Deschideți larg porțile shipping-ului mondial pentru femei!

2605

Articole de la același autor

În 1990, puțini erau cei care acceptau ideea că femeile ar putea deveni navigatori. Cum așa? Marinăria era, de secole, rezervată bărbaților. Pentru a înfrunta mările și oceanele lumii este nevoie de mușchi, de curaj, de sacrificiu. La acea vreme, pentru mulți bărbați era de neconceput ca o femeie să tragă de parâme, de timonă, să urce până în vârful catargului, să strunească motoarele, diesel generatoarele și pompele în pântecul navei sau să traseze cursul voiajului pe hartă și să dea comenzi echipajului.







Femei la bord

În anul 2000, Organizația Maritimă Internațională (IMO) a lansat programul „Femei la bord”, cu durata de 10 ani, care a început să dea rezultate, dar sub așteptări. Ponderea femeilor a început să crească, sărind de 1%, iar cele mai multe femei marinar erau în statele dezvoltate din punct de vedere economic.

Un studiu publicat în 2003, de Organizația Internațională a Muncii, arăta că, în 1997 - 2001, cele mai multe femei navigau în următoarele flote: Danemarca - 15,1% din total, Norvegia - 10%, Marea Britanie – 8,3%, Finlanda - 5,6%, Belgia - 4,4%, Germania - 4,2% și Italia - 1,2%.



Până astăzi, mitul că navigația este exclusiv o activitate a bărbaților nu a fost spulberat. În prezent, femeile reprezintă doar 2% din cei 1,2 milioane de navigatori ai flotei mondiale, iar 94% dintre femeile navigatori muncesc pe navele de croazieră.

În ciuda prezenței tot mai mari a femeilor pe mare, shipping-ul continuă să dea dovadă de misoginism. Femeile sunt discriminate la angajare, la salarizare și promovare, prea puține nave au grupuri sanitare distincte pentru femei, iar abuzurile și hărțuirea din partea colegilor și a șefilor sunt frecvente.

În 2019, Organizația Maritimă Internațională a adoptat Rezoluția A.1147 (31) prin care se cere promovarea egalității de gen în sectorul maritim și crearea unui mediu de lucru favorabil, care să cuprindă egalitatea, diversitatea și să reducă prejudecățile.

Sub auspiciile IMO, au fost înființate șapte asociații ale femeilor din maritimă (WIMA). De asemenea, organizația sprijină femeile prin instituțiile sale globale de formare maritimă, cum ar fi: Universitatea Maritimă Mondială, Asociația Femeilor și Institutul Internațional de Drept Maritim.





Româncele, lupi de mare

În România, universitățile maritime au dat mii de absolvente în ultimii 30 de ani, dar cele mai multe dintre acestea au ales să rămână la uscat. Dispariția flotei maritime comerciale naționale și criza locurilor de practică pentru cadeți reprezintă principala piedică în calea unei cariere pe mare, mai ales pentru femei.

Potrivit datelor furnizate de Autoritatea Navală Română, la începutul anului 2018, un număr de 776 de femei aveau brevetul de ofițer maritim. Dintre acestea, două femei erau comandanți, 60 erau ofițeri secunzi, iar 488 erau ofițeri aspiranți. Pe compartimente, 675 de femei erau ofițeri punte, 15 femei erau ofițeri mecanici și 24 de femei erau ofițeri electricieni.

Alte 1.581 de femei dețineau carnete de marinar pentru funcții auxiliare la bordul navelor. În plus, 16 femei ofițer munceau în cadrul Autorității Navale Române.



În onoarea femeilor marinari

Pentru a sărbători Ziua Internațională a Femeii, IMO lansează, astăzi, 8 martie 2021, campania online „#MyMaritimeMentor”. Femeile din comunitatea maritimă globală sunt invitate să prezinte o fotografie a mentorului lor, utilizând hashtagul #MyMaritimeMentor pe rețelele de socializare: Twitter, LinkedIn și Instagram. De asemenea, participanții pot folosi Facebook pentru a-și împărtăși fotografiile mentorilor, poveștile sau omagiile.

Campania oferă publicului posibilitatea de a cunoaște munca unor mentori inspirați, din industria maritimă. Totodată reflectă tema ONU pentru 2021: „Femeile în conducere: realizarea unui viitor egal într-o lume Covid-19”.

În acest an, IMO și WISTA International au lansat un sondaj privind proporția și distribuția femeilor care lucrează în sectorul maritim. Datele obținute vor fi folosite în acțiunile viitoare.



La rândul ei, WISTA România organizează astăzi prima sesiune de discuții online pentru elaborarea unei „strategii naționale de motivare a femeilor din domeniul maritim și domenii conexe”. În comunicatul dat publicității se arată că: „Pentru promovarea creșterii și a ocupării forței de muncă în domeniul maritim și portuar este necesară o strategie națională bine definită în acord cu dorințele părților interesate și cu tendințele internaționale, în scopul eliminării obstacolelor existente în calea egalității de gen din sector. Strategia națională propusă de WISTA România va avea la bază rezultatele studiilor științifice în domeniu.”

Cotidianul „Cuget Liber” le urează femeilor navigatori: „Cer senin și vânt prielnic pe mările și oceanele lumii! Să vă întoarceți de pe întinderile albastre, cu bine, acasă, la cei dragi! La mulți ani fericiți!”



Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.4902 secunde