Facă-se voia Domnului! (VIII)

470
Facă-se voia Domnului! (VIII) - facasevoiadomnului-1471440458.jpg

Articole de la același autor

Naufragiile s-au ținut lanț în flota Românei. În cele ce urmează, vă prezentăm cazul navei "Călărași", petrecut în urmă cu 20 de ani și prezentat pe larg în volumul meu, "Mucles dacă vrei să nu dai de dracu´!", apărut în 2008, în Editura "Dobrogea".

Mecanismul distrugerii

Firma "Hinmar" nu era nici mai bună, nici mai rea decât mulți dintre operatorii privați care exploatau navele companiei "Navrom". Era doar o rotiță a mecanismului care a distrus flota națională.

N-a făcut decât să acționeze în același sens și după aceeași metodă. A luat nave de la stat și n-a plătit chiria pentru ele. S-a împrumutat la "Bancorex" pentru a le retehnologiza. A garantat creditul obținut de la banca statului cu navele statului, dar nu l-a folosit conform destinației și nici nu l-a mai returnat. A chinuit echipajele, obligându-le să muncească în condiții inumane și să-și pună viața în pericol, iar drept recompensă nu le-a plătit salariile conform contractelor. Pe deasupra, a făcut datorii în piață, care au dus la reținerea și vânzarea navelor pe sume de nimic.

În urma divizării flotei naționale în trei companii, "Navrom" plecase la drum cu un parc de 91 de nave, cu capacitatea de 730.000 tdw. În ianuarie 1998, încă stătea bine.

Patrimoniul său cuprindea 77 de nave, din care 40 erau închiriate în contracte de bare-boat sau de asociere. Pe celelalte 37 le opera direct.

Din totalul navelor, un număr de 24 erau arestate prin diverse porturi ale lumii. Cargourile "Seimeni", "Zărnești", "Bihor", "Sălaj", "Năsăud" și "Frunzănești" fuseseră pur și simplu abandonate de către operatorii lor, departe de țară, iar compania "Navrom", în calitate de proprietar, a fost nevoită să le asigure combustibil, apă și alimente la bord.

Cei mai mulți dintre privați făcuseră datorii în piață, se împrumutaseră la "Bancorex" și lăsaseră echipajele neplătite. Mult prea târziu, când nu se mai putea face nimic, "Navrom" le-a retras navele din operare. Odată cu ele, a preluat toate obligațiile neachitate.

Măsura întârziată s-a dovedit a fi în favoarea datornicilor. Li se oferise un motiv temeinic să conteste în justiție orice pretenție de a-și onora obligațiile contractuale.

Cât de mare era prejudiciul? Puțini erau cei ce cunoșteau adevărul, fiindcă, sub protecția secretului comercial, "Navrom" refuza să facă publică situația datoriilor. Oare încerca să ascundă propriul dezastru sau să acopere jaful practicat de partenerii săi de contract?

Guvernul și Fondul Proprietății de Stat parcă erau paralizate. Nici nu privatizau compania, nici nu vindeau navele la bucată. Oricare dintre aceste măsuri ar fi pus capăt dezastrului.

Prăpădul

Instituțiile statului nu aveau nicio reacție când navele erau scoase la mezat de instanțele de judecată, în porturi străine.

Numai în perioada 25 martie - 8 decembrie 1998, au fost pierdute 13 nave la ruleta datoriilor:

- "Năsăud" (9.290 tdw, construită în 1973, a fost vândută pe 25 martie, la Colombo),

- "Seimeni" (4.620 tdw, construită în 1982, vândută pe 2 aprilie, la Mombassa),

- "Râureni" (16.600 tdw, construită în 1981, vândută pe 16 aprilie, la Richard´ Bay),

- "Zărnești" (16.500 tdw, construită în 1983, vândută pe 29 aprilie, la Colombo),

- "Bihor" (8.750 tdw, construită în 1973, vândută pe 30 aprilie, la Dalian),

- "Dragomirești" (16.500 tdw, construită în 1982, vândută pe 22 iunie, la Freeport),

- "Alexandria" (15.940 tdw, construită în 1987, vândută pe 24 iunie, la Houston),

- "Snagov" (4.693 tdw, construită în 1977, vândută pe 11 august, la Hull),

- "Avrămești" (16.500 tdw, construită în 1986, vândută pe 2 octombrie, la Colombo),

- "Curtea de Argeș" (11.742 tdw, construită în 1976, vândută pe 24 octombrie, la Port Sudan),

- "Războieni" (16.486 tdw, construită în 1982, vândută pe 4 noiembrie, la Colombo),

- "Mirăslău" (16.773 tdw, construită în 1983, vândută pe 14 noiembrie, la Colombo),

- "Drăgășani" (13.905 tdw, construită în 1979, vândută pe 8 decembrie, la Dakar).

Of, Dumnezeule, ce prăpăd!

Sărbătoarea jafului

Prin vânzarea acestor nave, "Bancorex" a pierdut gajuri în valoare de 4,5 milioane de dolari, instituite pentru creditele acordate firmelor de shipping private și "Navrom".

Situația era catastrofală! Compania de stat se scufunda și trăgea după ea "Bancorex"-ul. Atunci, Fondul Proprietății de Stat, în calitate de acționar majoritar la ambele societăți, a decis să o sacrifice pe una dintre ele, pentru a o salva pe cealaltă. În baza mandatului său, conducerea băncii a solicitat lichidarea judici-ară a companiei de navigație, iar pe 19 octombrie 1998, Tribunalul Constanța a declanșat procedura falimentului.

Când lichidatorul "Pricewaterhouce Coo-pers" și-a început misiunea, "Navrom" mai avea în patrimoniu 54 de nave. O parte dintre ele au fost vândute pe un dolar, altele pe sume cuprinse între 3.000 și 5.000 de dolari. Puține au fost cele pentru care s-au obținut prețuri de peste 100.000 de dolari.

Navele pe care le operase "Hinmar" au avut aceeași soartă. Cargoul de 8.750 tdw "Oravița" a fost cumpărat de "Asia Express Shipping Agency LLC" Dubai, la data de 9 august 1999, pentru suma de un dolar. În aceeași zi, nava de 4.620 tdw "Smârdan", având la bord un echipaj românesc, a trecut în proprietatea lui "Coco Bay Holding Ltd." Channel Islands, pentru suma de 50.000 de dolari.

Lichidarea companiei "Navrom" a ascuns afacerile oneroase făcute cu flota statului. În ziua când arhiva ei a fost aruncată de la etaj, pe fereastră și încărcată în camioane, în vilele construite în Constanța și București, cu banii "Navrom" și ai "Bancorex", au explodat sticle-le de șampanie. Prin grija statului român, urmele jafului fuseseră șterse. Succesul trebuia sărbătorit!

Ultimul naufragiu

Au trecut anii de la acele întâmplări și, într-una din zile, lumea shipping-ului autohton a fost zguduită de vestea tragicei dispariții a lui Mihai Hava. Fostul patron al firmei "Hinmar" plecase în ultimul voiaj, la comanda navei "Corona Z".

Cargoul, sub pavilion panamez, părăsise portul Constanța în dimineața zilei de 14 iulie 2005. Avea 2.737 tone de fier vechi la bord și se îndrepta spre portul turcesc Madras. Era o navă bătrână, de 73 metri lungime. Fusese construită, ca și "Călărași", în 1974.

Vineri, 15 iulie, în jurul orei 8, după ce a trecut de Cap Caliacra, cargoul a fost surprins de furtună. Valurile se ridicau la 12 metri înălțime.

"Corona Z" a început să ia apă și să se încline spre pupa, în timp ce curenții o împingeau spre Bosfor. Purtată de valuri, nava a ajuns la două mile de intrarea în strâmtoare.

Mai erau trei ore până la miezul nopții, când au sosit ajutoarele. Câteva nave, alertate de autoritățile maritime turcești, porniseră în cău-tarea supraviețuitorilor. Când au ajuns în zona sinistrului, doar prova cargoului se mai vedea ieșind din apă.

Nouă dintre cei zece membri ai echipajului, patru români și cinci sirieni, au fost salvați. Cel de al zecelea, comandantul Mihai Hava, a fost dat dispărut. Trupul lui a fost recuperat de scafandri, după trei zile. L-au găsit la bordul navei scufundate, în cabina sa. Acolo își dăduse ultima suflare. Dumnezeu să-i aibă sufletul în pază!

Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole din aceeași secțiune

Pagina a fost generata in 1.05 secunde