De ce sunt obligați navigatorii să dea examene toată viața

2130
13
De ce sunt obligați navigatorii  să dea examene toată viața - ovidiucupsa5-1366731642.jpg

Articole de la același autor

Acest interviu l-am realizat la solicitarea unui navigator constănțean. El s-a adresat ziarului nostru, cerându-ne să lămurim următoarele probleme: De ce sunt obligați marinarii să dea mai multe examene de-a lungul carierei lor profesionale decât cei ce practică alte meserii? De ce, spre deosebire de ingineri, medici, economiști sau juriști, marinarii trebuie să obțină reconfirmarea în profesie, din cinci în cinci ani?

Pentru a afla răspunsul la aceste întrebări ne-am adresat directorului general al CERONAV, Ovidiu Cupșa.

- Profesia de marinar, în general, și cea de ofițer, în particular, sunt reglementate la nivel internațional. Spre deosebire de alte meserii care se adresează, în general, unei piețe interne, în sectorul maritim vorbim de o profesie care respectă aceleași standarde, protocoale și practici oriunde în lume. Există o structură a Națiunilor Unite, care stabilește regulile în acest domeniu. Este vorba de Organizația Maritimă Internațională (IMO), din care fac parte aproape 200 de țări. Ea a reglementat ca, o dată la cinci ani, navigatorii să-și reconfirme brevetele. Nu e vorba de reconfirmarea profesiei, ci a dreptului de a o practica în continuare.

- Dar de ce este necesară această reconfirmare?

- Pe piața internațională se întâlnesc marinarii diferitelor națiuni. Pregătirea lor trebuie să fie conformă acelorași standarde, protocoale și practici stabilite de IMO, iar acestea, de-a lungul timpului, se schimbă. Tehnica și legislația maritimă evoluează continuu. Cursurile în cadrul centrelor de pregătire profesională constituie singura modalitate prin care se pot dobândi cunoștințele necesare alinierii la noile standarde de pe plan internațional. Nu există altă cale pentru navigatorii de pe piața internațională de a ajunge la același nivel de cunoaș-tere. Odată obținută reconfirmarea brevetului, navigatorul are libertatea să se îmbarce pe orice navă din lume. Acesta este un mare avantaj,

- Navigatorii nu sunt singurii profesioniști de pe piața internațională. În prezent, există o piață europeană a medicilor. Și, totuși, medicii nu trebuie să-și reconfirme diplomele din cinci în cinci ani.

- În cazul medicilor, există standarde și protocoale naționale. Spre exemplu, medicii din Germania lucrează după alte standarde și protocoale decât cei din România. Spitalele și organizațiilor naționale își stabilesc propriile protocoale.

- Ați auzit de existența unor centre de perfecționare în care medicii, inginerii agronomi sau programatorii să meargă din cinci în cinci ani să-și reconfirme dreptul de profesie?

- N-am auzit. Lucrul acesta se întâmplă doar în câteva profesii, la nivel internațional.

- Faptul că un accident de navigație poate avea consecințe deosebit de grave contribuie la obligativitatea reconfirmării periodice a bre-vetelor?

- Acesta este un alt motiv. Doamne ferește, nu minimalizez rolul medicilor. Au viața oamenilor în mână. Dacă un medic greșește, pacientul său poate să moară. În situația unui sinistru naval, însă, victimele pot fi de ordinul miilor, iar pierderile materiale de ordinul sutelor de milioane de euro. Să nu uităm că, uneori, navele pot pune în pericol porturile, orașele, zonele de coastă, Deci, responsabilitatea navigatorilor este extrem de mare. Totuși, armonizarea la standardele de navigație în continuă schimbare este prin-cipalul motiv pentru care e necesară această reconfirmare.

- Aceasta înseamnă că meseria de navigator este și una dintre cele mai costisitoare. Pentru a o practica, trebuie să achiți prețul numeroaselor cursuri ce trebuie parcurse de-a lungul carierei.

- Într-adevăr, este una dintre cele mai costisitoare ca s-o practici, dar, în același timp, este una dintre cele mai bine recompensate. Veniturile unui comandant sau șef mecanic, în momentul de față, ajung la 10.000 - 12.000 euro într-o lună de voiaj.

- Da, dar respectivul comandant nu muncește un an întreg. De multe ori prinde un voiaj de șase luni pe an.

- E adevărat, dar și în aceste condiții, tot revin câteva mii de euro pe lună, la vârf de carieră.

- Să nu uităm că foarte mulți navigatori își încheie cariera după 20 de ani de muncă pe mare.

- În general, navigatorii buni își găsesc locuri de muncă la uscat, în activitățile din shipping: la autorități, la instituțiile de profil, în centre de perfecționare, firme de crewing, la armatori și companii portuare.

- Într-o carieră de 20 de ani pe mare, cât cheltuiește navi-gatorul cu pregătirea profe-sională?

- Costurile de perfecționare, la fiecare cinci ani, se ridică la circa 1.000 de euro. Mai sunt perfecționări specifice pentru diferite tipuri de nave, cerute de anumiți armatori. La cei 1.000 de euro se adaugă costuri adiționale de câteva sute de euro. Dar aceste cheltuieli suplimentare sunt compensate de avantaje financiare.

- Costurile de 1.000 de euro la cinci ani sunt pentru cursurile organizate în Româ-nia. Față de cele practicate în alte țări, sunt mai mari sau mai mici?

- Tarifele practicate de CERONAV, în momentul de față, sunt cu 30 - 50% mai mici decât cele practicate în centrele similare din Europa. 

Comentează știrea

13 comentarii. Pagina 1 din 2. Click pe pagina dorită : 1 2 
grig
24 aprilie 2013
c`asa vrem noi.

adica o golaneala la nivel international pentru imbuibarea indivizilor de aceeasi teapa cu cel din poza.

Marinar made in Romania
24 aprilie 2013
Spaga

Marinarii romani (in general "prostii din estul Europei"), dau examene toata viata ptr un singur motiv: SA DEA SPAGA,SA ALIMENTEZE CU BANI RETEAUA DE LEPADATURI SI LICHELE DE LA ANR & CERONAV. Tovarasul Cupsa daca arunca un ochi in legislatia germana,vedea ca acolo nemtii nu mai dau niciun examen dupa terminarea facutatii.Incep de la cadet si in jur la 30 de ani sunt comandanti si sefi mecanici. PS.Apropo ,in Germania oare directorul Centrului de perfectionare sau cel al Harbour Master,este pus pe criterii politice????

ai nostri
24 aprilie 2013
spaga

sa vina garda financiara peste nenorocitii de pofesori care i-au plicurile de la fiecare clasa, aici nu comenteaza .Cata coruptie si nesimtire a celui din poza si a celorlalti de la ceronav.. institutie de muls bani de la navigatori.

Costel
24 aprilie 2013
Marinari de 2 lei

Care mai esti mai marinar in Romania? Vai de voi,ca nici sa scrieti nu mai stiti. In cativa ani nu mai navigati unul. Tu ai fost ma prietene la engleji, daneji si la alti ...eji? Aia invata de le sar capacele meserie si la scoli si la centre. Voi veniti la brevet ca gusterii,cu gusa plina,poate-poate mai dati o spaga pe undeva. Nu mai dati,fratilor,de cand a venit Mihei! Vino "made in Romania" pe la ANR sa atingi o legislatie, pe care - surpriza! - o face IMO, nu legislatia germana.

Xulescu
24 aprilie 2013
Minciuni servite pe tava

Mai Costel, despre asta era vorba ? Despre cat de bine pregatiti sunt marinarii? Incearca sa iti concentrezi atentia si sa vezi subiectul pus in discutie, nu ce iti trece tie prin cap. Articolul e f bun. Se trece cu eleganta peste faptul ca IMO nu impune nimic statelor semnatare. Fiecare stat are libertatea de a-si aplica legislatia conform specificului locului. Sa ne zica domnii de la Ceronav de ce in Romania cursurile IMO expirau, pe vremea cand IMO nici nu pomenea de asta si cam nici o natie din lumea nu avea cursuri care sa expire.....

Andrei
24 aprilie 2013
esti varza

esti varza pritenash si scriu asa ca sate oftici mai mult.... frustratule nu ai idee ce inseamna sa navigi... nu stii nimic de regulile pe mare... da te asigur ca nu prea merge sa gresesti ca depin alti de tine si de deciziile tale asta la brevetati iar la nebrevetati nu stie... e trimis acasa, da pe frustratul din tine il cam roade invidia hai sictir

Răspuns la: Marinari de 2 lei
Adăugat de : Costel, 24 aprilie 2013
Care mai esti mai marinar in Romania? Vai de voi,ca nici sa scrieti nu mai stiti. In cativa ani nu mai navigati unul. Tu ai fost ma prietene la...
Cetatean cu rau de mare
24 aprilie 2013
Hai sictir cupsa si laudatorul tau!!!

..."În general, navigatorii buni își găsesc locuri de muncă la uscat, în activitățile din shipping: la autorități, la instituțiile de profil, în centre de perfecționare, firme de crewing, la armatori și companii portuare..." , zice acest ofiter 3 mecanic idiot cupsa. Deci este si cazul tau , de prost ce erai la masina pe nave , ai ales sa faci politica. Halal tara de prosti si slugoi care permite ca un asemenea impostor si altii aciuiati pe la ANR , APC , sau chiar in alte institutii bugetare (vezi cazul mazare/nicusor/matei-subsecretar de stat/duma ambrozie-APC, berescu/manastireanu/calapod/munteanu petrica-primarie/marica-primarie/darie-vicele de la Consil.Judetean/si multi , multi altii care asa dupa cum declara acest prostanac "au fost navigatori buni"...!!! Hai sictir cupsa impreuna cu ziaristul "copy-paste" de 2 bani , titza-calin !!! (numele acestor neica nimeni nu merita majuscule...).

Hector
24 aprilie 2013
@Marinari de 2 lei

De 2 ori pe an trec pe la jegul tau de ANR, ca sa platesc niste mizerii de taxe pe care alti marinari din UE nici n-au auzit.De ce? Sa le fac curul mare unor lepadaturi mafiote?ANR -ul a devenit Cimimitirul Central al Relicvelor Comuniste.Toate gunoaiele (sefii si comandantii "competenti",adica "baietii destepti"),au devenit directori si directorasi pe acolo. Sa nu mai vb de CERONAV sau SPAGONAV mai bine zis. PS.Pe la ce companii a navigat Tov Cupsa?Ce mare armator a fost Mihei?Apropo de IMO si de legislatie,ce salarii aveau marinarii lui Mihei???Erau la macar la minimum IMO?

andrei
24 aprilie 2013
marinar de 2 lei esti tu

ba , englezii pot sa navige dupa ce termina liceul , am avut 3`ar la 18 ani , bulgarii , croatii , sarbii naviga doar cu liceul , chit ca au si universitati , si nu fac cursuri la fiecare 5 ani ! in multe tari cursurile sunt permanente !

Răspuns la: Marinari de 2 lei
Adăugat de : Costel, 24 aprilie 2013
Care mai esti mai marinar in Romania? Vai de voi,ca nici sa scrieti nu mai stiti. In cativa ani nu mai navigati unul. Tu ai fost ma prietene la...
spaga cea de toate zilele
25 aprilie 2013
decenta lipsa

e o paine de mancat la ceronav pentru un ofiter de politie sau un procuror sub acoperire la fiecare curs , indiferent de care ar fi el , sume de bani stranse de cursanti ajung la indrumatorul de curs caz concret , la un curs absolvit azi , subiectivismul si bunul plac al indrumatorilor filimon ion si popa teodor intrau in actiune ghiciti cum ? cu morga , seriozitate si incruntare in fata necotizantilor si cu simpatie si indulgenta in fata cotizantilor asta institutie conduceti dle director !

13 comentarii. Pagina 1 din 2. Click pe pagina dorită : 1 2 

Articole pe aceeași temă

Miercuri, 17 Aprilie 2013
Stire din Economie : E necesară Legea marinarului?
Pagina a fost generata in 0.5348 secunde