€ 4.7625
£ 5.4024
$ 4.2638

Mai multe ştiri online:

Dumitru Fuiorea, fost director general al Șantierului Naval Constanța, a trecut în Eternitate

Ştire online publicată Vineri, 10 Mai 2019. Autor: Ion TIȚA-CĂLIN
Industria navală din România este îndoliată. Inginerul Dumitru Fuiorea, cel care a condus Șantierul Naval Constanța timp de aproape două decenii, în perioada 1963 - 1981, s-a stins din viață. 


Dumitru Fuiorea și-a câștigat un loc de frunte în istoria construcțiilor navale din România, prin activitatea sa de pionierat. Sub conducerea sa, SNC a trecut, în intervalul 1963 - 1972, de la reparații la construcții navale, prin realizarea unor ambarcațiuni mici (șalupe, pontoane dormitor, remorchere, șlepuri etc.). 
Dumitru Fuiorea a susținut ideea transformării SNC în șantier pentru construcția navelor de mare tonaj, reușind să-l convingă pe Nicolae Ceaușescu să aprobe acest proiect. Astfel că, în 1975, în docul uscat de la Constanța a fost lansat primul mineralier de 55.000 tdw, „Tomis“, iar în 1977, prima navă de 150.000 tdw, petrolierul „Independența“.
La inițiativa inginerului Dumitru Fuiorea, conducerea de atunci a României a adoptat programul naval, de construcție a navelor de mare tonaj în șantierele românești.


În 1970, ponderea construcțiilor navale în producția SNC a devenit pentru prima oară mai mare, 43,8% din volumul producției totale față de 39,2% la reparații. Cifra de afaceri a șantierului ajunsese, în acel an, de 6,41 ori mai mare decât cea din 1950 și de 3,36 ori superioară celei din 1960. Numărul salariaților se ridica la 2.214 persoane.
Sub conducerea lui Dumitru Fuiorea, cu concursul unor firme importante, precum Trustul de Construcții Hidrotehnice și Trustul de Construcții Industriale din Constanța, au început lucrările de investiții pentru modernizarea șantierului în vederea construcției navelor maritime de mare tonaj. În februarie 1972, a început turnarea betoanelor la docurile uscate. 
În paralel cu construcțiile și modernizarea tehnică, la 13 mai 1973 au început lucrările de debitare a primelor table la mineralierul de 55.000 tdw nr. 1 „Tomis“. La 9 octombrie, a avut loc montajul, în docul uscat, a primei blocsecții, concomitent cu construcția acestuia. În decembrie 1974, s-a finalizat construcția celor două docuri uscate și a halei de construcții corp și a intrat în funcțiune linia de sudare mecanizată a secțiilor plane ESAB (Suedia), care, la acea dată, era a 18-a linie montată în lume. 
29 aprilie 1975 a fost momentul istoric al lansării la apă a mineralierului de 55.000 tdw, prima navă de mare tonaj construită în România și livrată firmei Navrom Constanța la 30 iunie 1975. SNC a intrat, din acest moment, în familia marilor șantiere navale din lume, acest fapt datorându-se în mare măsură directorului general Dumitru Fuiorea. SNC realiza, în 1976, deja 46,6% din tonajul navelor maritime construite în România în acel an, devenind astfel cel mai important șantier naval din țară. 
Lucrările de construcție și modernizare începute în 1971 au dus la creșterea suprafeței totale de producție la 67 ha, în 1975, față de 5,5 ha, în 1942. Puterea instalată a crescut la 74.200 KW, numărul macaralelor și podurilor rulante, la 154 bucăți, cu o forță totală de 3.457 tf (comparativ cu 5 bucăți cu o forță totală de 20 tf, în 1950). Șantierul a fost dotat cu mașini de debitare cu control numeric și optic al tablelor, cu o linie de sudare mecanizată a profilelor plane, cu o presă de 1.000 tf și un valț Abcant de 2.000 tf. 


În 1976, au fost livrate alte trei mineraliere de 55.000 tdw, navele „Bocșa“, „Bicaz“ și „Bârlad“, iar la 27 mai 1977 a avut loc lansarea la apă a primului petrolier de 150.000 tdw, „Independența“. Acest eveniment a întărit concluzia că specialiștii și muncitorii din SNC au competența profesională de a realiza proiecte tehnice de mare anvergură și complexitate și că flota maritimă românească, care ajunsese, în 1977, la un deplasament total de 1.562.00 tdw, se poate sprijini pe acest șantier în proiectele de lărgire a capacității sale, în asigurarea reparațiilor curente și capitale.


În etapa următoare, Dumitru Fuiorea a depus eforturi pentru consolidarea poziției SNC în rândul șantierelor constructoare de nave maritime de mare tonaj, iar producția s-a diversificat cu sprijinul Institutului de Cercetări și Proiectări Navale Galați.
Dumnezeu să-l odihnească în pace!


Distribuie :

Articole de la acelaşi autor

Top ştiri din ultimele 7 zile

ziare & stiri Revista presei
Pagina a fost generata in 0.8089 secunde