Cum puteți economisi timp și bani în litigiile comerciale

248
Cum puteți economisi timp și bani în litigiile comerciale - cumputetieconomisidanfrangeti-1410276448.jpg

Articole de la același autor

Arbitrajul comercial - o soluție eficientă, dar prea puțin exploatată


Ce motive ar avea agenții economici și statul să recurgă la mecanismul arbitrajului comercial în rezolvarea litigiilor comerciale, în loc să folosească metoda clasică a acțiunii în instanțele de judecată? 


Avantajele arbitrajului comercial
Întrebarea am adresat-o reputatului avocat Dan Frangeti, președintele Curții de Arbitraj Comercial și Maritim de pe lângă Camera de Comerț, Industrie, Navigație și Agricultură Constanța. "Arbitrajul este o formă instituționalizată de soluționare a unor litigii, în aceleași condiții de legalitate și temeinicie pe care le regăsim la instanțe. Avantajele lui sunt legate de rapiditatea cu care se soluționează o cauză, dar și de costuri, ceea ce ușurează accesul la justiție. Inițial, taxele sunt relativ similare cu cele de la instanțe. Dar ținând cont de faptul că nu există căi de atac, precum apelul sau recursul, care să necesite timbrarea acțiunilor, taxele sunt mai reduse pe ansamblu. Avantajul major este că, în arbitraj, litigiile se soluționează definitiv, în numai șase luni, cu o soluție recunoscută de statul român, prin instanța care validează hotărârea. În aceste șase luni au loc, eventual, și expertize, pentru care dăm termene de pe o săptămână pe alta. Avem cazuri în care litigiile prezentate la noi s-au soluționat în maximum 1,5 luni" - a declarat Dan Frangeti. Înainte de 1989, în țara noastră a existat o formă de arbitraj comercial, la care apelau foarte multe societăți străine, în momentul în care intrau în litigiu cu întreprinderile românești, relatează avocatul. În țările civilizate, mediul de afaceri apelează în mod frecvent la această cale pentru soluționarea conflictelor. 


Cine fuge de arbitrajul comercial
De ce, în zilele noastre, întreprinzătorii români recurg prea puțin la sistemul arbitrajului. "Avem de-a face cu o problemă de mentalitate  - afirmă președintele Curții. Oamenii de afaceri își întreabă avocații: «Este bine să introduc clauza de arbitraj în contractul cu compania X?». La rândul său, avocatul îl întreabă: «Ești în stare să duci până la capăt contractul sau ai ceva probleme?» În-trebarea lui este motivată de faptul că legislația noastă îi permite unui întreprinzător care nu își îndeplinește obligațiile contractuale să tragă de timp în instanță. În momentul în care, în calitate de avocat sau arbitru, văd clauza de arbitraj într-un contract comercial, sunt convins că cele două părți sunt performante și serioase. În ultimii 20 de ani, mulți s-au obișnuit să tragă de timp, când au datorii. S-au luat măsuri foarte drastice, există o legislație foarte puternică față de debitori și, cu toate astea, în instanțe se tergiversează foarte multe dosare." Se poate spune că, în funcție de modul în care se raportează la arbitrajul comercial, oamenii de afaceri se împart în trei categorii distincte: cei ce nu știu nimic despre acest mecanism și avantajele lui; cei ce le cunosc și se folosesc de ele, dând dovadă de onestitate în relațiile comerciale; cei neserioși, care preferă căile întortocheate și lungi ale justiției.


Un sistem profesionalizat și credibil
Potrivit estimărilor avocatului Dan Frangeti, peste 60% dintre agenții economici nu cunosc ce este arbitrajul comercial. "Este și vina noastră, a curților de arbitraj din toată țara, pentru că nu ne-am făcut cunoscuți în toate societățile comerciale. Ar trebui ca, încă de la înființarea acestora, să le ajutăm să înțeleagă cum poate fi gestionat rapid și eficient un litigiu. Remarcabil este că sunt câ-teva societăți comerciale și societăți non-profit, care se gândesc să organizeze arbitrajul instituționalizat, altfel decât pe lângă camerele de comerț, fapt permis de lege. Este o dovadă că mediul de afaceri începe să se orienteze tot mai mult spre această cale de soluționare a litigiilor." Mult mai importantă decât econo-mia de timp și bani este credibilitatea sistemului, dată de oamenii care îl servesc. "La Constanța, din corpul arbitrilor fac parte specialiști cunoscuți și recunoscuți pe plan intern și internațional, foști magistrați, doctori în științe juridice ori în economie, care prestează activități foarte importante, profesori univer-sitari - relatează Dan Frangeti. Se-lecția lor s-a făcut după numeroase verificări în legătură cu profesio-nalismul, experiența, probitatea și onorabilitatea. Faptul că, în ultimii cinci ani, împotriva hotărârilor Curții de Arbitraj din Constanța s-au formulat numai trei sau patru acțiuni în anulare, care nu au câștigat în fața instanței de judecată, vorbește de la sine despre calitatea corpului de arbitri."


Un alt mare avantaj, comparativ cu instanțele de judecată, este specializarea. Curtea de Arbitraj din Constanța este specializată atât în litigiile comerciale, cât și cele de transport maritim. Surprinzător, companiile din por-turile maritime românești nu apelează la această instituție decât atunci când sunt chemate în judecată de firmele din străinătate. Trebuie spus că, în SUA, circa 40% din litigiile co-merciale sunt soluționate de curțile de arbitraj. În Marea Britanie și Franța, procentul este de circa 41%. 


Statul ar trebui să fie un exemplu
Dacă sistemul ar fi aplicat pe scară mai largă în România, ar avea de câștigat toată lumea: mediul de afaceri, care ar avea blocaje mai puține și de mai scurtă durată; Justiția, care ar fi degrevată de numeroasele dosare comerciale și ar putea să rezolve mai eficient celelalte cauze; societatea în general, care ar economisi timp și bani cu actul justiției. Statul român ar trebui să găsească soluții pentru a încuraja rezolvarea litigiilor comerciale pe calea arbitrajului, dar, din păcate, se constată un anume regres al numărului celor ce recurg la acest mecanism. Cauza este legată de anumite prevederi ale noului Cod Civil și noului Cod de Procedură Civilă. Cum ar putea statul să stimuleze dezvoltarea acestui sistem? Foarte simplu: prin propriul exemplu, rezolvându-și litigiile comerciale pe calea arbitrajului. Ar avea doar de câștigat, căci ar economisi sume uriașe din banii contribuabililor. Dan Frangeti își amintește că: "În 2013, Curtea de Arbitraj din Constanța avut de soluționat două cazuri de litigii comerciale între primării din județul nostru și anumite societăți. S-au rezolvat rapid, prin acceptarea unor tranzacții între părți".


Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.6826 secunde