"Coșciugele plutitoare" sunt vânate în toate porturile din Marea Neagră

789
În perioada 13 - 17 mai 2013, va avea loc o amplă campanie de inspecții la navele care intră și ies din porturile de la Marea Neagră. Acțiunea este organizată de Federația Internațională a Transpor-tatorilor (ITF) și sindicatele navigatorilor din Bulgaria, Georgia, România, Rusia, Turcia și Ucraina. Ea beneficiază de sprijinul sindicatelor docherilor și al autorităților navale din țările respective. În semn de solidaritate, sindicatul navigatorilor din Israel va organiza, în aceeași perioadă, o acțiune similară.

Mega-acțiunea va avea ca rezultat o radiografie la zi a condițiilor de muncă și viață de pe navele ce servesc piața Mării Negre, care va fi pusă la dispoziția autorităților naționale, a explicat, în cadrul unei conferințe de presă, Adrian Mihălcioiu, șeful inspectoratului ITF - România și președinte al Sindicatului Liber al Navigatorilor.

În vara anului 2012, în urma unei campanii a ITF și a sindicatelor navigatorilor, Marea Neagră a fost decla-rată Marea Rușinii. "Transportul maritim din regiune este servit de o flotă de aproximativ 2.400 de nave, cele mai multe având o vârstă mai mare de 25 de ani. 800 dintre ele au vechime de peste 40 ani. Un număr mare de nave fluviale, care nu au ce căuta pe mare, fac cărăușie în bazinul Mării Negre și chiar mai departe, punând în pericol viața marinarilor. Condițiile de muncă și viață la bordul multor nave sunt sub standard. Navlurile (chiriile de transport - n.r.) de pe această piață sunt cele mai mici din lume. În multe porturi, precum cele din Georgia, Ucraina, Turcia, uneori în Rusia și Bulgaria, plata navlurilor se face din mână. Cazurile de echipaje abandonate sau neplătite sunt frecvente. În prezent, mii de navigatori ucraineni au de primit salarii restante. SLN a solicitat ajutorul justiției române și a obținut vânzarea a trei nave, "Aurika", "Grandiosa", "Isle of Finesse", iar din sumele obținute a achitat salariile echipajelor. Cazurile de abandonare a navelor și echipajelor se înmulțesc" - a relatat liderul SLN.

"Pe 20 august 2013, intră în vigoare Convenția internațională a muncii în domeniul maritim, MLC - 2006. Fiecare navă comercială va fi obligată să dețină un certificat maritim de muncă și o declarație de conformitate cu MLC-2006. Auto-ritățile navale naționale, prin serviciile de Port State Control și sindicatele afiliate ITF vor avea dreptul și obligația de a verifica modul în care se respectă prevederile convenției. În cazul constatării unor abateri, nu va mai fi nevoie ca navele să fie arestate. Pur și simplu li se va retrage certificatul maritim de muncă, fapt ce le va împiedica să mai plece în voiaj", a explicat Mihălcioiu.

Noua campanie echivalează cu o repetiție, la nivelul zonei Mării Negre, pentru momentul intrării în vigoare a MLC - 2006. Echipele mixte de control vor solicita informații despre: navă, armator, marfă, proprietarul mărfii, agentul navei, echipaj și documentele sale, contractul colectiv de muncă, salarii, ștatele de plată, timpul de muncă și de repaus, hrană, cazare, facilitățile de recreare, asigurări, accidente și îmbolnăviri etc.

În cazul existenței unor nereguli, armatorii vor primi avertismente scrise, iar dacă problemele sunt grave, se va trece la reținerea navelor, a explicat liderul SLN.

Informațiile obținute în urma inspecțiilor și măsurile luate vor fi stocate în baza de date a ITF, iar navele avertizate sau reținute vor fi monitorizate în continuare.

La acțiunile din porturile maritime românești vor participa patru echipe de control, formate din reprezentanții SLN, ai sindicatelor docherilor și ai Autorității Navale Române. Rezultatele și concluziile campaniei vor fi făcute publice vineri, 17 mai 2013.

La conferința de presă au participat, de asemenea, Costică Stici - vicepreședintele SLN și secretarul general Aurel Stoica.

Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Sâmbătă, 27 Aprilie 2013
Stire din Economie : Calvarul românilor de pe nava "Olympus"
Miercuri, 17 Aprilie 2013
Stire din Economie : E necesară Legea marinarului?
Pagina a fost generata in 0.2372 secunde