Criza locurilor de practică pentru cadeți are soluții! (II)

1242
6
Criza locurilor de practică pentru cadeți are soluții! (II) - crizalocuricadeti-1392136281.jpg

Articole de la același autor

SLN lansează în dezbatere publică un proiect pentru absolvenții facultăților de marină


În ediția din data de 11 februarie 2014 a ziarului "Cuget Liber", am prezentat inițiativa lansată de Sindicatul Liber al Navigatorilor pentru asigurarea a cel puțin 100 de locuri de practică pentru cadeții cu cele mai mari medii la absolvire.Pe scurt, proiectul constă în înființarea Fundației "Cadetul Român", a cărei menire va fi să încheie contracte de practică cu armatorii și să asigure indemnizațiile și cheltuielile de transport ale cadeților. Finanțarea ar urma să fie asigurată de către membrii fundației ANR, CERONAV, Universitatea Maritimă Constanța, Academia Navală "Mircea cel Bătrân", Colegiul Maritim, Asociația Agențiilor de Crewing din România, SLN și alte entități. Acest sistem funcțio-nează cu bune rezultate în Norvegia și în multe state europene și din Extremul Orient. De ce nu ar merge și la noi? Este nevoie doar de voință din partea celor ce răspund de soarta marinăriei și care câștigă de pe urma ei. 


Apropos de beneficii, Laurențiu Mironescu, președintele Ligii Navale Române, declara în urmă cu patru ani, la lansarea proiectului "Academica", următoarele: "Din salariile navigatorilor intră circa 250 de milioane de euro pe an, în țară. Este o sumă uriașă în condițiile economice de astăzi. Câte industrii produc venituri nete atât de mari, în România? Industria shipping-ului este în continuă evoluție, din toate punctele de vedere. Dacă vrem să ne păstrăm locul în piață, rezerva de navigatori a României trebuie să se adapteze continuu la cerințele ei, iar pentru aceasta este nevoie de strategie." 


La cele 250 de milioane de euro intrate în țară, din care o mare parte ajung la bugetul statului sub formă de taxe și impozite, trebuie adău-gate milioanele de euro câștigate în mod direct de instituțiile statului român, din taxe de școlarizare, de examinare și certificare a pregătirii profesionale, precum și milioanele de euro câștigate de companiile de crewing din România. Cât din aceste sume se reîntoarce sub formă de servicii pentru navigatori și pentru cei ce se pregătesc să devină marinari? Mult prea puțin, altfel nu s-ar fi ajuns la criza fără precedent cu care se confruntă cadeții români. Acum a venit momentul ca o cotă mai mare din veniturile aduse de navigatori și studenți să fie folosită la scoaterea marinăriei din marele impas. 


Instituțiile statului și companiile private trebuie să privească re-sursele alocate Fundației "Cadetul Român" ca pe o investiție productivă, întrucât acest proiect va contribui la salvarea profesiei de marinar în România. Dacă marinăria n-ar mai exista, respectivele entități și-ar pierde rostul pe pământ. De aceea, ele au obligația să trateze rezolvarea crizei locurilor de practică pentru cadeți ca pe propria lor problemă de viață și de moarte.


"În acest moment avem o descreștere a numărului navigatorilor care sunt efectiv în industrie" - atrage atenția Adrian Mihălcioiu, pre-ședintele SLN. "Comparând datele din anul 2000 cu cele din 2005, din 2010 și de la sfârșitul lui 2013, constatăm că de la circa 18.000 de navigatori activi în industrie s-a ajuns la aproape 12.000.  Pe de altă parte, media de vârstă a crescut de la 32 la 37 de ani. Un calcul simplu ne arată că, dacă se continuă în același ritm, în următorii 13 ani vom avea doar 6.000 de navigatori activi, iar media de vârstă va urca la 42 de ani. Dacă nu acționăm acum și nu stopăm declinul, riscăm ca în anul 2040 să nu mai avem navigatori sau numărul lor să fie nesemnificativ. Să nu uităm că, în 1989, România avea apro-ximativ 12.000 de navigatori în marina comercială și aproape 6.000 în flota de pescuit". (Va urma)


Comentează știrea

Eduard
12 februarie 2014
Ma bu ur foarte tare ca au luat o decizie.

Sper sa publicati in continuare cand averi mai multe info. O zi frumoasa !

CLC
12 februarie 2014
Nu e o solutie

O fundatie facuta cu bani publici, pentru cadeti? E legal asa ceva? Solutia e legata doar de pregatirea cadetilor la institutiile de invatamant. Daca termina studiile slab pregatiti, nimeni nu-i vrea pe mare. Bagati admitere dura, toti care nu invata sa ramana repetenti, sa scapati de ei, iar la brevet sa nu se mai dea spaga. In rest e vorba de cerere-oferta pe piata. Oferta noastra acum e slab pregatita. De aici trebuie sa incepeti d-lor!

Cunoscator
12 februarie 2014
pentru CLC si nu numai

Domnule CLC, de unde sa stie un armator daca cadetul este bine pregatit sau nepregatit daca nu il ia sa satisfaca cadetia? Dar cadetia nu este o functie la bord. Este o continuare a pregatirii teoretice. Nu este raspunzator de cart la bord, nu participa la performarea voiajului, nu vad care e problema armatorului. Nici daca ar fi toti doxa, astazi nu i-ar lua nimeni pentru ca e o problema internationala. Nici cadetii norvegieni nu-si gasesc de lucru decat in limita banilor pusi la dispozitie de statul Norvegian. Ma asteptam sa spuneti ca nu avem nave romanesti si din aceasta cauza nu mai putem asigura practica cadetilor. Altfel... spusele dvs sunt doar vorbe goale. Nu ii ia nimeni nici pe sefii de promotie, primii 20 , ce vreti dvs. Ofiterii romani se descurca foarte bine si sunt foarte apreciati, asa ca nu vad de unde vine chestia asta cu slaba pregatire a cadetilor. E un motiv de a te eschiva de la o indatorire. Daca sunteti un CLC bun profesionist, apoi trebuie ca din mana dvs sa iasa un ofiter bun. Asa ca ..... mai lasati balta aceasta argumentatie de ... asociatie de crewing.

master
12 februarie 2014

1. mediile de absolvire foarte mari , brevetul luat in baza examinarii ANR si ...super slab pregatiti.. 2.vinovati:sistemul de invatamant superior de marina si hahalerele de la ANR care au personal angajat politic si habar nu au de industria shipping-ului...dar examineaza.. 3. apropo cati din examinatorii ANR au facut voiaj in ultimul an...dar si mai rau cate fufe si fufoi au studii de marina...... 4. emitem brevete fara acoprire ..morala si profesionala..pacalim tineri si tinere pentru bani si iluzii... 5 SOLUTIA:O SINGURA INSTITUTIE DE INVATAMANT SUPERIOR , ADMITERE RIGUROASA PE EXAMEN CA INAINTE DE 1989,SI 2-3 NAVE SCOALA PENTRU VOIAJE DE PRACTICA-STAGIU SI SA VEDETI CE CERERE O SA FIE PENTRU OFITERII ROMANI DE MARINA!! 6.PENTRU TOT PERSONALUL anr DE LA MARE SI FLUVIU O REEXAMINARE PE BUNE SI TOTI CARE NU SE INCADREAZA IN BAREMELE ACTUALE ALE MARINEI ...AFARA.....dar e o iluzie...sa nu ne mire nimic...ca suntem asa cum suntem......

Marius
12 februarie 2014
fost absolvent

Ce o mai dati cu opinii si istorie. Mulți nu vedeți multe, învățămantul românesc a fost distrus din temelii, nu sus e problema, la nivelul universitar, bacul, capacitatea, ce absolventi scoate UMC SI ANMB, e datorita scaderii nivelului de educatie, iar multi din absolventi de liceu se indreapta catre alte facultati mult mai familiale, unde iti poti face o meserie, Imi spunea cineva ca inainte de 89, la IMMB, veneau elevi de la Mircea, Ovidius si de la cele mai bune licee din tara acum, liceul sportiv, filologie licee tehnice unde nivelul de predare e slab. Iar capitalismul nu cere resurse umane bune, cere salariu mare ptr resurse umane bune, si oricum marinaria va disparea din Romania, pentru ca se da admitere la UMC, ptr bani nu ptr pasiune. Eu nu mai navig,

aloha
12 februarie 2014
re

Si johni walker se termina...man competenta nu are de a face cu anr. Si o nava scoala costa fff mult asa ca un program public de cadeti e binevenit. Ps. Sunt destui masteri care nu stiu sa citeasca altceva decat etichete

Răspuns la: [email protected]
Adăugat de : master, 12 februarie 2014
1. mediile de absolvire foarte mari , brevetul luat in baza examinarii ANR si ...super slab pregatiti.. 2.vinovati:sistemul de invatamant superior...

Articole pe aceeași temă

Marţi, 07 Ianuarie 2014
Stire din Cultură-Educație : Seminar internațional găzduit UMC
Pagina a fost generata in 1.5688 secunde