Mai multe ştiri online:

Compania Oil Terminal, lovituri după lovituri din partea ANAF

Ştire online publicată Vineri, 18 Ianuarie 2019. Autor: Ion TIȚA-CĂLIN
Compania Oil Terminal din Constanța s-a născut în 1898, fiind parte componentă a rafinăriei „Steaua Română”, cea mai modernă rafinărie din Europa, la acea vreme. Astăzi, prin terminalul petrolier se derulează peste 50% din importurile, exporturile și tranzitul de hidrocarburi și produse petrochimice lichide.

Oil Terminal este una dintre puținele firme profitabile în care statul român este acționar majoritar. În anul 2017, a realizat venituri totale de 158,780 milioane de lei, obținând un profit brut de 5,233 milioane de lei. Din 2008, de când îi monitorizez evoluția, Oil Terminal a încheiat toți anii cu rezultate financiare pozitive.

În cei 121 de ani de existență, terminalul petrolier a trecut prin numeroase încercări: două războaie mondiale, ocupația sovietică și instaurarea regimului comunist, înlăturarea dictaturii ceaușiste și revenirea la economia de piață, prăbușirea petrochimiei românești și a numeroase alte ramuri industriale, criza economică din 2009 - 2013.

Dar dintre loviturile primite de-a lungul anilor, cele mai dure au venit din partea Agenției Naționale de Administrare Fiscală și a structurilor sale.

★ ★ ★

Începând din 2003 și până în 2014, Oil Terminal a dus un adevărat război în justiție cu fosta Direcție Regională pentru Accize și Operațiuni Vamale Constanța, care inventase un prejudiciu și obliga compania să îi achite 111.054.565 lei. Povestea a început în 2003, când societățile Rompetrol Rafinare și Rafo au derulat prin intermediul terminalului petrolier din Constanța o cantitate de circa un milion tone de țiței.

Biroul Vamal Constanța a considerat că societatea Oil Terminal, în calitate de depozitar și prestator de servicii, este vinovată că a eliberat țițeiul către proprietari, fără efectuarea plăților privind contravaloarea obligațiilor vamale și TVA aferent. Ca urmare, i-a întocmit actele constatatoare și cazul a intrat pe rolul justiției.

Oil Terminal s-a apărat, susținând că obligația plății revine proprietarilor țițeiului și cerând să fie anulate actele constatatoare, care o incriminau. De altfel, atât Rompetrol Rafinare (în 2003), cât și Rafo (în 2007) își achitaseră obligațiile către Vamă. Dacă ar fi plătit imensa sumă, Oil Terminal ar fi intrat în faliment. Compania a câștigat războiul, dar cheltuielile judiciare și avocații au costat-o peste 500.000 de euro, bani pe care nu i-a mai recuperat de la instituția vamală.

★ ★ ★

În iunie 2010, sub pretextul combaterii evaziunii, Fiscul a desființat antrepozitele de carburanți de la Oil Terminal, fapt ce a afectat semnificativ activitatea companiei. În acele vremuri, frâiele Agenției Naționale de Administrare Fiscală se aflau în pumnul lui Sorin Blejnar.

★ ★ ★

În 2011, Oil Terminal a mai câștigat un alt proces cu ANAF (dosarul nr. 25976/212/2011) și a solicitat plata cheltuielilor de judecată în cuantum de 241.661,53 lei. Prin sentința civilă nr. 2592/29.11.2017, Tribunalul Constanța a admis, în parte, cererea Oil Terminal SA, obligând structurile ANAF la plata sumei totale de 130.328,50 lei cu titlu de cheltuieli de judecată.

★ ★ ★

În prezent, din cauza unor reglementări menite, chipurile să combată evaziunea fiscală din sectorul petrolier, Oil Terminal este în pericol să își închidă porțile. Conform Ordinului ANAF nr. 164 din 3 martie 2016, compania Oil Terminal ar trebui să constituie o garanție de 100% pentru mărfurile aflate temporar în depozitele sale petroliere, în favoarea biroului vamal. Motivul: statul vrea să se asigure că își va încasa taxele vamale. Apoi, pe 25 iunie 2018, Direcția Generală a Vămilor a emis Decizia nr.145, cuprinzând instrucțiuni care obligă antrepozitarul vamal să garanteze integral mărfurilor intrate în depozitare temporară, inclusiv acciza aferentă.

Până de curând, obligația de garantare a plății taxelor vamale și accizelor revenea clienților companiei Oil Terminal: proprietarii mărfurilor (importatori, exportatori). În cazul în care aceștia solicitau introducerea mărfurilor în antrepozit fiscal, puneau la dispoziția Biroului Vamal Constanța, în numele Oil Terminal, o scrisoare de garanție bancară, care să acopere în proporție de 100% cuantumul accizelor. Astfel, orice risc de evaziune fiscală era exclus, deși, trebuie spus cât se poate de clar, acesta nu există. Terminalul este sub permanentă supraveghere vamală și orice operațiune de transfer din terminal era urmată de o schimbare obligatorie de regim vamal.

★ ★ ★

Pe data de 11 ianuarie 2019, compania Oil Terminal a informat acționarii și investitorii de pe piața de capital că, începând cu data de 1 februarie 2019, activitatea de încărcare a autocisternelor cu motorină în depozitele sale se va reduce substanțial, astfel că cifra de afaceri se va diminua cu 3-4%. Cauza o reprezintă intrarea în vigoare a Ordinului nr. 3236 din 27 decembrie 2018, emis de Agenția Națională de Administrare Fiscală. Actul normativ a modificat condițiile de autorizare a comercianților de produse petroliere, astfel încât o parte dintre clienții Oil Terminal nu le vor putea îndeplini noile condiții tehnice de reautorizare. Astfel, atestatele de comercializare ale operatorilor economici, inclusiv ale celor care încărcau produse energetice în autocisterne la Oil Terminal, pe bază de contract de prestări servicii, își pierd valabilitatea începând cu data de 31 ianuarie 2019.

Distribuie :

Articole de la acelaşi autor

Top ştiri din ultimele 7 zile

ziare & stiri Revista presei
Pagina a fost generata in 0.8515 secunde