Creditule, eu dacă mor, tu cui rămâi?

6866
Creditule, eu dacă mor, tu cui rămâi? - 8160a40ca91c975be38011282bb68e98.jpg
Iei un credit de la bancă. Îți cumperi mașină și ieși cu mașina la plimbare. Ești lovit în plin de un șofer beat și fără permis, cum e moda acum. Mori. Surpriză, creditul tău supraviețuiește! Blogger-ul Dan Popa a făcut un scurt rezumat al "instrucțiunilor" pe care le urmează băncile, atunci când plătitorii de rate mor.

În esență, banca nu pierde niciodată. Manualul de colectare a datoriilor spune negru pe alb: "Conturile sunt trimise de către ofițerii de la colectare credite, când este identificat decesul clientului. Clienții decedați trebuie retrași din strategiile obișnuite de colectare și trebuie tratați diferit". Serios? Adică doar așa scapi de SMS-urile primite pe data de 20 ale lunii, în care ești anunțat că termenul limită de plată ESTE, în conti-nuare, 13? Mai exact însă, "tratamentul diferit" înseamnă orientarea efortului de colectare către persoane bune de plată. Adică familia decedatului.
Următorul pas este, potrivit manualului, "obținerea certificatului de deces, pentru a confirma decesul și a marca permanent clientul în sis-temul bancar". Undeva, în spatele exprimării generate, cel mai probabil, de un soft automat, se înțelege că prezentarea certificatului de deces duce la întipărirea pe vecie a mortului în baza de date a băncii. De ce? Eh! Ce-ar fi să vină decedatul să ceară un credit și sărmanul casier să nu știe că stă de vorbă cu un mort și să îi aprobe dosarul?
Odată confirmat faptul că debitorul este decedat cu acte în regulă, "ofițerul de la colectare credite va contracta co-debitorul/garantul și-l va convinge să plătească datoria, moment în care acțiunile de colectare obișnuite vor fi reluate în funcție de zilele de restanță. Dacă nu există co-debitor/garant, ofițerul va contacta familia clientului pentru a afla detalii despre moștenitor și pentru a verifica dacă familia se va ocupa de datorii".
Pe lângă morți, a doua categorie specială de clienți este compusă din VIP-uri. De ele se ocupă numai și numai coordonatorul echipei de ofițeri de colectare.
Dan Popa explică: "VIP-urile sunt acele persoane cărora le împrumuți o umbrelă când e soare, iar când plouă le ceri umbrela plus dobândă, de să le stea statutul de VIP în gât. Diferențe mari între VIP-uri și oameni obișnuiți nu sunt. Ești VIP numai cât timp banca profită".
Când VIP-urile își pierd "valoarea", pățesc și ele ca și restul muritorilor de rând – li se blochează cardurile, accesul la conturi și sunt somați să facă ceva. "Atâta doar că VIP-ului i se comunică asta cu mult mai mult respect", notează Dan Popa.
Dacă nu ești nici VIP, nici mort… ghinion! Ofițerii de colectare pot să-ți blocheze conturile și să "solicite celor de la Administrare Credite retragerea sumelor din conturile curente ale clienților și alocarea lor în contul restanțelor înregistrate".
Conform manualului, ofițerul "va încerca recuperarea unei sume cât mai mari din debitul acumulat de client. Din acest motiv, trebuie să elimine toate posibilitățile de colectare amiabilă (co-debitori, garanți etc)".
Atenție mare, oameni obișnuiți! "Ofițerul Colectare Credite trebuie să abordeze o atitudine fermă astfel încât să își atingă scopul propus" (!!!). Temeți-vă.
Contrar așteptărilor noastre, clienții bancari care își fac overdraft sunt cei mai feriți de furia fermă a ofițerilor Colectare Credite. Spre exemplu, la un cont overdraft care a depășit limita, dacă gradul de utilizare (raport între suma retrasă și limita de overdraft) este mai mic de 103% și restanțele sunt mai mici de 30 zile, atunci clientul trebuie doar să achite datoriile și poate obține imediat o nouă limită, fără a risca să intre pe mâna recuperatorilor.

Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Miercuri, 03 Iunie 2009
Stire din Economie : Cardul bancar nu sună la poliție
Miercuri, 17 Februarie 2010
Stire din Eveniment : Microbuzele groazei
Pagina a fost generata in 0.3404 secunde