"Strategie națională" în transportul maritim

Ferry-boat-urile, scoase la mezat, iar șinele din terminal, vândute la fier vechi

1307
Ferry-boat-urile, scoase la mezat, iar șinele din terminal, vândute la fier vechi - 28bb6335992855428a000943f00f9d49.jpg
La finele anului 2009, Radu Berceanu, ministrul de atunci al Transporturilor, lansa spre dezbatere publică proiectul de act normativ privind declararea Societății Comerciale de Transport Maritim și de Coastă "C.F.R. Ferry-Boat" ca societate comercială de interes strategic.

În motivația proiectului se arăta că "activitatea de transport maritim pe liniile ferry - boat capătă un caracter strategic". Scopul actului normativ consta în "implementarea politicii și strategiei naționale în domeniul transportului maritim pe liniile ferry - boat, prin menținerea controlului statului în acest sector."
Care a fost în realitate poli-
tica și strategia națională privind acest tip de transport și cum și-a exercitat statul controlul? Răspunsul rezultă din situația dezastruoasă a societății de ferry - boat.
În 2009, aceasta înregistrase venituri de 2,65 milioane de lei, cheltuieli de 7,13 milioane de lei și pierderi nete de 4,27 milioane lei. La ele se adăugau datorii de 4,27 milioane lei.
La 31 decembrie 2010, unitatea avea restanțe la bugetul de stat în valoare de 496.193 lei, din care 110.185 lei reprezentau dobânzile și penalitățile. Pentru recuperarea creanței, Direcția Generală a Finanțelor Publice Constanța a declanșat procedura executării silite și a pus sechestru pe ferry-boat-urile "Mangalia" și "Eforie", aflate în conservare de peste doi ani de zile, pentru că nu mai puteau fi puse în exploatare.
Dintr-un recent proiect de act normativ, semnat de actualul ministru al Transporturilor, Anca Boagiu, rezultă că linia de cale ferată a terminalului ferry-boat de la ecluza din Agigea, cu lungimea de 698 metri, va fi închisă, din motive de rentabilitate, dezafectată și valorificată. Astfel, statul român desăvârșește "politica și strategia națională" privind activitatea de transport maritim pe liniile ferry - boat.
Proiectul de hotărâre de guvern vizează dezafectarea a 1.448 km de cale ferată dintr-un total de 10.820 km cât are întreaga rețea feroviară națională.
Pe teritoriul Dobrogei, vor fi desființate linii totalizând 189,724 km, din care 22,587 km în portul Constanța. Astfel, în afara liniei de cale ferată din terminalul ferry-boat vor fi "amputați" 5,184 km de cale ferată din complexul feroviar Constanța port A - Palas (linia tunel), 5,982 km din complexul feroviar Constanța port B și 3,310 km din complexul Constanța port mol V.
Proiectul de HG nu lămurește în ce mod vor fi valorificate liniile de cale ferată și instalațiile aferente dezafectate. De asemenea, nu se precizează ce se va întâmpla cu terenul ocupat de acestea, care aparține statului și se află în administrarea CFR Infrastructură. Desființarea a 1.448 km de cale ferată la nivelul întregii țări duce la eliberarea a circa 10 kilometri pătrați de teren. Este o suprafață imensă care va trebui introdusă în circuitul economic.

Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole din aceeași secțiune

Pagina a fost generata in 1.8605 secunde