Flota comercială a României, acum 20 de ani. Cargoul "Sea Lion" și echipajul său - abandonați!

331
Flota comercială a României, acum 20 de ani.  Cargoul

Articole de la același autor

În urmă cu mai bine de 20 de ani, viața pe multe din navele românești era un coșmar pentru echipaje. În cele ce urmează, vă prezentăm câteva din articolele publicate în ziarul nostru, la acea vreme.

Cargoul de 4.500 tdw "Sea Lion" (fost "Vaslui") este arestat din data de 28 mai 1997, în rada portului Suez (Egipt).

Conform informațiilor primite de la bordul navei, reținerea s-a făcut pentru combustibilul îmbarcat la Suez, în 1995 (pe când nava se afla în operarea companiei Oscar), și neachitat, în valoare de 228.373,83 de dolari. La această sumă se adaugă 46.389,73 de dolari, reprezentând majorările lunare, și 20.000 de dolari - cheltuieli portuare plătite de primitorii mărfii, în contul operatorului Oscar și, apoi, al armatorului Romline. Arestul navei a fost însoțit de ridicarea carnetelor de marinar ale echipajului și a pass-urilor egiptene de coborâre pe țărm. Astfel că echipajul este, practic, ținut ostatic la bordul navei.

După cum se cunoaște, nava a fost în operarea companiei Oscar până în primăvara acestui an, când armatorul Romline a luat-o în propriul management.

În legătură cu arestul lui "Sea Lion", ca și al altor 23 de nave ale companiilor Navrom și Romline, reținute prin diverse porturi ale lumii, Guvernul României a aprobat Hotărârea nr. 397 din 4 august 1997, prin care s-au alocat 13,79 milioane dolari pentru plata datoriilor și eliberarea navelor din arest. Cu toate că au trecut mai bine de două luni de la aprobarea hotărârii guvernamentale, Romline nu a scos nava "Sea Lion" din arest.

Infernul de la bord

Între timp, viața echipajului a devenit un infern. Dintr-un fax transmis de la bordul navei, pe adresa redacției, semnat de cei 12 membri ai echipajului, în frunte cu comandantul Adrian Voiculescu, aflăm că:

"Echipajul este ținut la bord, de peste patru luni, în condiții inumane. Unii membri ai echipajului au tulburări psihice.

Bucătarul Alexandru Negrilă are o rană la gleznă, care nu se mai închide. Marinarul Alexandru Nicolae, a cărui soție a decedat în luna martie, în timp ce nava se afla la Colombo (Sri Lanka), nu a putut fi repatriat, cu toate intervențiile făcute, nici la Kandla (India), nici la Aden și nici la sosirea în Suez. S-a reușit repatrierea sa abia după ce nava a terminat descărcarea și după instituirea arestului, la data de 30 iulie, în urma a numeroase radiograme prin care armatorul era anunțat că marinarul prezintă tulburări psihice grave și refuză mâncarea.

Căpitanul secund Ion Ciobanu, cu aproape 12 luni de îmbarcare la bordul navei, a cărui soție a suferit două operații grele în această perioadă, a reușit să fie repatriat abia pe 18 august, după numeroase intervenții. Sunt, de asemenea, cazuri de navigatori care acuză boli de inimă, tensiune ridicată etc.

La bordul navei nu există cadru medical. Comandantul navei, cu un minimum de medicamente, fără instrumentar adecvat, a încercat să facă față nevoilor echipajului".

O soluție cu care

navigatorii nu sunt de acord

Din mesajul echipajului rezultă că patru dintre membrii acestuia au rămas neplătiți de nouă luni, iar restul au de primit diurna pe perioade de patru până la șase luni. Echipajul este decis să nu părăsească nava fără să își primească drepturile cuvenite. Romline le-a oferit doar plata a două luni din întreaga restanță, soluție cu care navigatorii nu sunt de acord.

Echipajul a fost informat de agentul navei că aceasta va fi scoasă la vânzare prin licitație, iar Romline le-a cerut navigatorilor să aștepte ca drepturile să le fie achitate din sumele obținute din vânzarea ei.

Din discuțiile purtate de echipaj cu agentul navei și diverși creditori, reiese că românii nu vor primi niciun ban, fiindcă egiptenii vor găsi tot felul de tertipuri pentru a-și încasa mai întâi ei sumele cuvenite din vânzarea vasului. (30 septembrie 1997)

Doi marinari de pe nava "Eleni" au intrat în greva foamei

Începând din data de 30 octombrie 1997, doi navigatori de pe nava "Eleni" au intrat în greva foamei. Dumitru Draisuc (fitter) și Eugen Iordan Pană (ofițer II mecanic) au recurs la această formă de protest pentru a obține plata indemnizației de străinătate și repatrierea. În radiograma trimisă SLN, greviștii foamei solicită informarea armatorului Romline despre acțiunea lor.

Nava "Eleni" este arestată din luna martie 1997, în portul indian Madras, din cauza datoriilor de circa 2.350.000 de dolari făcute de fostul său operator Socib Maritime. De atunci și până astăzi, Romline nu a fost în stare să o elibereze, în ciuda faptului că ex-directorul Gavril Groze a primit 7,89 milioane de dolari de la FPS pentru scoaterea din arest a 12 nave, în frunte cu "Eleni".

La aflarea știrii despre acțiunea disperată a celor doi navigatori, Gheorghe Slabu, recent numit administrator unic al companiei Romline, ne-a declarat că și-a planificat să aducă acasă echipajele de pe navele "Eleni" și "Cristian C" în decurs de două săptămâni: "Oamenii sunt de atât timp abandonați și eu nu pot accepta această situație". (31 octombrie 1997)

Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 1.2121 secunde