Guvernul Tudose a reușit o performanță rarisimă: chiar înainte de a se instala la Palatul Victoria a băgat țara în sperieți. Mai întâi, românilor li s-a făcut părul măciucă, în clipa când ministrul finanțelor, Ionuț Mișa, a anuțat că depunerile din pilonul doi de pensii vor fi naționalizate.
Știrea a produs un seism pe piața de capital și un adevărat scandal mediatic. Binomul Liviu Dragnea - Mihai Tudose a încercat să acopere rahatul, afirmând că nu e adevărat, că declarația noului șef al finanțelor e o prostie, dar a fost prea târziu. Guvernarea începuse să pută!
Apoi, când din noul program de guvernare a început să se răspândească duhoarea, presa a scormonit cu bățul. S-a văzut că cel mai tare puțeau proiectele fiscale, în special măsura de renunțare la impozitarea profitului și de introducere a impozitului pe cifra de afaceri a firmelor.
În cursul zilei de vineri, 30 iunie 2017, am solicitat câtorva reprezentanți de marcă ai mediului de afaceri din Constanța opinia despre preconizata impozitare a cifrei de afaceri.
Dănuț Jugănaru, directorul general al Camerei de Comerț, Industrie, Navigație și Agricultură Constanța, a declarat, pentru cotidianul "Cuget Liber", următoarele: "În naivitatea mea, încă mai cred că guvernanții se vor răzgândi. Nu putem fi noi în Uniunea Europeană singura țară care procedează astfel. De mult s-a dovedit că nu este cea mai bună idee să impozitezi cifra de afaceri. Poți să iei o măsură pentru un sector limitat, pentru o anumită categorie de agenți economici, cum avem pentru microîntreprinderi. Acolo merge. Dar pentru firme care au cifre de afaceri de dimensiuni mari, cu marjă de profit foarte mică, este inacceptabil. Veți vedea că foarte multe firme mari nu vor avea încotro și vor trebui să plece din România. Eu încă mai sper că se vor răzgândi, după ce vor face niște analize mai aprofundate. Nu-mi aduc aminte ca în programul de guvernare pentru care electoratul și-a dat votul anul trecut să fi existat o asemenea măsură. Toată lumea a fost luată prin surprindere. Sper ca, la fel ca în cazul ideii privind dispariția pilonului doi de pensii, foarte repede să se revină. Este nevoie de discuții, de dialog, de a se vedea modelul altor țări, de calcule privind impactul impozitului pe cifra de afaceri asupra diferitelor categorii de firme. Doar dialogul poate să ducă la o soluție mai bună."
La rândul său, Viorel Panait, președintele organizației patronale Constanța Port Business Association, a afirmat: "Este de neînțeles această măsură fiscală. Nu mai există o viziune economică. Impozitarea cifrei de afaceri înseamnă să taxezi toate elementele ce contribuie la realizarea ei. Patronatul portuar va analiza acest subiect. Trebuie să constatăm că firme românești care au aceeași cifră de afaceri cu multinaționalele plătesc un impozit pe profit de trei ori mai mare. Noi cei ce lucrăm aici, în portul Constanța, nu avem unde să ne ascundem. Noi nu știm să ne ducem nici în Emiratele Arabe Unite, nici în paradisurile fiscale. Să dai în toată lumea, impozitând cifra de afaceri, în loc să dai piept cu cei ce își ascund profiturile, nu e corect."
Iată și declarația lui Iulian Gropoșilă, președintele Patronatului Întreprinderilor Mici și Mijlocii Constanța: "Introducerea impozitului pe cifra de afaceri este o măsură dezastruoasă, pentru că se inhibă foarte mult investițiile. În condițiile în care nu avem investiții din partea statului, să descurajezi investițiile private este foarte grav."
Poziția Consiliului Național al Întreprinderilor Private Mici și Mijlocii din România în această chestiune este tranșantă: "Impozitul pe cifra de afaceri va genera dificultăți majore pentru întreprinderile noi și pentru cele ce investesc, blocând înființarea și dezvoltarea societăților comerciale. De asemenea, aplicarea unei cote diferențiale de impozit pe cifra de afaceri se va regăsi în prețurile produsului final și poate crea discrepanțe concurențiale importante, comparativ cu celelate state membre ale UE, afectând direct volumul exporturilor. În plus, România riscă și declanșarea procedurii de infrigement în cazul instituirii impozitului procentual pe cifra de afeceri, raportat la dispozițiile Directivei 77/388/CEE privind armonizarea legislațiilor statelor membre referitoare la impozitele pe cifra de afaceri - sistemul comun de taxă pe valoarea adăugată: baza unitară de evaluare, taxa pe cifra de afaceri, nefiind deductibilă, împiedicând libera circulație a mărfurilor și serviciilor."
Camera de Comerț și Industrie a României a reacționat prompt, exprimându-și "preocuparea cu privire la măsurile fiscale anunțate recent, în noul program de guvernare 2017 - 2020." În comunicatul dat publicității se spune: "Modificările legislative propuse în domeniul fiscal reprezintă o reorientare majoră, fapt care creează îngrijorări cu privire la capacitatea comunității de afaceri de a se adapta noii paradigme fiscale. Remarcăm absența unei consultări reale a companiilor din România și, în egală măsură, lipsa unui studiu de impact corespunzător. Considerăm că sistemul actual, bazat pe cota unică de impozitare a profitului, și-a dovedit utilitatea atât pentru cetățeni, cât și pentru mediul de afaceri, fiind o soluție fiscală pro-business, care susține consolidarea culturii antreprenoriale și dezvoltarea afacerilor, promovată inclusiv prin programul de guvernare 2017-2020. Modificarea netransparentă a fiscalității va conduce la un sistem instabil și impredictibil, ceea ce va afecta puternic atractivitatea României ca destinație investițională.
În contextul în care investițiile au scăzut îngrijorător, CCIR consideră esențială asigurarea unui cadru normativ stabil, care să stimuleze atragerea de investitori în economia națională. Investițiile pot contribui în mod semnificativ la îmbunătățirea rezultatelor în domenii precum digitalizarea, inovarea sau cel al energiei, sectoare fundamentale pentru competitivitatea României pe plan global. Susținem necesitatea adoptării actelor normative prin respectarea legislației comunitare, aplicabilă conform obligațiilor asumate de România în calitate de stat membru al UE. Absența consultării tuturor actorilor implicați este unanim recunoscută ca fiind contra-productivă și generatoare de neîncredere între mediul public și cel privat. Alături de celelalte structuri ale mediului asociativ, CCIR își manifestă disponibilitatea totală de consultare cu noul Guvern, în vederea realizării unei analize de impact cuprinzătoare cu privire la schimbarea legislației fiscale."
Stimați cititori, opinia mea este că impozitarea cifrei de afaceri este o măsură antieconomică, antisocială și antinațională, o măsură evidentă de sabotare a economiei naționale și un act de trădare. Sper ca Guvernul Tudose să nu-și pună intențiile în practică.