilul din navă, pe bani puțini. Ar trebui ca Omniasig să ia legătura cu ea".


Cele două femei au încercat să grăbească intervenția asigurătorului, contactându-l pe directorul cu probleme maritime Sorin Boțocan. "În loc de informații clare, precise, în limita obligațiilor sale de funcționar la o firmă de asigurări, acesta s-a apucat să filozofeze pe tema riscurilor meseriei, de marinar. «Soțul nu v-a călit pentru asemenea situații, nu v-ați format psihicul pentru asemenea evenimente?»", a întrebat-o Boțocan pe soția comandantului, cu reproș în glas.


Eliberarea navei depinde doar de Omniasig, crede echipajul. Marinarii prizonieri le-au cerut familiilor să contacteze Ministerul Transporturilor, Ministerul de Externe, Compania Interocean Services, Sindicatul Liber al Navigatorilor și mass-media pentru a exercita presiuni asupra asigurătorului.


Dacă într-adevăr Omniasig are obligații față de nava "Golden Virgo", aceasta ar trebui să acționeze rapid, fără să filozofeze prea mult pe tema riscului vieții de marinar, fără să aștepte să fie împinsă de la spate pentru a achita polița de asigurare. Asta doar dacă este o societate de asigurări care își respectă blazonul și clienții. 
("Cuget Liber", ediția din 2.09.1996)




Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole din aceeași secțiune

Luni, 09 Mai 2016
Stire din Economie : Francul a pierdut 1,30 bani
Sâmbătă, 07 Mai 2016
Stire din Economie : Coliziune navală, la Bosfor
Pagina a fost generata in 0.9435 secunde