Cine îi ajută pe marinarii abandonați pe mările și oceanele lumii?

945
10
Cine îi ajută pe marinarii abandonați pe mările și oceanele lumii? - cineajutanavigatorii-1494259995.jpg

Articole de la același autor

Articolul "Navigatorii români din flota Promar Shipping Services plâng cu vorbe după bani", publicat în ediția din data de 8 mai 2017 a cotidianului "Cuget Liber", a stârnit interesul cititorilor, după cum o demonstrează numărul mare de accesări și comentariile postate pe pagina on-line. 


Cititorii, printre care mulți sunt marinari sau rude ale marinarilor, vor să știe cine în poate ajuta pe marinarii abandonați pe mările și oceanele lumii, care sunt neplătiți cu lunile, care se îmbolnăvesc sau se accidentează în timpul voiajului. 


În anii ’90 ai secolului trecut, când marea majoritate a marinarilor români erau îmbarcați în flotele companiilor Navrom, Petromin și Romline ori pe navele luate în bare-boat de firmele private, se știa ce trebuie făcut atunci când companiile își abandonau ori nu își plăteau echipajele. 


Marinarii se plângeau Sindicatului Liber al Navigatorilor, care făcea presiuni asupra companiilor de stat și private. Dacă acțiunile la acest nivel nu dădeau rezultate, intervenea la Fondul Proprietății de Stat, la Ministerul Transporturilor și la Guvernul României, care îl reprezenta pe proprietarul navelor: statul român. În acei ani, SLN a obținut în mai multe rânduri, prin hotărâre de guvern, plata a sute de milioane de lei de la bugetul de stat, pentru achitarea salariilor restante.


Trebuie precizat un aspect esențial: toți marinarii erau membri de sindicat. De aceea, organizația era foarte puternică și reușea să deschidă toate ușile. Când liderii SLN amenințau cu greva, armatorii de stat și privați înghețau. Acceptau revendicările marinarilor și semnau contractele de muncă. 


Forța sindicatului - care este expresia instituțională a solidarității marinarilor - a fost probată în numeroase confruntări. SLN a câștigat "războaiele" cu Banca Națională a României și cu Guvernul Văcăroiu (care puseseră ochii pe diurna de străinătate, pe valuta marinarilor), cu companiile de stat și private (care nu își plăteau echipajele).


Pe măsură ce flota națională s-a subțiat, marinarii români au început să migreze la companiile străine. La deschiderea pieții internaționale pentru navigatorii noștri au contribuit, pe de o parte, firmele de crewing, iar pe de altă parte SLN. Acesta se afiliase la Federația Internațională a Transportatorilor pe la începutul anilor ’90 și se dovedise a fi o organizație puternică și foarte activă. SLN își câștigase respectul, iar sindicatele naționale din flotele occidentale nu s-au opus angajării românilor. 


Astfel, de-a lungul anilor, SLN a încheiat, în numele navigatorilor români, acorduri cu organizații ale armatorilor și cu sindicatele navigatorilor din diferite țări și a negociat contracte colective de muncă pe nave cu pavilion străin.


Odată cu dispariția flotei românești, România a devenit unul dintre cele mai importante rezervoare de forță de muncă ale flotei mondiale. În anul 2000, avea circa 25.000 de ofițeri și nebrevetați foarte bine pregătiți și cu mare experiență profesională, o rețea de învățământ marinăresc puternică, care lucra din plin la creșterea și întinerirea rezervei de navigatori, precum și o rețea de peste o sută de agenții de crewing, care plasau echipajele pe piață. 


Între timp, navigatorii s-au împărțit în două grupuri mari: membrii de sindicat (circa 6.000 în prezent) și cei nesindicalizați. În schimbul cotizațiilor, navigatorii înscriși în sindicat beneficiază de o serie de servicii: negocierea contractelor colective de muncă, informații la zi despre navele și companiile la care urmează să lucreze, asistență din partea SLN în cazul nerespectării de către angajator a clauzelor contractuale, inclusiv în Justiție și altele. 


Trebuie spus că, în ultimele două decenii, SLN s-a implicat în obținerea unor regle-mentări la nivel național și internațional, prin care să se asigure protecția tuturor navigatorilor, fie că sunt sau nu membri de sindicat. Astfel, în urma intervenției SLN a fost adoptată HG 83/2003, prin care s-au introdus sistemul de autorizare a agențiilor de crewing și măsuri de protecție a navigatorilor în caz de abandon. 


SLN a colaborat cu ITF și cu celelalte sindicate naționale la adoptarea, de către Organizația Internațională a Muncii, a Convenției privind munca și viața pe mare MLC 2006. Prevederile din acest act normativ, care se referă la protecția echipajelor în caz de abandon, sunt preluate din HG 83/2003.


Trebuie spus că navigatorii români nesindicalizați beneficiază de pe urma reglementărilor naționale și internaționale obținute de mișcarea sindicală. Mai mult, SLN și ITF le oferă gratuit informații despre navele și companiile la care urmează să lucreze. 


Istoria ultimelor trei decenii a demonstrat că victimele rechinilor din shipping sunt marinarii nesindicalizați. Aceștia profită de faptul că, nefiind membri de sindicat, marinarii sunt victime sigure: nu cunosc prevederile convențiilor internaționale privind munca și viața pe mare, nu știu ce clauze trebuie să cuprindă un contract de îmbarcare, nu au habar de sistemul de asigurări și, ceea ce e mai grav, nu au în spatele lor nicio organizație pregătită să intervină în favoarea lor. 


Din această cauză, 99,99% din necazurile de pe mare (abandonuri, neplata salariilor, îmbolnăviri, accidente și decese generate de condițiile de muncă și viață de la bord ori de starea tehnică sub standard a navelor) îi lovesc pe marinarii nesindicalizați. 


Când ajung la ananghie, ce credeți că fac respectivii navigatori? Se adresează Poliției, Justiției, Autorității Navale Române, Ministerului de Externe sau celui al Transporturilor? Nicidecum; apelează la SLN. Pretind ca acesta să fie solidar cu suferința lor, să intervină pentru ei, să îi ajute. Cu alte cuvinte, vor ca sindicatul să presteze servicii pentru ei, servicii la care nu au niciun drept legal și moral, servicii care sunt finanțate din banii membrilor de sindicat. 


Spre lauda lor, SLN și ITF și-au călcat de multe ori pe inimă și le-au întins o mână de ajutor. Spre rușinea lor, marinarii care au beneficiat de sprijin, odată ce s-au văzut cu sacii în căruță, au "uitat" total de sindicat și de solidaritatea marinărească. 


Comentează știrea

Mirea de la "Atitudinea"
9 mai 2017
Oda sindicatului iubit...

Bine domn Tita,in primul articol noi discutam lucruri serioase si in al 2 lea imi ridici osanale SLN-ului?De la " Oda partidului iubit" sarim la "Oda sindicatului iubit"? Nea Ioane, tu nu intelegi ca oamenii, marinarii in speta vor doar legea sa fie lege si sa aiba o viata normala ca-n tarile occidentale din UE, din care si Romania face parte?Este greu sa intelegi?Ce naiba inseamna propaganda asta de genul , nu ma inscriu in SLN sau in partidul care este la putere, mor de foame si de sete? Intr-o tara normala, cu legi facute ptr oameni si cu cap, acei marinari care lucreaza la Promar trebuiau sa fie deja acasa cu toti banii de pe voiaj, fara sa se mai apeleze la "Cuget liber ", SLN , etc.Daca legea cu garantia bancara pe care compania de crewing trebuie sa o aibe ca sa functioneze, era facuta cu cap,si se aplica, oamenii erau acasa.Trebuiau sa apeleze doar la ANR.ANR-ul i-a autorizat,ANR-ul este institutia PUBLICA( sper ca se retine), care trebuie in primul rand sa se ocupe de soarta celor de pe urma cărora isi iau banii. Nea Ioane ,dumneata trebuie sa anchetezi si sa ne explici de ce la noi aceasta institutie PUBLICA , care se ocupa de soarta marinarilor si denumita ANR , NU FUNCTIONEAZA, nu sa-mi faci reclama SLN-ului. PS.1.Maine in partea a 3ala ce sa ma aștept ?O sa ne prezinți si momente din viata "marelui leader" si despre "lupta lui de clasa".Nea Ioane, prima regula a unui ziarist ca sa fie respectat este sa fie INDEPENDENT si OBIECTIV.

Mishu
9 mai 2017
Doar pierdere de timp...

Dle Mirea , cereti prea mult de la Titza-Calin , un "ziarist" care in rubica "Economie" publica articole despre incidente navale din locuri de care nimeni nu a auzit , despre noxele evacuate la centrala de la Cernavoda(cu o zi/doua in urma...) , despre pretul barilului de petrol , cursul valutar... , in general informatii pe care le ia repede si simplu de pe net... Asta in cazul in care nu publica vreo oda inchinata lui Cupsa , Mihalcioiu , sau Santierului Naval Cta care castiga cupe la sah sau la alte traznai...(trebuie si el sa pupe mana care-l hraneste...!)... Si inca ceva: el chiar se crede ziarist de valoare pentru ca semianalfabeti au comentarii la articolul ala de rahat , uitand ca-si tzinea gura inchisa atunci cand asa zisii armatori romani au abandonat zeci de nave / echipaje pe timpul afacerii "nave in bare-boat"... Dle Mirea , va bateti gura de pomana , nu mai poti schimba un om la anii sai si care a absolvit / a fost trimis la "Stefan Gheorghiu"...

NAZI
9 mai 2017
OPINIE

Și cât sunt cotizațiile la SLN pe ce site le găsești ?

INFORMATIE
9 mai 2017
COTIZATIE

LA TEL 0241618587 POTI AFLA ACEST LUCRU !

Răspuns la: OPINIE
Adăugat de : NAZI, 9 mai 2017
Și cât sunt cotizațiile la SLN pe ce site le găsești ?
M. Ionescu - ziarist nu spui unde
9 mai 2017
Mishu si Mirea

Uitati-va la articolul de ieri si vedeti cate vizualizari a avut. Nici media nationala nu are atatia cititori in 24 de ore. Acu trebuie sa ii dam Cezarului ce e al Cezarului, articolelel sunt bine scrise, educative si in spiritul publicatiei. Cuget Liber nu este un ziar de can can sau de investigatii. Cand se scrie de SLN sau navigatori este audienta si pentru audienta continui. Se pare ca Ion a inteles acest lucru. In rest, sunteti doar rautoaciosi fara curaj

nazi
9 mai 2017
Atât

Deci 70 și 100 pe an.

Vio
9 mai 2017
Cotizatie

Corect. 70 usd/an nebrevetati si 100 usd/an ofiteri pentru cei ce naviga pe alte contracte decat cele negociate de sln. E de bun simt. In Franta sau Anglia, Germania, etc platesti 1% din salariul brut pe luna /12 luni pe an si nu fac altceva.

Mishu 2
9 mai 2017
Intrebare

Primeste Titza-Calin vreo plata pentru "indemnul" asta de inscriere in SLN ?!? Articolele sale sunt cam la fel cu reclamele de genul "Cu doar 70 de dolari poți deveni mândru de penisul tău" , sau "Acum sunt mult mai sigur pe mine și viața mea s-a schimbat radical! Încearcă și tu!" , sau "Ce-ar fi fost viața mea fără acest tratament? (daca nu-i dadeam bani lui mihalcioiu...)...

Mirea de la "Atitudinea"
9 mai 2017
Ptr Marian Anghel,C.Stefanescu &Co.

1.Voi tot n-ati inteles un lucru, ANR-ul ,cei care autorizeaza si controleaza tot ce misca in domeniul maritim civil al acestei tari, trebuie sa fie direct raspunzatori ptr tot ceea ce ce se intampla cu marinarii romani. Asa cum personalul din ambasade ar trebui sa se zbata ptr cetatenii romani , asa si ei ar fi trebuit sa se zbata ptr marinarii abandonati pe mari si oceane.Oamenii aia, au plecat printr-o firma de crewing autoirizata de catre ANR. ANR= AUTORITATEA NAVALA ROMANA, deci reprezinta statul Roman. Marinarii romani,platesc orice emitere de brevet, carnet etc ANR-ului. Domnilor, eu nu vreau sa apelez nici la ITF si nici la SLN, ci la cei pe care-i platesc prin taxe si impozite ,la statul Roman in speta la ANR ca reprezentant al sau. Ca la noi acest stat nu functioneaza si este o bataie de joc este partea a 2a. In momentul in care SLN ,ITF sau altcineva vor lua locul celor de la ANR ,atunci o sa cotizez la ei.Pana atunci in lege scrie clar cine taie si spanzura in mod legal in domeniul maritim din aceasta tara,iar de la ei am pretentia sa-si faca meseria ptr care sunt platiti. 2.Cat despre comentariile domnilor Stefanescu & Anghel,atat pot spune: mentalitate de Navrom din anii '80-'90.Eu personal nici dusmanilor mei nu le doresc asa ceva:abandon,baut apa din santina etc. 3.Daca exista un ziarist in aceasta tara pe care-l apreciez, acela este Tolontan.Va rog sa cititi anchetele pe care le face impreuna cu echipa lui.

Mariner
17 iulie 2017
Pentru Mirea

Ai dreptate . Legea e lege si ar trebui respectata. De aia avem si avocatul poporului sau protectia consumatorului. Dar daca eu sunt parte vatamata si pierd ceva, nu imi sunt platite salariile. ANR ar trebui sa intervina si sa dea o corectie, adica o amenda sau sa ii inchida. Ei bine, si pe mine cu ce ma incalzeste? Ca nu se duce in instanta pentru mine sa imi obtina salariile. Nu asta e rolul autoritatii. Cine o va putea face? Credeti ca intamplator exista sindicate in toate statele lumii si mai cu seama in alea dezvoltate? Cine semneaza contractele de munca ? ANR ? Nu este in totalitate corect ce sustineti. Pe langa o lege buna si o autoritate competenta nu poate sa nu existe si o organizatie care sa fie interfata intre angajator si angajat. Altfel armatorul ar da minim pe economie pentru aia care sunt in excedent , adica nebrevetatii. Sindicatele puternice negociaza salariile. Si ITF negociaza an de an, iar aceste negocieri sunt in avantajul nostru. ITF a initiat MLC 2006 si mai toate drepturile navigatorilor, iar ITF este format din sindicatele tarilor care au navigatori. Deci, sindicatele au un alt rol si pot disparea temporar doar in dictatura.

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 2.2658 secunde