Consiliul Concurenței cere accesul privaților pe toată calea ferată

126
Consiliul Concurenței cere accesul privaților pe toată calea ferată - cfr-1494432121.jpg

Articole recomandate

Creșterea prezenței operatorilor privați pe liniile interoperabile, în special pe rutele cele mai frecventate ar putea determina creșterea eficienței și calității transportului, precum și scăderea prețurilor biletelor, în condiții de concurență reală.


Aceasta este doar una dintre concluziile Consiliului Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar (CNSDF), instituție subordonată Consiliului Concurenței, prezente în documentul "Studiu de piață în transportul de călători pe calea ferată", informează Club Feroviar.

Specialiștii de la CNSDF remarcă faptul că, în momentul de față, piața românească a transportului feroviar de pasageri este una de tip oligopol, dominată de CFR Călători, care deține o cotă de piață de 80-86%, cu un grad de concentrare foarte ridicat.

"Concurența se manifestă doar în cadrul anumitor trase din secțiile interoperabile, precum București – Constanța, București – Brașov, Brașov – Craiova, pe care sunt prezenți atât operatorul de stat cât și o parte dintre operatorii privați, secții caracterizate de o cerere importantă (în anumite cazuri sezonieră)", se arată în document.

Autorii acestuia susțin alocarea, pe baza unor proceduri competitive, transparente și nediscriminatorii, a traselor aflate pe secțiile interoperabile, care fac obiectul contractului de serviciu public, inclusiv pe baza unor indicatori de calitate suplimentari. Și asta deoarece, pentru creșterea competitivității ar trebui luat în considerare accesul operatorilor privați la întreaga infrastructură interoperabilă.

"În cadrul procesului de atribuire a traselor (rutelor – n.red.) ar trebui avute în vedere, pe lângă actualele criterii, o serie de indicatori precum: punctualitatea trenurilor, curățenia vagoanelor, confortul și dotările existente (cum ar fi prezența instalațiilor de climatizare, internet), posibilități variate de achiziționare a biletului de călătorie, inclusiv online, eventuale facilități destinate călătoriilor de agrement (de exemplu spații pentru biciclete sau pentru echipamente destinate sporturilor de iarnă). Prin luarea în calcul a acestor criterii, se va permite alocarea celor mai competitive trase către acei operatori care îndelinesc, nu numai condiții tehnice ci și un anumit nivel de performanță din punct de vedere al percepției directe a consumatorului.

Infrastructura feroviară interoperabilă este cea care se poate conecta la infrastructura feroviară transeuropeană, fiind administrată în concordanță cu prevederile privind accesul liber al operatorilor feroviari și dezvoltată în conformitate cu normele tehnice de interoperabilitate adoptate pe plan European.

Infrastructura feroviară neinteroperabilă este cea aferentă traficului local, conectată sau nu la infrastructura feroviară interoperabilă, administrată și dezvoltată pe baza unor reglementări specifice interne.

Lungimea rețelei feroviare din infrastructura interoperabilă este de 8.050 km, iar cea din infrastructura neinteroperabilă este de 2.768 km.



Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole din aceeași secțiune

Miercuri, 10 Mai 2017
Stire din Economie : Francul e mai slab cu 1,07 bani
Miercuri, 10 Mai 2017
Stire din Economie : Dolarul a recuperat 1,36 bani
Pagina a fost generata in 3.2554 secunde