Cine îi ajută pe marinari când dau de necaz?

2163
23
Cine îi ajută pe marinari când dau de necaz? - cineajutamarinari-1393529001.jpg

Articole de la același autor

Întrebarea mi-a fost adresată de un proaspăt absolvent al Universității Maritime din Constanța, care se pregătește să plece pe mare. Citind în ziarul "Cuget Liber" despre întâmplările dramatice prin care au trecut mai mulți marinari români, tânărul ofițer dorește să știe dacă există organisme care îi pot ajuta pe navigatorii ajunși la ananghie.
Stimate cititor, teoretic, cei ce au obligația să-i ajute pe marinari (în funcție de dificultățile întâmpinate) sunt: angajatorii (companiile de navigație și de crewing care au intermediat îmbarcarea), societățile de asigurări P&I, fondurile de asigurări naționale, Federația Internațională a Transportatorilor (ITF), sindicatele și autoritățile naționale. În practică, lucrurile sunt ceva mai complicate. 
Cele mai multe dintre situațiile critice prin care trec marinarii din întreaga lume - stări conflictuale la bord, îmbolnăviri, accidente de muncă, arestarea navelor, abandonarea echipajelor în porturi străine, conflicte cu autoritățile și chiar eșuarea sau scufundarea navelor - sunt cauzate de angajatorii de mare risc. Este vorba, în principal, de "rechinii" shipping-ului internațional, armatori ai flotei de "coșciuge plutitoare" (nave sub standardele tehnice internaționale), înregistrate sub pavilioanele aflate pe "lista neagră" a Paris Memorandum. Mulți dintre ei sunt exponenți ai criminalității economice și corupției, fac concurență neloială și dumping social. 
În flota lor, echipajele sunt nesindicalizate și, drept urmare, nu sunt protejate prin contracte colective de muncă. Cele individuale sunt sub standardele convențiilor internaționale, nu doar în ceea ce privește salariile, ci și asigurările în caz de accidente, îmbolnăviri și deces. 
Când ajung în situații critice, marinarii acestei flote constată că nu au cui să ceară ajutor, nici măcar autorităților naționale. 
Partea "sănătoasă" a shipping-ului mondial este reprezentată de companiile serioase, a căror flotă e la nivelul standardelor tehnice internaționale. Navele lor sunt acoperite de contracte colective de muncă, negociate cu sindicatele naționale sau cu ITF. Acestea cuprind clauze de protecție socială, care au în spate suportul material al asigurărilor P&I, iar în unele cazuri și al fondurilor naționale de asigurări de sănătate și de pensii.
În baza contractelor de muncă, navigatorii acestei flote beneficiază de sprijinul angajatorilor, asiguratorilor și sindicatelor, iar prin mijlocirea lor, de cel al autorităților.
Tinere ofițer, prevenția este cea mai bună metodă de a scăpa de necazuri! Înainte de plecarea în voiaj, este bine  să contactați Sindicatul Liber al Navigatorilor, pentru a obține informații despre armator și navă, despre contractul de muncă, despre riscurile la care vă expuneți. Consultația este gratuită, fiind acordată și celor ce nu sunt membri de sindicat. 
Trebuie să știți că nimeni nu vă poate obliga să vă înscrieți în sindicat, dar nefiind membru, nu puteți beneficia de ajutorul SLN și al ITF. Aceste organizații sunt ale membrilor lor, trăiesc din cotizațiile lor și au dreptul statutar și legal să presteze servicii de protecție socială doar pentru ei. Probabil ați aflat că, de-a lungul timpului, respectivele organizații au acordat sprijin umanitar unor navigatori nesindicalizați, dar acesta este excepția de la regulă. 
Următorul caz demonstrează cât de mult contează să fii membru de sindicat. Din cauza unei boli, un marinar și-a pierdut un picior, la câteva luni după ultimul voiaj. Sistemul de asigurări din țară i-a acordat o pensie de invaliditate de doar 300 de lei și o proteză de 1.000 de lei. Sărmanul om își dorește o proteză biometrică, care costă între 9.000 și 11.000 de euro. Întrucât este peste puterile lui să o cumpere, a solicitat ajutorul SLN.
Trebuie precizat că organizația are o schemă de ajutoare sociale, sumele acordate fiind proporționale cu perioada de cotizare a membrilor de sindicat. În cazuri deosebite, cum este cel relatat mai sus, ajutorul poate fi aprobat în afara schemei. Cu mare regret, conducerea SLN nu i-a putut acorda fostului marinar ajutorul solicitat, întrucât nu fusese niciodată membru de sindicat. 
Tinere ofițer, cred că cele prezentate mai sus sunt lămuritoare. Acum, dum-
neavoastră decideți ce riscuri vă asumați. Nouă nu ne rămâne decât să vă urăm vânt bun din pupa și să vă întoarceți sănătos acasă, la cei dragi!


Comentează știrea

23 comentarii. Pagina 3 din 3. Click pe pagina dorită : 1 2 3 
Cdt
1 martie 2014
Sindicate

Sustin ce spune PG. Este o prostie. Membrii de sindicat platesc cotizatia si nu compania. Eu am platit la Numast UK/Nederland cativa ani, mult mai mult decat la SLN. Acum am revenit la SLN . Totul este OK . Nu am auzit de plati catre sindicate. Da. pe contract se plateste catre ITF un Welfare Fund cand se semneaza contractul, dar sumele sunt modice. Apoi acesti bani se folosesc pentru investitii pentru marinari de tipul Seamens Cluburi in toata lumea prin toate porturile. Restul sunt prostii, Dar se incurca aici taxe catre stat cu cotizatii la sindicat, care nu are nicio legatura. Cotizatia la sindicat nu este fixata prin lege, iar eu chiar am vazut direct activitatea sindicatului la bordul navei mele. Sunt informari pe care le primim acum prin e-mailuri, este si o revista editata pentru noi la care a participat si SLN -ul, avem date de contact sa sunam imediat ce avem probleme, lumea ne respecta si pe noi si pe sindicatul nostru, exista o infrastructura globala pe care navigatorii o pot folosi din orice punct de pe mapamond. Cred ca sindicatul este intr-adevar ca o asigurare pe care si-o poate permite chiar toti cei care lucreaza pe mare fara nicio problema. Articolul de aici este intr-adevar la obiect si exprima realitatea, iar cei ce scriu sunt cunoscuti, pot fi contactati, pe cand carcotasii comentatori raman tot timpul in anonimat.

comandant
1 martie 2014
pentru salariatii din sindicatul navigatorilor

Sa inteleg ca salariatii din sindicat sub protectia anonimatului s-au gandit sa-si aprere functiile si sa comenteze si ei multe, multe minciuni?Va este bine voua acolo, aveti un serviciu bun, dar nu va ganditi ca daca marinarii nu ar fi existat, nici voi ca sindicat nu ati fi avut nici un rol in lumea asta? Trageti de pe carca saracului marinar si cand va cere ajutorul spuneti ca nu il cunoasteti.Nu va e rusine?Nu va mai ajunge nimeni la nas, ca de ....cine mai e ca voi?Dragi oameni din sindicat, daca tineti la functiile si sa salariile voastre implicati-va pentriu marinari, pentru ca datotita lor existati ca organizatie, nu lasati oamenii in voia sortii!Faceti ceva si pentru oameni, nu doar pentru buzunarele voastre.Si nu mai amenintati, ca oricum o schimbare in bine pentru marinari trebuie sa se intample odata si odata.

unom
3 martie 2014
pt toti cei inpotriva sindicatelor

comunistilor...puteti fi mai tolomaci de atit?

Răspuns la: nu vrem sindicate care sa nu faca nimic pentru marinari
Adăugat de : vrem dreptate, 28 februarie 2014
Draga sef mecanic, Imi este tare greu sa cred ca intr-adevar mergi pe mare cu marinarii.Imi este destul de usor sa inteleg ca esti de partea...
23 comentarii. Pagina 3 din 3. Click pe pagina dorită : 1 2 3 

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 1.1356 secunde