€ 4.7231
£ 5.2496
$ 4.2103

Mai multe ştiri online:

Exportăm în flotele străine "lupi de mare", "vânători de salarii" și "indezirabili"

Ştire online publicată Miercuri, 21 Septembrie 2011. Autor: Ion TIȚA-CĂLIN
„Piața internațională a forței de muncă marinărești este staționară, iar perspectivele nu sunt încurajatoare. Consecințele recesiunii se resimt acut. Comerțul pe mare este departe de nivelul atins în 2008, iar flota mondială este supraponderală în raport cu cererea de transport. Unii armatori au crezut în sfârșitul crizei și s-au grăbit să scoată din șantiere nave noi, mai ales portcontainere” - a declarat, pentru cotidianul „Cuget Liber”, profesorul dr. inginer Hara-lambie Beizadea, din cadrul Academiei Navale „Mircea cel Bătrân”. În aceste condiții, armatorii străini devin tot mai selectivi, mai exigenți în recrutarea echipajelor din România. Una dintre marile companii de navigație franceze, ale cărei nave (tancuri petroliere) sunt înregistrate sub mai multe pavilioane, a efectuat o analiză privind navigatorii proveniți din țara noastră.În ciuda crizei economice, în rândul românilor s-a manifestat un grad ridicat de instabilitate a locului de muncă, relatează Beizadea. Dintre cei 227 de ofițeri români îmbarcați în ultimii doi ani, 30%, respectiv 68 de navigatori au părăsit compania din propria inițiativă. Interesantă este structura celor plecați: 4 comandanți, 7 șefi mecanici, 15 secunzi mecanici, 5 secunzi punte, 34 junior ofițeri și 3 cadeți. Instabilitatea în muncă a ofițerilor este generată de motive economice în primul rând. Cei mai mulți au părăsit compania pentru că au avut o ofertă salarială mai mare din partea altor armatori. În lumea shipping-ului ei sunt cunoscuți sub numele de „vâ-nători de salarii”. În prezent, cei mai căutați pe piață și stimulați să plece după salarii mai mari sunt ofițerii superiori, mai ales secunzii mecanici.Cu comandanții de nave este o altă poveste, tot de natură econo-mică, legată de creditele mari luate de la bănci, pentru investiții perso-nale. Ei au plecat de la respectivul armator pentru că nu le putea asigura să stea cu anul pe mare. Surprinzător este faptul că și ca-deții se străduiesc să îngroașe rândurile „vânătorilor de salarii”, afirmă Haralambie Beizadea. Acesta este motivul pentru care armatorii străini se feresc să mai recruteze cadeți din rândul românilor. După ce cheltuiesc sume importante cu pregătirea lor, se trezesc că tinerii nu mai vor să muncească pe navele lor după stagiul de practică. Dintre cei 227 de ofițeri români, 12,33%, respectiv 28 de navigatori, au fost îndepărtați din companie din motive de competență. În rândul aces-tora, există două categorii distincte. Cei mai în vârstă sunt dintre acei ofi-țeri superiori care nu s-au adaptat la schimbările tehnologice, manageriale și financiare din shipping-ul mondial, precum: apariția calculatorului, introducerea procedurilor laborioase de monitorizare și evidență a activității de exploatare a navei, creșterea gradului de automatizare al instalațiilor și reducerea personalului din compartimentul mașini. Spre exemplu, pentru a cheltui cât mai puțin cu forța de muncă, armatorii nu mai angajează ofițeri electricieni și pretind ca șefii mecanici să cunoască meseriile de electrician și electronist. Or, mulți dintre șefii mecanici în vârstă de peste 41 de ani nu satisfac această cerință, susține autorul studiului.În cazul ofițerilor tineri indezirabili, armatorul semnalează: slaba pregă-tire profesională, lipsa de interes pentru meseria de navigator și incapacitatea de adaptare la cerințele navigației. Rezultatele acestui studiu prezintă un mare interes pentru navigatori, unitățile de învățământ superior, CERONAV, companiile de crewing și Autoritatea Navală Română. Opinia mea este că se impune o analiză mai amplă, pe un eșantion reprezentativ de armatori. În funcție de concluzii, vor trebui adoptate măsuri pentru creșterea calității rezervei de forță de muncă marinărești din România și menținerea poziției ei pe piață.

Distribuie :

Articole de la acelaşi autor

Top ştiri din ultimele 7 zile

ziare & stiri Revista presei
Pagina a fost generata in 0.7346 secunde