Eleganța, calitatea înaltă și bunul gust - vedetele Târgului TINIMTEX din Mamaia

864

Articole de la același autor

Pavilionul Expozițional din stațiunea Mamaia a devenit loc de pelerinaj pentru localnicii și turiștii de pe litoral. "Magnetul" care îi atrage se numește Târgul Național de Îmbrăcăminte - Încălțăminte TINIMTEX. 


Sute de vizitatori mișună printre standuri, admiră noile colecții de toamnă - iarnă, iau pulsul tendințelor din modă, studiază cu atenție mărfurile, se interesează de materialele din care sunt confecționate, probează și cumpără. Aproape niciunul nu pleacă cu mâna goală de la târg. 


La cea de-a 77-a ediție a TINIMTEX, sunt prezenți 153 de expozanți, producători și comercianți de îmbrăcăminte și încălțăminte din întreaga țară. Participanții s-au întrecut în a prezenta cele mai noi colecții, cele mai noi tendințe din modă. Este uimitoare varietatea produselor de bună calitate, frumoase, în culori minunate, realizate după concepția designerilor români. Despre prețuri, ce să mai vorbim, sunt pentru toate buzunarele! Și această nouă ediție a târgului a distrus mitul că produsele românești de foarte bună calitate sunt prea scumpe pentru buzunarele românilor. 


Ca de fiecare dată când vezi minunățiile ieșite din mâna producătorilor români, te întrebi: oare de ce nu renunțăm la subprodusele chinezești, de ce nu ne îmbrăcăm și încălțăm românește? Ce s-a petrecut cu noi, cu mintea noastră, de-am ajuns să dăm banii pe mărfurile de foarte proastă calitate, contrafăcute, venite din import? 


Concurența neloială a produselor chinezești 
De cum intri în Pavilionul Expozițional, privirea îți este atrasă de articolele de îmbrăcăminte realizate de industria românească. De altfel, mulți dintre expozanții prezenți au ținut să afișeze, la vedere, inscripția "Produs în România". 
Fabricantul Ribatex din Brăila este prezent la târg cu o colecție de confecții de damă (rochii și bluze). Unitatea funcționează în sistem lohn și 90% din producția sa merge la export, precizează directorul Engin Techiralp. 


Produsele prezentate sunt încântătoare, în modele și culori atractive. Rochițele au prețurile cuprinse între 100 și 150 de lei, iar bluzele, între 60 și 80 de lei. 


Mă interesez de greutățile întâmpinate de unitatea brăileană.  "Principalele noastre probleme sunt fiscalitatea mare aferentă salariilor lucrătorilor și criza forței de muncă. Sistemul de învățământ nu mai pregătește lucrători pentru industria ușoară", afirmă directorul firmei. 
Iată și standul unui mic producător bucureștean, care lucrează tot în sistem lohn. A venit la târg cu o colecție de 15 modele de bluze de damă, la prețuri competitive, între 50 și 60 de lei. Reprezentanta firmei (care a dorit să nu-i fie făcut public numele) îmi spune: "Domnule redactor, noi, producătorii din România, ne confruntăm cu concurența neloială a produselor chinezești, ieftine, contrafăcute și de proastă calitate. Sistemul fiscal românesc nu încurajează producția, industria, dimpotrivă. Producătorii români sunt într-o continuă luptă cu brand-urile străine din mall-uri". 


Îmi continui drumul și mă opresc la standul producătorului de confecții pentru bărbați "Roman Mihai", din Rădăuți. Mă întâmpină administratorul firmei, Claudia Roman. Îmi povestește că unitatea pe care o conduce are doar trei lucrători, dar exportă circa 30% din producție. În galantar sunt expuse mărfuri frumoase, de calitate, în diverse modele și la prețuri atractive. Iată, costumele se vând la prețuri cuprinse între 350 și 450 de lei, cămășile cu 80 - 120 lei, hanoracele cu 120 de lei, bluzele cu 90 - 140 de lei, iar pantalonii cu 100 de lei. 


Problemele cu care se confruntă unitatea din Rădăuți, îmi spune Claudia Roman, sunt: "Fiscalitatea mare aferentă muncii și concurența neloială a produselor din China și Turcia. Spre deosebire de autoritățile din aceste țări, statul român nu sprijină industria națională". 


Iată și standul unui producător din Debrețin, Ungaria, firma D-Treno Fashion Kft. În galantar sunt expuse sacouri, la preț de 314 lei, pantaloni - 90 de lei, costume - 235 lei și multe altele. Privirea îmi este atrasă de frumusețea și finețea exponatelor. Totul este de înaltă calitate și lucrat cu mult gust. 


Criză a forței de muncă 
Porti Ladislau, comerciantul șef al firmei, și tehnicianul Anton Toth îmi vorbesc despre compania lor. Aceasta are sediul central în Ungaria, dar unitățile de producție sunt în România, la Oradea și Valea lui Mihai. Producția este vândută în Ungaria, Austria, Germania, Canada și România. 


"Marea noastră problemă este criza de forță de muncă. Nu se găsesc lucrători nici în Ungaria, nici în România", afirmă Anton Toth. 
Compania Demarco din Botoșani este prezentă la manifestarea expozițională din Mamaia cu o gamă variată de confecții pentru bărbați. Exponatele sunt superbe, îți iau ochii. Hainele de iarnă au prețurile cuprinse între 230 și 280 de lei, pantalonii se vând cu 75 - 105 lei, iar costumele costă între 260 și 330 de lei. Prețurile nu includ TVA.


Unitatea s-a înființat în 1991 și are 36 de lucrători, în prezent. Urmează să se extindă și lucrează la un amplu program de investiții. 


"Problemele noastre sunt similare cu ale celorlalți producători din industria ușoară: criza forței de muncă, lipsa școlilor care să pregătească lucrători pentru acest sector și concurența neloială a mărfurilor provenite din China și Turcia. În aceste țări, producția și exporturile sunt subvenționate de stat", afirmă Ioan Marcel Anțulesei, administratorul firmei din Botoșani. 


Programul de vizitare 
În încheierea reportajului, vă reamintesc, stimați cititori, că târgul poate fi vizitat până pe data de 15 septembrie. Programul de vizitare este următorul: în perioada 10 - 14 septembrie, între orele 10 - 19.30, iar duminică, 15 septembrie, între orele 10 - 16. 




Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.3455 secunde