Cine e de vină că marinarii și cadeții europeni își pierd locurile de muncă din flota UE?

6120
29

Articole de la același autor

Pe data de 13 martie 2017, la Bruxelles, a avut loc reuniunea comisiei de dialog social din cadrul transporturilor maritime europene. Au participat reprezentanții sindicatelor navigatorilor, ai organizațiilor armatorilor și ai Comisiei Europene. Țara noastră a fost reprezentată de Adrian Mihălcioiu,  liderul Sindicatului Liber al Navigatorilor și șef al Inspectoratului ITF România.




Pe agenda reuniunii s-au aflat temele fierbinți ale shipping-ului comunitar: strategia europeană privind locurile de muncă, pregătirea forței de muncă, asigurarea locurilor de practică pentru cadeți, reducerea birocrației de la bordul navelor, libera circulație a navigatorilor în spațiul european, implementarea Convenției internaționale MLC 2006, incriminarea navigatorilor, hărțuirea și agresarea marinarilor la bordul navelor.


"Prin dezbateri, încercăm să găsim soluții la aceste probleme, dat fiind faptul că între pozițiile partenerilor de dialog există diferențe notabile. Astfel, Comisia Europeană mani-festă inerție și nu dă ghes să reglementeze în acest domeniu, armatorii au interese legate de asigurarea profitabilității într-un climat economic nefavorabil de câțiva ani pentru shipping, iar sindicatele doresc protejarea locurilor de muncă ale navigatorilor europeni", relatează liderul SLN.


Din discuții a reieșit că statele europene, de bine de rău, au pus în practică prevederile Convenției MLC 2006, dar mecanismele de control privind aplicarea ei nu prea func-ționează. "Pentru exemplificare, a fost pre-zentat cazul unei nave care a plecat dintr-un port grecesc, având un echipaj european la bord. Aceasta era sub standardele tehnice internaționale și n-ar fi trebuit să fie lăsată să părăsească portul. Pe drum, vasul a întâlnit o furtună năprasnică și a intrat în black-out. Timp de 24 de ore a rămas în derivă, la cheremul vântului violent și al valurilor uriașe. Doar printr-o minune, nava și echipajul au scăpat teferi din această încercare teribilă. Cazul ridică mari semne de întrebare privind modul de aplicare a MLC 2006 în unele țări. Nu vreau să fac apologia Autorității Navale Române, dar cu siguranță că aceasta n-ar fi permis ca o asemenea navă să plece în voiaj", afirmă Adrian Mihălcioiu.


Sindicatele și armatorii au încercat să răspundă la întrebarea: de ce nu sunt mai multe locuri de muncă pentru europeni pe navele europene? Una dintre explicații este gradul ridicat de instabilitate la locul de muncă al acestora. 


"Armatorii europeni au declarat că nu vor investi în formarea navigatorilor comunitari atâta timp cât aceștia sunt gata să plece oricând la altă companie, pentru un salariu mai mare. Nu este vorba de plecarea de la un tip de navă la altul, spre exemplu de la cargouri la petroliere sau LPG-uri, care este firească și chiar necesară pentru creșterea pregătirii, a experienței profesionale. Criticabilă este migrația în cadrul aceluiași tip de nave, de la o companie la alta care oferă, pe moment, un salariu mai mare", spune liderul de sindicat.


Dezbaterile au evidențiat faptul că fluctuația navigatorilor între companii are nu doar o cauză economică, ce ține de diferențele de salarizare (de multe ori nesemnificative), ci și una psihologică, de mentalitate. 


"Lipsa devotamentului față de compania la care muncește și care l-a ajutat să se formeze este explicația ușurinței cu care acesta o părăsește pentru o sută sau două de dolari în plus la salariu - spune Adrian Mihălcioiu. Desigur, unii dintre navigatori ajung să regrete faptul că au schimbat locul de muncă, dar nu se pot întoarce, pentru că, între timp, acesta a fost ocupat. Lipsa de devotament și instabilitatea la locul de muncă se manifestă încă din timpul cadeției. De aceea, tot mai multe companii nu mai vor să asigure locuri de practică pentru cadeți. Armatorii spun: de ce să cheltuiască și să-i formeze pentru alții?"


Devotamentul foarte scăzut pentru companie este o mentalitate generală în rândul navigatorilor europeni. Statisticile prezentate de armatori arată că numai 20% dintre marinarii comunitari rămân la aceeași companie. În schimb, stabilitatea navigatorilor asiatici este de 60%. Schimbând des locul de muncă, europenii riscă foarte mult pe termen mediu și lung. Treptat, locurile lor de muncă sunt ocupate de navigatorii asiatici. Chiar dacă sunt mai slab pregătiți, aceștia sunt stabili, armatorii își pot face treaba cu ei. 


Cum poate fi schimbată mentalitatea europenilor? Prin informare și educație, spun sindicatele. "SLN va organiza cât mai multe dezbateri cu navigatorii români, pe această temă. După cum se știe, România are un rezervor important de forță de muncă, dar destul de îmbătrânit. Pe de altă parte, numărul absovenților de învățământ superior marinăresc este ridicat, dar numărul cadeților plecați pe mare este relativ mic. Navigatorii români și cadeții pot trezi interesul armatorilor dacă pe lângă buna pregătire demonstrează devotament față de angajatori, stabilitate la locul de muncă. Criza locurilor de practică pentru cadeți se datorează nu doar crizei din shipping-ul internațional, ci și instabilității ridicate a acestora. Desigur, oamenii sunt liberi să își aleagă și să își schimbe locul de muncă, dar trebuie să fie conștienți de riscuri și de consecințele deciziilor lor pe termen scurt, mediu și lung", afirmă liderul SLN.


În ediția viitoare, vom vorbi despre măsurile propuse de sindicatele navigatorilor europeni.


Comentează știrea

29 comentarii. Pagina 2 din 3. Click pe pagina dorită : 1 2 3 
Navigator
20 martie 2017
Cotizatie

Anul trecut cotizatia sln era 100 dolari pe an. Anul asta inca nu am ajuns dar o sa platesc si va spun. Mi se pare ultra ok. Nu sunt pe contractele lor si vreau doar protectie in caz de probleme. Am avut ajutor mare de la sln cand mi-a ars buza si am invatat lectia. Sfatuiesc pe toti navigatorii sa isi faca aceasata extraordinara acoperire.

Răspuns la: Umblii cu ciora(mustata} vopsita
Adăugat de : Barcadores, 20 martie 2017
Cat o sa mai rezisti la SLN dictatorule,ai uitat sa zici de cotizatie,Apropo-COTIZATIA CAT E COTIZATIA???????
Viorel
20 martie 2017
Mihalcioiu

Omul asta a facut si face foarte multe pentru navigatorii romani. Imi amintesc ca l-am votat in anul 1992, si apoi in anii urmatori cand am avut posibilitatea sa o fac. Am fost primul beneficiar al contractului ITF semnat de SLN inca din anul 1995 la Petroklav si mai apoi la Ermis. Mii de navigatori au apelat la ajutorul lui de-a lungul anilor. Eu il respect foarte mult. Este singurul om care nu si-a schimbat opinia si devotamentul in toti acesti ani iar SLN-ul a rezistat, uitati-va, din 89 si pana acum, aproape 30 de ani. O viata de om. Si inca face foarte multe.Succes SLN si echipei !

Carcotas
20 martie 2017
SLN

Se aude prin targ ca sunt vreo 2-3 care s-au laudat la un moment dat ca ar fi vrut sa ii ia locul lui mihalcioiu. apoi au trecut pe politica. Nu au facut purici nici acolo dar au ramas cu un dinte impotriva sln-ului. Cu siguranta voi de care vorbesc, cititi aceste randuri. Eram si eu prin preajma cand se vorbea in acel grup. Chiar ma prinsesem si eu un pic dar mai pe urma cand mi-am dat seama de motivul real mi-am vazut de treaba mea. Sunt tot prin preajma si mai aud cate ceva. Eu am tot respectul pentru ce face sindicatul navigatorilor. Dupa opinia mea, si nu este una de neglijat, este singurul sindicat autentic din tara noastra. Nici un altul nu mai face atata risipa de efort pentru breasla lui. Merita respect !

Aditza
20 martie 2017
100-200$

Un om sanatos la cap nu pleaca la alta firma pt 100-200$ dupa ce are cativa ani continuitate la actualul armator. Muncesc pt un armator european de 12 ani si poate pt 10% in plus la salariu(apropos nu da nimeni) as pleca. E greu sa o iei de la 0 cu paper work si sa castigi increderea superintendentilor.

un altul
20 martie 2017
sln / itf

SLN si ITF tot o mizerie. Ceo face si astia pentru noi? VApoare sa faca nu vorbe

danny
20 martie 2017
hotia SLN

Cotizatie cu JAPCA !!! de ce opriti *cotizatia* sln prin unele companii de crewing??? in fiecare luna...25 euro??? Nu am semnat nici o hartie ca vreau sa fiu membru SLN - (hotia din Romania!) La firma cand am intrebat DE CE??? au raspuns....**asa e protocolul....nu vreti ... nu semnati contractul...** la o socoteala de clasa 1.....25 euro x20 navig. x 6 luni.... parca se aduna ceva ...de la o singura nava !!!! aaaa .... va trebuie bani de la prosti luati cu JAPCA pt plimbarile pe afara ??? RUSINE SLN ROMANIA !!!

Navigator
20 martie 2017
un altul

Scrie corect amice mai intai. Navigatorii sunt oameni educati. Ne faci de ras

Răspuns la: sln / itf
Adăugat de : un altul, 20 martie 2017
SLN si ITF tot o mizerie. Ceo face si astia pentru noi? VApoare sa faca nu vorbe
Claudyu
20 martie 2017
danny

Cine te pune sa mergi pe contractul SLN? Daca esti nemultumit pleaca pe un contract gasit de tine. Eu mi-am gasit singur la o companie olandeza dar si palesc 50 euro /luna 12 luni/an. Oricum 25 x6 =150 fata de 600 ? Ti se pare mult?

Un GSP-ist
20 martie 2017
raspuns la filozoful din GSP

Sa crezi tu ca te mai ajuta inca odata. La toti pe care ii ajuta ITF -ul le spune sa se faca membrii, numai ca si-au vazut sacii in caruta si gata-tipic roman. Ulciorul nu merge de multe ori la apa amice. ITF este o federatie a sindicatelor si firesc ca se intretine cu bani de la sindicate. Eu doar ce am coborat de la un off-shore unde un marinar filipinez a scris o plangere (de fapt eu i-am scris-o. Un formular tip) si acolo era intrebat daca e membru de sindicat. Crezi ca intreaba doar pentru statistica? Omul era si a si fost imediat contactat. Aici la GSP sunt adunate si foarte multe scursuri(rog sa ma ierte cei care sunt ok) oameni angajati pe pile, neamuri, si alte interventii si nu vor niciodata sa faca o plingere. 1. Erau pe o nava in Scotia si nu erau navigatori scotieini 2. Au chemat ITF -ul si nu s-a autosesizat ITF-ul. Despre ce vorbim? Aceeasi treaba. Noi nu facem olangere, nu ne luptam cu nimeni, Comanescu este tatucul nostru, ITF -ul sa faca si daca se poate ITF-ul este de vina ca ne-a platit . Ce mentaliate.....

Răspuns la: daca taceai filozof ramineai
Adăugat de : pt gsp-ist, 20 martie 2017
In toata lumea asta nu este nevoie sa fii membru cotizant ITF ca sa te apere.In mod normal daca Mihalcioiu nu ar decit o simpla marioneta el ca si...
ce facem in Africa?
20 martie 2017
care poti raspunde?

Daca aveti vreo problema salariala sau de alta natura intr-o tara africana sau care nu are reprezentanta ITF ce faceti baieti?Atunci ajungeti la concluzia ca degeaba platiti cotizatie.Mai bine deschideti ochii cind semnati contractul si nu mai aveti nevoie nici de ITF nici de nimeni.Mihalcioiu in afara de contract ITF pe care oricum nu ti-l arata daca vrei sa vezi formatul nu stie altceva.Si ca sa stiti are puterea de a obliga agentiile de recrutare ca nu sint de crewing cum gresit se autointituleaza spagarii nostri sa puna marinarii(gresit navigatorii)sa semneze contracte ITF si atunci nu ar mai fi nici o problema.Si cu filipinezii e gresit ca si ei migreaza numai ca sint ieftini si de aia ii tin companiile,pentru ca sint si armatorii constientii ca un ofiter europen este net superior unuia filipinez.De cadeti nu mai vorbim ca atit timp cit cadetia se face pe pile si spagi noi romanii vom pierde din ce in ce mai mult,pentru ca putini vor fi cei care nu se vor face de ris..si uite asa mai scadem in ochii strainilor....Eu am vazut la o testare la noi cum un baietas care dadea si el testare cu mine in paralel era ajutat de tatal lui care era sef de echipaj plecat prin agentia unde se dadea testarea si proaspat absolvent de UMC si il ajuta(dar prost ca si el era pe dinafara cu materia) pe fiu-sau care mai folosea si smart phone-ul pe deasupra,in conditiile in care in incapere erau camere de luat vederi si fusesem avertizati de domnisoara secretara sa nu cumva sa copiem.Am luat testarea dar mi s-a facut asa de scirba ca nu am mai trecut pe la agentia respectiva.Pentru circotasi sint comandant si schimb si eu companiile pentru salarii mai bune si o fac pentru ca am un background foarte bun si nu imi face salariul o agentie de spagari din Romania.Si apropo multi armatori spun ca daca lucrezi multi ani la aceeasi companie te plafonezi.

29 comentarii. Pagina 2 din 3. Click pe pagina dorită : 1 2 3 

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.8874 secunde