€ 4.7627
£ 5.4233
$ 4.2726

Mai multe ştiri online:

Cum pot evita navigatorii români riscul de neplată a salariilor și de abandon?

Ştire online publicată Joi, 11 Aprilie 2019. Autor: Ion TIȚA-CĂLIN
• Interviu cu Adrian Mihălcioiu - președintele Sindicatului Liber al Navigatorilor și șef al Inspectoratului ITF România


- Domnule Adrian Mihălcioiu, condițiile de muncă și viață pe mare sunt strict reglementate de Convenția internațională MLC 2016, iar criza din shipping-ul internațional s-a domolit. Cu toate acestea, numărul echipajelor abandonate în diverse porturi ale lumii sau neplătite cu lunile și cu anii continuă să fie îngrijorător de mare. Dacă legea nu reușește să îi apere, cum se pot proteja navigatorii de angajatorii rău-platnici?
- Pare surprinzător, dar fenomenul abandonului echipajelor este generat de noile măsuri din shipping. Acestea ar trebui să elimine de pe piață navele care nu asigură condiții de muncă și viață la standard internațional, navele care fac dumping social. Armatori care au nave vechi, neperformante și care doresc să mai rămână pe piață își caută refugiul în zone permisive. Într-adevăr, criza shipping-ului s-a mai domolit, dar aceasta nu înseamnă că au dispărut companiile care au o situație financiară precară. Acestea fac economii pe seama navigatorilor, neplătindu-le salariile și neasigurându-le condiții de muncă adecvate. Din aceste motive se nasc tensiunile la bord, iar echipajele încep să se plângă la sindicate și autorități. În final, se trece la aplicarea Convenției MLC 2016. Nava e reținută și angajatorul e obligat să plătească. Luna trecută am avut două astfel de exemple în portul Constanța. Navigatorii n-au altă alternativă decât să apeleze la instrumentele Convenției MLC 2016 sau la organizația din care fac parte.




- Cum pot preveni navigatorii astfel de situații, cum pot evita să se angajeze la companiile rău-platnice?
- Există două categorii de nave pe care muncesc navigatorii români. Cei mai mulți sunt angajați ai marilor armatori, care sunt corecți față de echipaje și ale căror nave respectă cerințele tehnice internaționale. Navigatorii români care n-au reușit să pătrundă pe această piață, din varii motive, își caută de lucru în zona companiilor de navigație cu riscuri financiare. Trebuie precizat faptul că marinarii au la dispoziție instrumentele necesare pentru a se feri de angajatorii și navele care nu le asigură condițiile minime de muncă și viață pe mare. Accesând site-ul pus la dispoziție gratuit de Federația Internațională a Transportatorilor (https://www.itfseafarers.org) pot găsi informații minimale despre nava pe care urmează să se îmbarce, dacă este acoperită sau nu de un contract colectiv de muncă. În caz că nu, navigatorul trebuie să fie circumspect, iar când semnează contractul trebuie să îl citească cu atenție și să îl înțeleagă foarte bine. Navigatorii pot căuta pe internet modelul de contract la nivelul standardului internațional ITF, pentru a vedea ce clauze obligatorii trebuie să conțină contractul lor. Comparându-le, vor putea decide în cunoștință de cauză dacă își asumă sau nu eventualele riscuri. Atenție, varianta informării la sindicat a picat pentru cei ce nu sunt membri! Începând cu anul 2019, Sindicatul Liber al Navigatorilor dă informații doar celor ce fac parte din organizație. Membrii de sindicat țin legătura cu conducerea SLN, îi prezintă contractele, sunt îndrumați și, practic, sunt feriți de riscul de neplată și abandon. 


- Se poate vorbi de o lipsă de educație contractuală a navigatorilor, de faptul că aceștia nu știu ce trebuie să cuprindă, în mod obligatoriu, un contract de muncă? 
- Lipsa informării pe această temă este prezentă la toate categoriile de navigatori și la toate naționalitățile. Este o problemă generală. Oamenii învață din experiență, când dau de necaz. În învățământul marinăresc, viitorilor navigatori nu li se vorbește despre contractul de muncă, despre condițiile de muncă, nu se discută despre Convenția MLC 2016. Sindicatul Liber al Navigatorilor va organiza, în acest an, câteva întâlniri cu studenții din anul terminal, de la Academia Navală „Mircea cel Bătrân” și Universitatea Maritimă din Constanța, pentru a discuta aceste teme și despre modul în care se pot proteja împotriva unor riscuri. 


- Organizația Maritimă Internațională a adoptat, în urmă cu câțiva ani, convenția privind reducerea conținutului de sulf din combustibili marini la 0,1%. Aceasta va intra în forță în 2020. Un număr mare de nave care nu respectă această cerință vor continua să circule în zonele permisive. Ne putem aștepta la o creștere a cazurilor de neplată și abandon a echipajelor?
- Așa este, dar ne așteptăm și la o creștere a numărului de nave noi, cu emisii scăzute de noxe. Este drept, navele vechi vor fi vândute și vor mai circula o vreme prin anumite zone sau vor fi duse la fier vechi. 


Distribuie :

Articole de la acelaşi autor

Top ştiri din ultimele 7 zile

ziare & stiri Revista presei
Pagina a fost generata in 0.7879 secunde