Cum vor fi pregătiți viitorii ofițeri de marină? Europa lucrează la un proiect revoluționar

2695
Cum vor fi pregătiți viitorii ofițeri de marină? Europa lucrează la un proiect revoluționar - cumvorfipregatitiviitoriiofiteri-1549471438.jpg

Articole de la același autor

Viitorul vine cu mare viteză în shipping. În ultimele două decenii, știința și tehnologia au accelerat schimbările din această industrie. Invazia tehnologiilor de vârf, a automatizărilor și echipamentelor cibernetice a schimbat conținutul activităților de pe punțile navelor și din compartimentele mașini.

Șocul viitorului


Dar, oare, navigatorii sunt pregătiți să facă față schimbărilor tehnologice?

Uniunea Internațională a Asiguratorilor Maritimi susține că "Există o nevoie din ce în ce mai acută ca navigatorii să beneficieze de o pregătire specială pentru a putea înțelege și manipula cantitățile mari de date produse la bordul navelor lor."

Pe baza celor mai recente statistici, organizația a avertizat că frecvența coliziunilor navale a crescut odată cu introducerea tehnologiei moderne. Drept urmare, s-a arătat preocupată de "capacitatea echipajelor de a gestiona tehnologia de vârf și de a asimila cantități tot mai mari de date".

Este evident, shipping-ul internațional se confruntă cu ceea ce scriitorul și futurologul american Alvin Toffler numea șocul viitorului. Pentru generații întregi de navigatori, dar și de armatori, viitorul a venit prea repede, găsindu-i nepregătiți și incapabili să se mai adapteze. Desigur, vina nu e a progresului tehnologic, ci a sistemului de învățământ marinăresc care nu reușește să țină pasul cu el. Școala uită de prea multe ori că menirea sa este să asigure competențe pentru viitor, nicidecum pentru prezent sau trecut.

Marinarul policalificat


"Uniunea European vrea să reorganizeze pe alte principii sistemul de învățământ marinăresc comunitar - a declarat, pentru cotidianul "Cuget Liber", Adrian Mihălcioiu, președintele SLN și șef al Inspectoratului ITF România. Este vorba de un proiect a cărui construcție se va întinde pe perioada 2019 – 2022. Sindicatul Liber al Navigatorilor este unul dintre participanții la realizarea lui, alături de alte 26 de instituții, organizații și organisme europene: unități de învățământ, de cercetare, structuri guvernamentale și sindicate. Viitorul sistem de învățământ va trebuie să asigure o mai bună pregătire a navigatorilor europeni, astfel încât să crească siguranța navigației. Pe de altă parte, va trebui să asigurare mobilitatea profesională a forței de muncă din shipping."

Inițiatorii proiectului au în vedere îmbogățirea și adaptarea conținutului pregătirii marinărești la schimbările tehnologice și noutățile din navigația mondială. Viitorii ofițeri vor dobândi competențe de care au nevoie la bordul navelor, dar și pentru activități de la uscat, conexe shipping-ului.

"Policalificarea este necesară întrucât, potrivit unui studiu realizat la nivelul Uniunii Europene, cariera pe mare a unui navigator durează, de regulă, zece ani. După aceea, marinarii se retrag pe uscat, în diferite activități", a afirmat Adrian Mihălcioiu.

Învățământ marinăresc integrat, european


Potrivit liderului SLN, modul de transmitere a cunoștințelor și deprinderilor va suferi schimbări majore. Sistemul clasic de predare, în clasă, va fi îmbinat cu învățarea de la distanță, pe platformele online ale instituțiilor de învățământ, și cu instruirea pe platformele virtuale realizate de armatori. Acestea din urmă vor cuprinde prezentări și simulări de cazuri concrete la bordul navelor și modul de rezolvare. Practica pe simulatoare va avea un rol tot mai mare în pregătirea viitorilor navigatori. Marea provocare rămâne asigurarea locurilor de practică la bordul navelor, pentru toți cadeții. Dar participanții la proiect sunt optimiști; speră să găsească soluții.

Sistemul de învățământ va cuprinde module pentru funcțiile de bază – ofițer punte, ofițer mecanic și ofițer electrician - și module pentru nivelul managerial.

Lectorii vor fi înregistrați în sistemul european de pregătire și vor fi rotiți prin toate instituțiilor de învățământ, iar limba de predare va fi engleza.

Practic, se va face trecerea de la navigatorul național, la cel european, cu un standard de pregătire mai înalt. Sistemul de învățământ marinăresc va fi integrat la nivel european și va răspunde într-o mult mai mare măsură provocărilor viitorului. 



Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 1.5796 secunde