Femeile sunt nevoite să lupte din greu pentru a fi acceptate în shipping

3363
Femeile sunt nevoite să lupte din greu pentru a fi acceptate în shipping - femeilelupta-1530453835.jpg

Articole de la același autor

Dintre toate activitățile de pe Pământ, industria shipping-ului continuă să fie cea mai misogină. În ciuda faptului că organizațiile internaționale nu pierd niciun prilej de a susține accesul femeilor pe mare, acesta continuă să fie barat de numeroase piedici obiective, dar mai ales subiective. 


Fără îndoială, Uniunea Europeană este campioana ipocriziei. Deși egalitatea între femei și bărbați a fost așezată în centrul valorilor sale fundamentale, navigatorii femei reprezintă doar 2% din forța de muncă a flotei sale maritime.


★ ★ ★


Totuși, nu se poate nega existența unui oarecare progres. De la începutul mileniului trei, numărul femeilor marinar din flota mondială a început să crească. În anul 2000, Organizația Maritimă Internațională (IMO) a lansat programul "Femei la bord", cu durata de 10 ani, care a dat rezultate, dar sub așteptări. La acea dată, ponderea femeilor în total era între 1% și 2%, iar cele mai multe femei marinar erau în statele dezvoltate din punct de vedere economic. Filipine, principalul furnizor de forță de muncă marinărească al lumii, avea doar 223 de femei dintr-un total de 230.000 de navigatori.


★ ★ ★


Săptămâna trecută, Federația Europeană a Lucrătorilor din Transporturi (ETF) și Asociațiile Armatorilor din Comunitatea Europeană (ECSA) au discutat despre posibilele soluții pentru creșterea participării femeilor în industria navală din Europa. 


Dezbaterea s-a axat pe formarea și dezvoltarea carierei în domeniul maritim pentru femei, precum și pe recrutarea și reținerea femeilor în industria navală. La reuniune au participat și reprezentanți ai Comisiei Europene, Consiliului Economic și Social European, Comitetului de Formare a Marinei Regale din Marea Britanie, ai administrațiilor naționale din Franța și Marea Britanie, precum și ai Universității "Descartes".


"Pentru a atrage mai multe femei în industrie, ar trebui să îmbunătățim condițiile de muncă pentru toată lumea", a declarat Tonka Cupic, reprezentanta Comitetului Femeilor din cadrul ETF. "Reconcilierea vieții profesionale cu viața de familie și prevenirea hărțuirii sunt esențiale nu numai pentru recrutare, ci și pentru menținerea mai multor femei marinari și pentru a le permite să dezvolte o carieră în domeniul transportului maritim", a adăugat ea.


În cadrul reuniunii s-au făcut propuneri concrete de acțiune comună, partenerii sociali arătându-se dispuși să colaboreze pentru creșterea numărului de femei din flota europeană.


★ ★ ★


Subiectul este de mare interes pentru România, unul dintre importantele rezervoare de forță de muncă ale shipping-ului internațional. În instituțiile de învățământ marinăresc din municipiul Constanța se pregătesc an de an tot mai multe femei, care, la absolvire, primesc lecția dură a discriminării, din partea armatorilor și companiilor de crewing. 


În ciuda numeroaselor piedici întâmpinate, numărul româncelor navigatori a continuat să crească. În martie 2018, potrivit datelor furnizate de Autoritatea Navală Română, 776 de femei au obținut brevetul de ofițeri maritimi. Dintre acestea, 2 femei sunt comandanți, 60 sunt ofițeri secunzi și 488 sunt ofițeri aspiranți. Pe compartimente, 675 de femei sunt ofițeri punte, 15 sunt ofițeri mecanici și 24 ofițeri electricieni. 


Alte 1.581 de femei dețin carnete de marinar pentru funcții auxiliare la bordul navelor. În plus, 16 femei ofițer muncesc în cadrul Autorității Navale Române.


★ ★ ★


Pe plan internațional, au apărut o serie de organizații ale femeilor navigator, care au rolul de a le apăra drepturile și interesele, de a combate discriminarea de gen în shipping. Printre cele mai vechi se numără Asociația Internațională a Femeilor din Shipping și Comerț - WISTA, care a fost înființată în 1974. Aceasta este o rețea care cuprinde peste 3.000 de femei navigator din peste 40 de țări.


WISTA colaboreze cu organizații precum ISWAN, Camera Internațională de Transport, Federația Internațională a Transportatorilor și Uniunea Europeană, pentru a ajuta la crearea de programe și inițiative ce urmăresc reducerea cazurilor de discriminare și hărțuire a femeilor navigator. Ea încurajează industria navală să întreprindă acțiuni pentru a avansa idealurile de profesionalism, incluziune și egalitate la locul de muncă pentru toți angajații, organizând, în 2018, o serie de conferințe și ateliere de lucru pe această temă.


Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.5107 secunde