Constructorilor de nave de la Daewoo Mangalia le-a ajuns cuțitul la os

1381
Constructorilor de nave de la Daewoo Mangalia le-a ajuns cuțitul la os - constructorii-1529508909.jpg

Articole de la același autor

■ Lucrătorii continuă să abandoneze compania aflată în criză


Sindicatul "Navalistul" din compania mixtă româno-sud coreeană Daewoo Mangalia Heavy Industries a organizat, în după-amiaza de 20 iunie 2018, între orele 17.30 și 19, o acțiune de protest în fața Casei de Cultură din municipiul Mangalia. Constructorii de nave și-au exprimat nemulțumirea față de prelungirea stării de incertitudine privind viitorul companiei.


Din momentul în care statul român și-a exprimat intenția de a prelua controlul asupra societății au trecut mai bine de șase luni, fără să se întâmple nimic. Aranjamentele combinatorii în urma cărora olandezii de la Damen urmau să cumpere pachetul de 51% din acțiuni de la Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering, actualul acționar majoritar, pentru a-i ceda statului român 2% sunt departe de a se fi încheiat. 


Astăzi, 21 iunie 2018, este programată adunarea generală a acționarilor Șantierului Naval "2 Mai" Mangalia (care deține 49% din capitalul social al Daewoo Mangalia, în numele statului român). În cadrul ei ar trebui să se aprobe condițiile asocierii dintre SN "2 Mai" și compania olandeză BV Holding Maatschappij Damen, în cadrul companiei mixte Daewoo Mangalia Heavy Industries. 


"Până nu se încheie acest contract, care urmează a fi aprobat de Guvernul României, prin memorandum, nu se va face tranzacția - afirmă Eugen Arsenie vicepreședintele Sindicatului "Navalistul". Noi am înțeles că Damen și Ministerul Economiei au ajuns la un acord privind redistribuirea acțiunilor, după achiziționarea lor de la partea sud-coreeană. Dar se pare că problema este alta: nu se știe în baza cărei legi se va face acest contract de asociere. Rezolvarea acestei situații nu mai depinde nici de DSME, nici de Damen, ci doar de statul român. Dacă acesta nu intervenea în luna decembrie 2017, Damen ar fi preluat compania și aceasta ar fi fost funcțională".


Între timp, starea companiei Daewoo Mangalia Heavy Industries s-a agravat. Volumul de muncă a scăzut dramatic în sectorul de construcții noi, iar la reparații se execută lucrări la trei nave. 


"Cei de la Șantierul Naval Vard Tulcea nu ne mai pot da lucrări, pentru că armatorii nu le permit să subcontracteze mai mult de 50% din producție și deja au depășit această cotă. În acest moment, din câte am aflat de la conducerea Daewoo Mangalia, s-a subcontractat de la Damen Galați prelucrarea a 400 tone de tablă și ar urma să se execute, tot pentru șantierul din Galați, partea de cargo pentru o dragă. Vor fi prelucrate circa 700 de tone de tablă, debitarea urmând să înceapă în luna iulie. Dar cu toate acestea nu se asigură front de lucru pentru toți salariații", afirmă vicepreședintele sindicatului. 


Pentru că și-au pierdut răbdarea și încrederea în viitorul companiei, lucrătorii continuă să plece la alte șantiere navale din țară și din străinătate. "În prezent - precizează Eugen Arsenie - numărul angajaților a scăzut sub 1.600, iar dintre sud-coreeni au mai rămas doar patru persoane, în frunte cu președintele consiliului de administrație".


Preluarea controlului companiei Daewoo Mangalia Heavy Industries de către statul român continuă să fie o afacere lipsită de transparență, care ridică multe semne de întrebare. După cum se știe, DSME a decis să își vândă partea din Daewoo - Mangalia deoarece se confruntă cu grave probleme financiare. De aceea, este mai mult decât suspectă intenția sa de a ceda creanța de 830 milioane de dolari pe care o deține la Daewoo - Mangalia în schimbul a numai 10.000 de dolari. Dacă ar fi vândut activele (hale, docuri, platforme de producție, linii tehnologice, utilaje, scule și dispozitive) ar fi recuperat o mare parte din creanță. De ce nu o face? Își permit acționarii și creditorii companiei DSME să facă pomeni? Oare ce se ascunde în spatele acestei vânzări de creanță, extrem de păguboasă pentru DSME?


Nu doar sud-coreenilor, dar și grupului Damen i se cere să facă pomeni. Mai întâi va trebui să cedeze gratuit 2% din capitalul social al societății mixte, iar apoi să vândă 51% din colosala creanță preluată de la DSME, pentru o sumă de nimic: 5.100 dolari. 


Stimați cititori, în lumea afacerilor nimic nu e pe gratis, totul are un preț. Care este adevăratul preț pe care va trebui să îl achite statul român în "afacerea Daewoo - Mangalia"? Să fie vorba de contractul pentru construcția celor patru corvete și cel pentru întreținerea, repararea și modernizarea flotei Forțelor Navale Române? Fostul premier Mihai Tudose, inițiatorul proiectului de preluare a controlului de stat asupra DMHI, a spus-o pe șleau, că vrea să se construiască corvetele la Mangalia. Până azi, nici Ministerul Economiei, nici actualul prim-ministru, Viorica Dăncilă, nici Ministerul Apărării Naționale nu l-au contrazis.


Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole din aceeași secțiune

Miercuri, 20 Iunie 2018
Stire din Economie : Francul e mai slab cu 1,11 bani
Pagina a fost generata in 1.1484 secunde