De ce nu mai acostează ferry-boat-urile în portul Constanța

Vineri, 01 Noiembrie 2013
995
Ministerul Transporturilor vrea să conecteze, din nou, portul Constanța la liniile de ferry-boat din zona Mării Negre. În perioada 23-24 octombrie 2013, secretarul de stat Nicușor Marian Buică a participat, în Georgia, la prima reuniune a grupului de lucru româno-georgian pe probleme de transport. În cadrul ei, s-a discutat despre revitalizarea unui proiect mai vechi: realizarea liniei de ferry-boat dintre cele două țări. Reprezentanții Ministerului Transporturilor din România și Ministeru-lui Economiei și Dezvoltării Durabile din Georgia au semnat și un memorandum de înțelegere cu privire la cooperarea în domeniul serviciilor de transport cu ferry-boat-ul. Părțile se angajează să încurajeze dezvoltarea transporturilor cu ferry-boat-ul și să sprijine inițiativele oricărui operator care inten-ționează să deschidă o astfel de linie de navigație. Delegația română a vizitat porturile Batumi și Poti și, împreună cu autoritățile portuare georgiene, a analizat propunerile concrete ale companiilor române interesate în operarea liniilor de feribot între porturile Constanța și Batumi. În aprilie 2013, pe vremea când încă mai era la cârma Ministerului Transporturilor, Relu Fenechiu a avut o întâlnire cu ambasadorul Turciei la București, Omur Solendil, și cu reprezentanții Asociației Oamenilor de Afaceri Turci din România. Și în cadrul acelei întâlniri s-a discutat tot despre redeschiderea liniei de ferry-boat dintre cele două țări. De atunci au trecut șapte luni fără să se facă vreun pas înainte. Trebuie amintit faptul că Româ- nia a făcut activitate de pionierat în transportul de ferry-boat din zona Mării Negre. Navele "Mangalia" și "Eforie" asigurau cursele de linie între Constanța și porturile turcești Samsun (începând din octombrie 1995) și Derince (din 1999). Prima cursă de probă spre portul Batumi (Georgia) a unui ferry-boat românesc a avut loc în martie 1999. Mai târziu, pe 8 august 2001, ferry-boat-ul "Eforie" a efectuat voiajul inaugural al liniei Constanța - Batumi. După numai trei luni, se ajunsese la două curse pe lună. După opt ani de la deschidere, voiajurile pe relația Constanța - Batumi, dar și cele spre porturile turcești, au fost suspendate. La eșec a contribuit, în special, starea celor două nave românești surori, care au intrat în conservare. Inaugurată pe 20 noiembrie 2011, în Turcia, cu mare fast și multe promisiuni, linia ro-ro Constanța - Pendik (Turcia) nu a rezistat decât 11 luni. A fost suspendată la mijlocul lunii septembrie 2012, fără niciun avertisment și nicio motivație din partea companiei de na-vigație U.N. Ro-Ro Ýțletmeleri. Conform informațiilor de ultimă oră, reprezentanții operatorilor turci vor veni săptămâna viitoare la Constanța pentru a relua discuțiile privind redeschiderea liniei de navigație. Viitorul transportului de linie cu nave ferry-boat și ro-ro între portul Constanța și celelalte porturi de la Marea Neagră este incert. Principala piedică o constituie conexiunile foarte proaste pe uscat ale portului Constanța. Rețeaua rutieră și de cale ferată sunt în grea suferință, astfel că portul românesc este aproape izolat de Europa. Doar dorința politicienilor nu este de ajuns pentru a lega porturile de la Marea Neagră prin linii de navigație. Transportatorii și proprietarii de mărfuri au nevoie de o întreagă suprastructură pentru dezvoltarea afacerilor: porturi cu facilitățile ne-cesare, autostrăzi bune și rețele feroviare rapide. 


Articole pe aceeasi tema

Pagina a fost generata in 0.2592 secunde