Compania Socep cere Guvernului să rupă în două administrația portului Constanța

1178
6
Compania Socep cere Guvernului să rupă în două administrația portului Constanța - companiasocepniculaedususc-1457885186.jpg

Articole de la același autor

Pe data de 7 februarie 2016, premierul Dacian Cioloș i-a cerut ministrului Transporturilor, Dan Costescu, să-i prezinte o analiză privind portul Constanța. La acel moment, primul-ministru și-a exprimat nemulțumirea că administrația portuară aleargă după profit și face prea puține investiții în infrastructura de care depind mulți alți agenți economici.

Ministrul Transporturilor avea deja rezultatele unui studiu intitulat "Anchetă asupra activității Companiei Naționale Administrația Porturilor Maritime Constanța", pe care l-a trimis Guvernului, Parlamentului și Organizației Patronale "Operatorul Portuar".

CNAPMC va fi monitorizată

Nu voi intra în detaliile acestui material și mă voi limita la a prezenta cele câteva concluzii formulate de autorii lui:

- Planul de administrare a CNAPMC a fost completat cu obiectivele specifice solicitate de acționariat. Printre altele, este vorba de asigurarea funcționalității infrastructurii portuare și a rețelei de utilități, prin lucrări de întreținere, reparații, modernizare și dezvoltare, precum și a adâncimilor minime în bazinul portuar;

- În domeniul politicii tarifare urmează a fi realizat un audit extern, care va include cinci studii de piață pe categorii de mărfuri. Pe baza lor se va face o analiză care să stabilească dacă efectul reducerii tarifelor este acela de atragere a traficului de mărfuri. CNAPMC va organiza o consultare finală cu toți operatorii economici, urmând ca decizia redimensionării tarifelor percepute să fie luată în urma asumării redimensionării costurilor de către toți participanții la trafic;

- Ministerul va reanaliza clauzele contractului prin care i-a concesionat CNAPMC domeniul public portuar, în scopul realizării unui act adițional care să asigure obiectivele concesiunii, o monitorizare constantă a derulării contractului, precum și exercitarea de către autoritatea centrală a unui control eficient privind modul de administrare a domeniului public. Totodată se va înființa o comisie ministerială de monitorizare a derulării contractului, care va prezenta semestrial o analiză;

- În 2016, urmează să fie aplicate procedurile de selecție pentru noul consiliu de administrație al CNAPMC;

- În ceea ce privește recomandarea cuprinsă în raport, de scoatere a administrației portuare de sub incidența OUG 109/2011 privind guvernanța corporatistă, se precizează că doar Parlamentul poate modifica legislația.

După cum se observă cu ochiul liber, concluziile anchetei exprimă o critică la adresa administrației portuare față de modul în care se îngrijește de domeniul public portuar.

Propunerile operatorului Socep

Operatorul portuar Socep a reacționat la cele cuprinse în raport și le-a transmis vicepremierului Constantin Grigore Borc și ministrului Dan Costescu o scrisoare, în care se arată că, pentru rezolvarea situației critice din portul Constanța, care îi afectează pe agenții economici, trebuie aplicate următoarele măsuri:

- încheierea contractelor de închiriere și subconcesiune a infrastructurii de transport naval aflată în mod legal în folosința agenților economici;

- scoaterea CNAPMC de sub incidența OUG 109/2011.

Socep atrage atenția că CNAPMC refuză să pună în aplicare dispozițiile legale referitoare la închirierea sau subconcesionarea terenurilor aflate în folosința operatorilor portuari.

Totodată, se solicită emiterea unor ordine de ministru care să clarifice o serie de aspecte esențiale ale contractului de închiriere și să prevadă expres posibilitatea încheierii contractelor de sub-concesiune prin negociere directă între CNAPMC și operatori.

Socep consideră că CNAPMC nu se comportă ca un administrator al domeniului public în numele statului, ci ca o societate comercială ce urmărește obținerea profitului și care a devenit un concurent al agenților economici din portul Constanța. Grav este că acest concurent deține și puterea de a stabili regulile și condițiile de pe piața portuară.

Pentru a exista un mediu concurențial corect în portul Constanța și pentru a permite dezvoltarea agenților econo-mici și a portului în ansamblu - se arată în scrisoarea semnată de Niculae Dușu, președintele consiliului de supraveghere al Socep - se propune împărțirea CNAPMC în două entități: o companie națională de stat, care să dețină magaziile și platformele aflate în proprietatea actualei CNAPMC și care să desfășoare activități economice în port; o unitate administrativă de stat (autoritate portuară sau regie de stat - n.n.) care să aibă în administrare domeniul public portuar și care să reglementeze condițiile de desfășurare a activităților economice din port. 

Comentează știrea

Ambrozie Duma
14 martie 2016
Nu va lasati prostiti...

Urmareste el machidonul ceva cu propunerea asta...

Mitica
14 martie 2016
He he

Da ce, pe degeaba nu e bine sa dati danele si infrastructura operatoilor portuari legal infiintate? HAideti sa ne facem operatori portuari toti sa ne dea si noua pe degeaba cate o bucatica. Ca in insulele arhipeleagului indonezian. In insulele Lampung, tot ce se pescuieste se imparte locuitorilor satului de pe acea insulita. La fel si in Romanica. Hai sa fim seriosi. Nu am nimic comun cu portul dar prea s-a facut jaf in toata aceasta tara. Mai dam si porturile acum dupa 26 de ani?

combinatie
14 martie 2016
machidonii-s numai pe

aici nu-s dubii, evident ca urmareste ceva. Daca e vorba de munca cinstita pas, daca e vreo furaciune, specula combinatie, rost de bani fara munca, ei sunt primii.

Operator Portuar vechi
14 martie 2016
APMC

APMC-ul ne-a luat tot timpul si camasa dupa noi. Le-am dat ce au vrut si ce nu au vrut iar acum vine si vremea noastra. Sa mai si luam ce am dat ca daca nu pui la loc ce ai dat de unde sa mai dai si alta data? O mana spala pe alta si amandoua.... Acum avem sindicatul nostru, si daca acum nu putem face nimic cand avem aproape totul, atunci cand? Operatorii portuari trebuie sa aiba totul ca sa poata sa fie cu adevarat operatori porturari. Si ar trebui sa fie exceptati de la plata impozitelor si taxelor iar angajarea oamenilor sa se faca fara contracte. Daca avem sindicatul nostru, de ce ne-ar mai trebui contracte de angajare ?

spui telemea
14 martie 2016
spui machedon

tot cu telemea pe dinti si lilieci in pantofi umbla, chit ca se dau jos din audi.

Zahara Ionescu
7 aprilie 2016
felicitari

Felicitari Domnului Presedinte Dusu pentru realizari obtinute de domnia sa la SOCEP in ultimii doi ani, spectaculos. Sunt convinsa ca doreste binele comunitatii si al operatorului portuar in mod altruist. E caracteristic. Propunerile sunt geniale. Numai domnia sa poate avea puncte de vedere atit de clare si ferme. Succes in toate demersurile, poate mai cumparati si alte afaceri in oras ca sa asigurati locuri de munca pentru profesionisti asa cum faceti si la SOCEP.

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.4717 secunde