Exportăm în flotele străine "lupi de mare", "vânători de salarii" și "indezirabili"

4950
6
Exportăm în flotele străine

"Piața internațională a forței de muncă marinărești este staționară, iar perspectivele nu sunt încurajatoare. Consecințele recesiunii se resimt acut. Comerțul pe mare este departe de nivelul atins în 2008, iar flota mondială este supraponderală în raport cu cererea de transport. Unii armatori au crezut în sfârșitul crizei și s-au grăbit să scoată din șantiere nave noi, mai ales portcontainere" - a declarat, pentru cotidianul "Cuget Liber", profesorul dr. inginer Hara-lambie Beizadea, din cadrul Academiei Navale "Mircea cel Bătrân".
În aceste condiții, armatorii străini devin tot mai selectivi, mai exigenți în recrutarea echipajelor din România. Una dintre marile companii de navigație franceze, ale cărei nave (tancuri petroliere) sunt înregistrate sub mai multe pavilioane, a efectuat o analiză privind navigatorii proveniți din țara noastră.
În ciuda crizei economice, în rândul românilor s-a manifestat un grad ridicat de instabilitate a locului de muncă, relatează Beizadea. Dintre cei 227 de ofițeri români îmbarcați în ultimii doi ani, 30%, respectiv 68 de navigatori au părăsit compania din propria inițiativă. Interesantă este structura celor plecați: 4 comandanți, 7 șefi mecanici, 15 secunzi mecanici, 5 secunzi punte, 34 junior ofițeri și 3 cadeți.
Instabilitatea în muncă a ofițerilor este generată de motive economice în primul rând. Cei mai mulți au părăsit compania pentru că au avut o ofertă salarială mai mare din partea altor armatori. În lumea shipping-ului ei sunt cunoscuți sub numele de "vâ-nători de salarii". În prezent, cei mai căutați pe piață și stimulați să plece după salarii mai mari sunt ofițerii superiori, mai ales secunzii mecanici.
Cu comandanții de nave este o altă poveste, tot de natură econo-mică, legată de creditele mari luate de la bănci, pentru investiții perso-nale. Ei au plecat de la respectivul armator pentru că nu le putea asigura să stea cu anul pe mare.
Surprinzător este faptul că și ca-deții se străduiesc să îngroașe rândurile "vânătorilor de salarii", afirmă Haralambie Beizadea. Acesta este motivul pentru care armatorii străini se feresc să mai recruteze cadeți din rândul românilor. După ce cheltuiesc sume importante cu pregătirea lor, se trezesc că tinerii nu mai vor să muncească pe navele lor după stagiul de practică.
Dintre cei 227 de ofițeri români, 12,33%, respectiv 28 de navigatori, au fost îndepărtați din companie din motive de competență. În rândul aces-tora, există două categorii distincte. Cei mai în vârstă sunt dintre acei ofi-țeri superiori care nu s-au adaptat la schimbările tehnologice, manageriale și financiare din shipping-ul mondial, precum: apariția calculatorului, introducerea procedurilor laborioase de monitorizare și evidență a activității de exploatare a navei, creșterea gradului de automatizare al instalațiilor și reducerea personalului din compartimentul mașini. Spre exemplu, pentru a cheltui cât mai puțin cu forța de muncă, armatorii nu mai angajează ofițeri electricieni și pretind ca șefii mecanici să cunoască meseriile de electrician și electronist. Or, mulți dintre șefii mecanici în vârstă de peste 41 de ani nu satisfac această cerință, susține autorul studiului.
În cazul ofițerilor tineri indezirabili, armatorul semnalează: slaba pregă-tire profesională, lipsa de interes pentru meseria de navigator și incapacitatea de adaptare la cerințele navigației.
Rezultatele acestui studiu prezintă un mare interes pentru navigatori, unitățile de învățământ superior, CERONAV, companiile de crewing și Autoritatea Navală Română. Opinia mea este că se impune o analiză mai amplă, pe un eșantion reprezentativ de armatori. În funcție de concluzii, vor trebui adoptate măsuri pentru creșterea calității rezervei de forță de muncă marinărești din România și menținerea poziției ei pe piață.



Comentează știrea

Nicu G
21 septembrie 2011
CMA-CGM?

Compania franceza nu e chiar cea mai serioasa din lume! De ce nu spune nimic dl. Beizadea despre ultra-nationalismul francezilor, despre rautatile lor la adresa romanilor, despre faptul ca ei vorbesc doar limba franceza la bord, fiind zero la limba engleza, ceea ce face ca doar romanii vorbitori d efranceza sa fie angajati, etc. Restul e corect, asa suntem noi ca natiune, dar multi ofiteri buni au plecat de la francezi din cauza rautatilor acestora si a mizeriilor facute romanilor doar pentru ca sunt romani! Adica ei spun romani=tigani!

Bogdan D.
21 septembrie 2011
mecanic+electrician+electronist=superman

In conditiile in care gradul de automatizare a navelor este in continua crestere, decizia armatorilor de a elimina functia de electrician este aberanta. Un sef mecanic, oricat de bine pregatit ar fi, poate prelua doar partial atributiile ofiterului electrician. Electrotehnica si electronica, nu se rezuma la schimbat becuri, neoane sau reparat prize. Sunt domenii vaste care implica un personal calificat si cu experienta.

real
21 septembrie 2011
Cu francezii niciodata...!!!

Nu am fost cu francezi, dar nici nu as pleca in viata mea cu ei, numai rele am auzit niciodata ceva bun

marinar
21 septembrie 2011
francezii

pe langa ca sunt cei mai mari incompetenti, mai sunt si niste putori ordinare. nationalisti prosti, asta sunt francezii. cel putin pe nave

Norvaliant
21 septembrie 2011
Reticentele asa zisilor profesori.

Buna ziua Tov.Beizadea. Va scriu din zona Golfului Persic de pe mare. I-mi aduc si acum cu nostalgie aminte cind am terminat facultatea inca aveati functie de conducere la CPPMC pe atunci, citi bani luati spaga cind erati instructor la cursuri? Pe vremea aceea s-a institutionalizat spaga 10 lei si din asta a-ti facut averi. Este nedrept sa vorbiti dumneavoastra de profesionalismul ofiterilor si marinarilor romani pe care i-ati spoliat de bani atita vreme. Este dreptul nostru sa cautam salarii mai mari conditii decente de munca ( asta include si respectul cu care suntem tratati la bord ) si companii bune. Cu ce drept ne judecati dumneavoastra pe noi care aducem bani in tara din care va platim salariile Ceronav, Capitanie, etc. Cind dumneavoastra nu faceti nimic pentru noi. Singurul lucru pe care il faceti este sa inventati tot felul de cursuri si adeverinte pe care sa ni le vindeti fortat sub amenintarea ca nu ne prelungiti valabilitatea actelor. O sa ajungem sa ne facem acte in alte tari europene sa nu va mai platim nimic. Si impertinenta asta de a ne recomanda sa ne comprtam umil si tacut ca si marinarii filipinezi sa stam la aceeasi companie la salarii mai mici si la conditii proaste doar sa dam bine la companiile care detin multe nave cape viitor ei sa angajeze mai multi romani si dumneavoastra sa aveti mai multi clienti la spagi e crasa. Ar trebui sa stati dumneavoastra pe mare la acea companie sa vedeti cum e si sa nu dati sfaturi de supunere. Viata noastra e destul de dificila departe de familii si de cei dragi daca tot suntem plecati si ne sacrificam macar sa o facem pentru bani nu sa ne minjim pt zece lei ca dumneavoastra. Si pentru domnul ziarist va rog luati detalii de la adevaratii marinari ofiteri si profesii cind vorbiti despre noi si nu citati niste procente dictate de cineva care vede marea de pe faleza. Asta inseamna sa fii ziarist nu copiac.

ATENTIE MARINARI
3 noiembrie 2012
comandant nemernic

am facut voiaj pe nava Miltiadis Junior III-CAPITAL KST cu un animal de comandant:TIMOFEI GHEORGHE- comunitar lipovean din Navodari - cel mai infect personaj intalnit pe nave din 1980 pana in prezent: a umilit si terorizat tot echipajul de la bord cu incompetenta si micimea gandirii sale - provenit de la fostul GISN-constanta,de pe remorchere,se credea dumnezeu pe container-l-au blestemat si filipinezii---ii dorim sa -si rupa gatul cu prima ocazie,inainte de-a pune mana pe clanta de la usa de'acasa.

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.6926 secunde