Stirile zilei de Miercuri, 23 Mai 2018 - Cuget Liber Online


Mai multe ştiri online:

Cine îi ajută pe marinari când dau de necaz?

Ştire online publicată Vineri, 28 Februarie 2014. Autor: Ion TIȚA-CĂLIN
Întrebarea mi-a fost adresată de un proaspăt absolvent al Universității Maritime din Constanța, care se pregătește să plece pe mare. Citind în ziarul „Cuget Liber” despre întâmplările dramatice prin care au trecut mai mulți marinari români, tânărul ofițer dorește să știe dacă există organisme care îi pot ajuta pe navigatorii ajunși la ananghie.Stimate cititor, teoretic, cei ce au obligația să-i ajute pe marinari (în funcție de dificultățile întâmpinate) sunt: angajatorii (companiile de navigație și de crewing care au intermediat îmbarcarea), societățile de asigurări P&I, fondurile de asigurări naționale, Federația Internațională a Transportatorilor (ITF), sindicatele și autoritățile naționale. În practică, lucrurile sunt ceva mai complicate. Cele mai multe dintre situațiile critice prin care trec marinarii din întreaga lume - stări conflictuale la bord, îmbolnăviri, accidente de muncă, arestarea navelor, abandonarea echipajelor în porturi străine, conflicte cu autoritățile și chiar eșuarea sau scufundarea navelor - sunt cauzate de angajatorii de mare risc. Este vorba, în principal, de „rechinii” shipping-ului internațional, armatori ai flotei de „coșciuge plutitoare” (nave sub standardele tehnice internaționale), înregistrate sub pavilioanele aflate pe „lista neagră” a Paris Memorandum. Mulți dintre ei sunt exponenți ai criminalității economice și corupției, fac concurență neloială și dumping social. În flota lor, echipajele sunt nesindicalizate și, drept urmare, nu sunt protejate prin contracte colective de muncă. Cele individuale sunt sub standardele convențiilor internaționale, nu doar în ceea ce privește salariile, ci și asigurările în caz de accidente, îmbolnăviri și deces. Când ajung în situații critice, marinarii acestei flote constată că nu au cui să ceară ajutor, nici măcar autorităților naționale. Partea „sănătoasă” a shipping-ului mondial este reprezentată de companiile serioase, a căror flotă e la nivelul standardelor tehnice internaționale. Navele lor sunt acoperite de contracte colective de muncă, negociate cu sindicatele naționale sau cu ITF. Acestea cuprind clauze de protecție socială, care au în spate suportul material al asigurărilor P&I, iar în unele cazuri și al fondurilor naționale de asigurări de sănătate și de pensii.În baza contractelor de muncă, navigatorii acestei flote beneficiază de sprijinul angajatorilor, asiguratorilor și sindicatelor, iar prin mijlocirea lor, de cel al autorităților.Tinere ofițer, prevenția este cea mai bună metodă de a scăpa de necazuri! Înainte de plecarea în voiaj, este bine  să contactați Sindicatul Liber al Navigatorilor, pentru a obține informații despre armator și navă, despre contractul de muncă, despre riscurile la care vă expuneți. Consultația este gratuită, fiind acordată și celor ce nu sunt membri de sindicat. Trebuie să știți că nimeni nu vă poate obliga să vă înscrieți în sindicat, dar nefiind membru, nu puteți beneficia de ajutorul SLN și al ITF. Aceste organizații sunt ale membrilor lor, trăiesc din cotizațiile lor și au dreptul statutar și legal să presteze servicii de protecție socială doar pentru ei. Probabil ați aflat că, de-a lungul timpului, respectivele organizații au acordat sprijin umanitar unor navigatori nesindicalizați, dar acesta este excepția de la regulă. Următorul caz demonstrează cât de mult contează să fii membru de sindicat. Din cauza unei boli, un marinar și-a pierdut un picior, la câteva luni după ultimul voiaj. Sistemul de asigurări din țară i-a acordat o pensie de invaliditate de doar 300 de lei și o proteză de 1.000 de lei. Sărmanul om își dorește o proteză biometrică, care costă între 9.000 și 11.000 de euro. Întrucât este peste puterile lui să o cumpere, a solicitat ajutorul SLN.Trebuie precizat că organizația are o schemă de ajutoare sociale, sumele acordate fiind proporționale cu perioada de cotizare a membrilor de sindicat. În cazuri deosebite, cum este cel relatat mai sus, ajutorul poate fi aprobat în afara schemei. Cu mare regret, conducerea SLN nu i-a putut acorda fostului marinar ajutorul solicitat, întrucât nu fusese niciodată membru de sindicat. Tinere ofițer, cred că cele prezentate mai sus sunt lămuritoare. Acum, dum-neavoastră decideți ce riscuri vă asumați. Nouă nu ne rămâne decât să vă urăm vânt bun din pupa și să vă întoarceți sănătos acasă, la cei dragi!

loading...

Articole de la acelaşi autor

Top ştiri din ultimele 7 zile

ziare & stiri Revista presei
Inchide
Pagina a fost generata in 0.2776 secunde