Cine îi ajută pe marinari când dau de necaz?

2166
23
Cine îi ajută pe marinari când dau de necaz? - cineajutamarinari-1393529001.jpg

Articole de la același autor

Întrebarea mi-a fost adresată de un proaspăt absolvent al Universității Maritime din Constanța, care se pregătește să plece pe mare. Citind în ziarul "Cuget Liber" despre întâmplările dramatice prin care au trecut mai mulți marinari români, tânărul ofițer dorește să știe dacă există organisme care îi pot ajuta pe navigatorii ajunși la ananghie.
Stimate cititor, teoretic, cei ce au obligația să-i ajute pe marinari (în funcție de dificultățile întâmpinate) sunt: angajatorii (companiile de navigație și de crewing care au intermediat îmbarcarea), societățile de asigurări P&I, fondurile de asigurări naționale, Federația Internațională a Transportatorilor (ITF), sindicatele și autoritățile naționale. În practică, lucrurile sunt ceva mai complicate. 
Cele mai multe dintre situațiile critice prin care trec marinarii din întreaga lume - stări conflictuale la bord, îmbolnăviri, accidente de muncă, arestarea navelor, abandonarea echipajelor în porturi străine, conflicte cu autoritățile și chiar eșuarea sau scufundarea navelor - sunt cauzate de angajatorii de mare risc. Este vorba, în principal, de "rechinii" shipping-ului internațional, armatori ai flotei de "coșciuge plutitoare" (nave sub standardele tehnice internaționale), înregistrate sub pavilioanele aflate pe "lista neagră" a Paris Memorandum. Mulți dintre ei sunt exponenți ai criminalității economice și corupției, fac concurență neloială și dumping social. 
În flota lor, echipajele sunt nesindicalizate și, drept urmare, nu sunt protejate prin contracte colective de muncă. Cele individuale sunt sub standardele convențiilor internaționale, nu doar în ceea ce privește salariile, ci și asigurările în caz de accidente, îmbolnăviri și deces. 
Când ajung în situații critice, marinarii acestei flote constată că nu au cui să ceară ajutor, nici măcar autorităților naționale. 
Partea "sănătoasă" a shipping-ului mondial este reprezentată de companiile serioase, a căror flotă e la nivelul standardelor tehnice internaționale. Navele lor sunt acoperite de contracte colective de muncă, negociate cu sindicatele naționale sau cu ITF. Acestea cuprind clauze de protecție socială, care au în spate suportul material al asigurărilor P&I, iar în unele cazuri și al fondurilor naționale de asigurări de sănătate și de pensii.
În baza contractelor de muncă, navigatorii acestei flote beneficiază de sprijinul angajatorilor, asiguratorilor și sindicatelor, iar prin mijlocirea lor, de cel al autorităților.
Tinere ofițer, prevenția este cea mai bună metodă de a scăpa de necazuri! Înainte de plecarea în voiaj, este bine  să contactați Sindicatul Liber al Navigatorilor, pentru a obține informații despre armator și navă, despre contractul de muncă, despre riscurile la care vă expuneți. Consultația este gratuită, fiind acordată și celor ce nu sunt membri de sindicat. 
Trebuie să știți că nimeni nu vă poate obliga să vă înscrieți în sindicat, dar nefiind membru, nu puteți beneficia de ajutorul SLN și al ITF. Aceste organizații sunt ale membrilor lor, trăiesc din cotizațiile lor și au dreptul statutar și legal să presteze servicii de protecție socială doar pentru ei. Probabil ați aflat că, de-a lungul timpului, respectivele organizații au acordat sprijin umanitar unor navigatori nesindicalizați, dar acesta este excepția de la regulă. 
Următorul caz demonstrează cât de mult contează să fii membru de sindicat. Din cauza unei boli, un marinar și-a pierdut un picior, la câteva luni după ultimul voiaj. Sistemul de asigurări din țară i-a acordat o pensie de invaliditate de doar 300 de lei și o proteză de 1.000 de lei. Sărmanul om își dorește o proteză biometrică, care costă între 9.000 și 11.000 de euro. Întrucât este peste puterile lui să o cumpere, a solicitat ajutorul SLN.
Trebuie precizat că organizația are o schemă de ajutoare sociale, sumele acordate fiind proporționale cu perioada de cotizare a membrilor de sindicat. În cazuri deosebite, cum este cel relatat mai sus, ajutorul poate fi aprobat în afara schemei. Cu mare regret, conducerea SLN nu i-a putut acorda fostului marinar ajutorul solicitat, întrucât nu fusese niciodată membru de sindicat. 
Tinere ofițer, cred că cele prezentate mai sus sunt lămuritoare. Acum, dum-
neavoastră decideți ce riscuri vă asumați. Nouă nu ne rămâne decât să vă urăm vânt bun din pupa și să vă întoarceți sănătos acasă, la cei dragi!


Comentează știrea

23 comentarii. Pagina 2 din 3. Click pe pagina dorită : 1 2 3 
Nemo
28 februarie 2014
Ajutati marinarii

Pentru cei ce se vor impotriva sindicatelor,(ITF este unul din ele)va pot spune ca atunci cand se semneaza contracte colective acceptate ITF , atunci si marinarii sunt protejati cu clauze pe care armatorii trebuie sa le respecte. CAnd contractul are clauze numai impotriva navigatorilor, atunci nici nu ai cum sa scapi. Pentru orice esti vinovat fara sa existe un echilibru. Banii primiti de sindicate sunt folositi tot pentru marinari, programe de instruire a navigatorilor, a liderilor de sindicat, actiuni legislative, avocati, etc. Doar nu va inchipuiti ca cei ce sunt impotriva sindicatului au avut vreo influenta pentru a se scrie MLC 2006, sau sa nu se impoziteze drepturile navigatorilor, sau sa primeasca salarii anual crescute in contractele colective, sa nu plateasca bani agentiilor de crewing, sa aiba asigurate la bord conditii de munca si viata decente acolo unde sindicatele negociaza contracte colective, etc. Dar vorbeste invidia din ei, mai ales ca nu ii obliga nimeni sa nu isi faca ei o organizatie care sa ii apere. Apoi in articol nu scrie nimic de Mihalcioiu - SAU NU AM CITIT EU - si se vede de la o posta ca tipii astia (sau tipul cu diferite nume) nu il inghite pe liderul SLN si inspectorul ITF din motive oricum altele decat cele profesionale. Sa dati numai un caz real cu subiect si predicat in care Mihalcioiu nu s-a implicat cu profesionalism si atunci mai vorbim. Fireste, nu se poate rezolva orice problema, cateodata sunt reclamatii imposibil de rezolvat, dar, (ca tot s-a amintit de Dumnezeu) nici Dumnezeu nu ii poate impaca pe toti oamenii. Si, ca si cei ce stiu ce inseamna forta de grup, eu cred in sindicalism. Dupa cum vedeti, eu vorbesc in nume personal. Oricine poate avcea libertatea de opinie, dar nu lasati ca iratiunea sa va umbreasca vederea corecta. Sa ii dam Cezarului ce e al Cezarului. SLN , ITF si sindicatele afiliate SLN sunt serioase. Vant bun din pupa!

comandant
28 februarie 2014
pentru nemo

Daca ar fi vorba si de oameni cand vorbim despre sindicat, ar fi tare bine....Din pacate companiile de shipping si cotizatiile care sunt platite de companiile de shipping si de marinari sunt mai importante decat marinarii care trebuie salvati din diverse probleme.Trebuie schimbata acesta strategie a acestei organizatii, ca sa fie pentru oameni, nu pentru bani si pentru salariile angajatilor care lucreaza in sindicat.NU am nimic personal cu Mihalcioiu, dar situatia care se prezinta nu este aia buna pentru marinari.

comandant
28 februarie 2014
pentru amiral

Ce sens mai are sa dam nume...Durerea este mult prea mare si inapoi nu il mai putem aduce.A cerut ajutor si la autoritatile tarii respective si la autoritatile romane si la toate organizatiile posibile si imposibile.Nimeni nu a facut nimic.Imi pare rau, dar in memoria lui nu pot sa spun despre cine este vorba.Dumnezeu sa-l ierte!Din acest motiv doresc sa atrag atentia tuturor autoritatilor si tuturor organizatiilor ca drepturile marinarilor in strainatate nu sunt respectate, sunt incalcate si oare de ce?Ce vina au ei?Ei nu sunt cetateni ai acestei tari?Nu platesc cotizatii, taxe si impozite, statul si alte organizatii nu trebuie sa intervina pentru ei?De ce marinarii sunt condamnati la moarte cand pleaca pe vapor si doar Dumnezeu ii poate ajuta?Nu am nimic personal cu Mihalcioiu si nici cu oamenii lui, dar parerea mea este ca lucrurile sunt lasate in voia sortii.

sde
28 februarie 2014
relicvele societatii

mitica de la liga , mircea sandu ,mihalcioiu dor cu popa in fata pleaca din functii

Vasile C- fost navigator
1 martie 2014
Pentru Comandant si sde

Sa ne amintim de miile de navigatori ajutati de SLN sa revina acasa si sa ni se plateasca drepturile pe vremea Navrom, Romline si Petromin. SLN ne-a ajutat si avem tot respectul. Dar vad ca sunteti mai tot timpul prezenti in comentarii dure la adresa SLN si a lui Mihalcioiu. Se pare ca stati cam mult pe acasa sau nu sunteti navigatori. Oare ce v-a facut acesti oameni? Daca nu sunteti membrii SLN , lasati pe altii sa vorbeasca. Daca aveti o problema concreta, sa o vedem. Va doare de altii, vorbiti la general, dar aceia de care vorbiti dvs nu au nici o problema, ca altfel ar spune care le e problema. Un sindicat se adreseaza strict membrilor sai. Care este problema dvs atunci? Nu vreti sindicat, nu va inscrieti. Eu nu stiu de ce marinarii care nu sunt SLN-isti apeleaza la SLN cand au probleme?

Constantin C
1 martie 2014
Pentru sde

Mai domnule, nu crezi ca te va bate Dumnezeu? Cum sa vorbesti asa " Mihalcioiu doar cu popa in fata pleaca din functie" ? Este angajat de ITF Londra. Nu cumva vrei sa plece si sa ajungi dumneata in locul lui? Dl. Mihalcioiu este cunoscut in toata lumea ca un bun profesionist si multi marinari romani si straini il apreciaza. Eu nu stiu cum va permiteti sa vorbiti in felul acesta de un om care a facut atatea pentru comunitatea noastra. Dati un click pe google pe numele Mihalcioiu si vedeti ce activitate impresionanta are, de cate ori a luat atitudine vis-a -vis de toate problemele navigatorilor. O sa va bata Dumnezeu, daca pana acum nu v-a batut cumva de sunteti atat de rau. Rautatea romaneasca specifica. Dumnezeu sa va ierte ca nu stiti ce scrieti.

Vasile C- fost navigator
1 martie 2014
SLN ajuta marinarii romani

Si inca ceva. La ITF si SLN nu s-a auzit niciodata de ... dar ce sa imi mai bat capul cu voi, ca sunteti dusi. Scuze.

Vasilica
1 martie 2014
SLN ajuta marinarii romani

Da, eu am un baiat care a trecut prin momente teribile. Nu am avut unde sa ma duc. Am umblat pe toti. Nimeni nu mi-a fost de ajutor. Mi-a spus cineva sa ma duc la SLN. S-a rezolvat problema si mi-au adus baiatul acasa. De atunci, cu cine ma intalnesc si aud ca are pe cineva navigator, spun sa se duca la SLN si sa fie membru acolo. E ca o asigurare. Nu ai nevoie mereu de ea, dar cand dai de necaz, are cine te scoate. Am 58 de ani si il am doar pe baiatul meu. Am crezut ca mor dar oamenii astia de la SLN mi-au dat inapoi speranta. FAc lucruri minunate si nu pot sta cu mainile in san cand este vorba de SLN. Cine nu a trecut prin ce am trecut eu, nu da doi bani , dar eu sunt aici sa va spun oameni buni ca sunt singurii care ajuta marinarii. Nicio alta institutie din Romania nu poate face ce fac cei de la SLN sau ITF. Nu exista de fapt altceva la noi in Romania, dar este un caz fericit, ca cei de la sindicat chiar isi fac treaba. Daca toti in tara asta si-ar face treaba ca si mana asta de oameni, am fi departe de tot. Si mai sunt si foarte cinstiti. Pot spune decat "felicitari"

PG
1 martie 2014
sindicate

Eu sunt un ofiter superior. Am lucrat si lucrez numai pe nave acoperite de contracte ITF , chiar si SLN. Am lucrat echipaje mixte dar si full romanesti. Nu am avut probleme in toti acesti ani, multi la numar, dar intotdeauna m-am uitat unde plec. Am intrebat inainte la SLN, mi-am citit contractul si m-am sfatuit cu Cei din SLN, cu presedintele, cu ceilalti, la inceput era si seful mecanic Enachescu. I-am ascultat si acum sunt la o companie foarte buna. Nu mi-am uitat indatorirea. An de an imi achit "asigurarea" stau de vorba cu baietii si aflu ce mai e nou. De vreo doua ori am intampinat niste greutati dar s-au rezolvat fara probleme. Si apoi ma umfla rasul cand aud de bani grei, cotizatii mari care le percepe sindicatul. Eu dau pa an 0,002% din venitul meu si asta doar daca navig, daca nu navig, nu dau nimic. Este nesemnificativ, echivalentul unei sticle de whisky mai rasarite. Hai sa fim seriosi. Si nebrevetatii cotizeaza si mai putin. Nu stiti nimic, nu sunteti in breasla si incercati sa manipulati bietii navigatori care atunci cand dau de necaz isi dau seama ca nu au nici macar pe cine sa injure, pentru ca sub anonimat, mintiti oamenii amarati. Compania singaporeza la care lucrez nu da un ban la SLN. Nu stiu despre ce bani vorbiti. Si mai e ceva. Pana nu ai un contract de munca, cu promisiunea ferma ca pleci in voiaj, SLN-ul nu iti primeste cotizatia, politica sindicala si cea a ITF -ului spune ca iti incaseza cotizatia cand marinarul pleaca in voiaj, ca sa fie siguri ca te protejeaza pe timpul cat lucrezi , si nu sa iti ia banii degeaba. De asta ce mai spuneti?

Cdt
1 martie 2014
Sindicate

Sustin ce spune PG. Este o prostie. Membrii de sindicat platesc cotizatia si nu compania. Eu am platit la Numast UK/Nederland cativa ani, mult mai mult decat la SLN. Acum am revenit la SLN . Totul este OK . Nu am auzit de plati catre sindicate. Da. pe contract se plateste catre ITF un Welfare Fund cand se semneaza contractul, dar sumele sunt modice. Apoi acesti bani se folosesc pentru investitii pentru marinari de tipul Seamens Cluburi in toata lumea prin toate porturile. Restul sunt prostii, Dar se incurca aici taxe catre stat cu cotizatii la sindicat, care nu are nicio legatura. Cotizatia la sindicat nu este fixata prin lege, iar eu chiar am vazut direct activitatea sindicatului la bordul navei mele. Sunt informari pe care le primim acum prin e-mailuri, este si o revista editata pentru noi la care a participat si SLN -ul, avem date de contact sa sunam imediat ce avem probleme, lumea ne respecta si pe noi si pe sindicatul nostru, exista o infrastructura globala pe care navigatorii o pot folosi din orice punct de pe mapamond. Cred ca sindicatul este intr-adevar ca o asigurare pe care si-o poate permite chiar toti cei care lucreaza pe mare fara nicio problema. Articolul de aici este intr-adevar la obiect si exprima realitatea, iar cei ce scriu sunt cunoscuti, pot fi contactati, pe cand carcotasii comentatori raman tot timpul in anonimat.

23 comentarii. Pagina 2 din 3. Click pe pagina dorită : 1 2 3 

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 1.0472 secunde