Chiar e necesar un port pescăresc la Midia?

1233
Chiar e necesar un port pescăresc la Midia? - chiarenecesarunportpescaresclami-1583185300.jpg

Articole de la același autor

Săptămâna trecută, la Galați, în cadrul unei întâlniri cu reprezentanții asociațiilor de pescari, ministrul interimar al agriculturii, Nechita-Adrian Oros, a anunțat că, în cursul anului 2020, vor demara lucrările la portul pescăresc de la Marea Neagră. 


Trebuie să știți că proiectul datează din anul 2006, când 10 ha de teren din portul Midia au fost transferate de la Ministerul Transporturilor la Agenția Națională de Pescuit și Acvacultură, chiar în acest scop. Noul proprietar l-a cadastrat și a depus proiectul pentru obținerea finanțării europene. Intenționa să amenajeze cheuri de acostare a navelor și ambarcațiunilor, să achiziționeze o macara pentru încărcarea - descărcarea navelor, să construiască o hală pentru prelucrarea, sortarea, depozitarea, refrigerarea și, eventual, congelarea peștelui, să amenajeze facilități pentru executarea micilor reparații la nave. Se estima că valoarea investiției va ajunge la 10 milioane de euro. 


Din blocaj în blocaj
Despre evoluția proiectului și piedicile întâmpinate ne vorbește chiar Agenția Națională de Pescuit și Acvacultură, în raportul de activitate pe anul 2012. Potrivit acestuia, la sfârșitul lunii august 2011, a fost lansat anunțul de intenție aferent procedurii de achiziție a serviciilor de elaborare a cererii de finanțare, a studiului de fezabilitate și a planului de afaceri. În urma licitației câștigată de asocierea dintre PricewaterhouseCoopers Management Consultants SRL și BCPC Biroul de Consultanță și Proiectare în Construcții, a fost semnat un contract de prestări servicii în valoare de 484.785 lei, fără TVA, cu durata de 120 de zile. Ulterior a fost parafat un act adițional care a prelungit cu 60 de zile perioada de realizare a documentației.
În 2012, a început "vânătoarea" de avize și certificate pentru realizarea investiției: 14 în total. Pentru depunerea cererii de finanțare, instituția mai avea nevoie, în septembrie 2012, doar de avizul Ministerului Transporturilor, iar eliberarea lui depindea de avizul Administrației Porturilor Maritime Constanța. Aceasta din urmă s-a sesizat că Agenției Naționale de Pescuit și Acvacultură i-au fost date cele 10 ha de teren din portul Midia fără bazin portuar. Neexistând nicio relație contractuală între cele două entități privind utilizarea bazinului portuar, inevitabil a fost întârziată obținerea tuturor avizelor necesare depunerii proiectului la termen, pentru obținerea finanțării. 


Pe de altă parte, Ministerul Agriculturii aprobase indicatorii tehnico-economici ai viitoarei investiții pentru o valoare ce depășea pragul de 28 de milioane lei (și anume 29.491.050 lei, cu TVA), fapt ce atrăgea necesitatea obținerii altor aprobări, inclusiv a unei hotărâri de guvern, ori refacerea documentației. 


Ce s-a întâmplat în continuare, nu se mai știe, căci în puținele rapoarte de activitate date publicității de Agenția Națională de Pescuit și Acvacultură (pe 2016 și 2018) nu se mai amintește niciun cuvânt despre acest proiect.
Stau și mă întreb: chiar au nevoie pescarii de la Marea Neagră de un port specializat la Midia? Până acum, n-au țipat că duc lipsa unui port de acostare pentru navele și bărcile lor, că n-au unde să descarce și să depoziteze peștele. Nu cumva, proiectul a pornit doar din dorința unor birocrați de a-și face de lucru pe banii Europei? Nu cumva și-au imaginat cum ar fi dacă ar exista un port în care să îi adune pe toți pescarii de la țărmul mării, să îi poată ține sub control și pune la plată?


Un proiect ratat
Stimați cititori, dacă luăm seama la ce s-a întâmplat în cazul altui proiect birocratic "măreț", cel al vestitei Burse de Pește din Tulcea, îmi veți da dreptate. Guvernul a aprobat indicatorii tehnico-economici ai acesteia pe 6 decembrie 2011, valoarea totală a investiției fiind estimată la aproximativ 77 milioane lei. 


La acea dată, oficialii guvernamentali susțineau că: "Bursa de Pește din Tulcea va concentra oferta de produse pescărești provenite din zona Deltei Dunării și a Mării Negre, prin cele 14 puncte de colectare aparținând Bursei, unde asociațiile de pescari și pescarii profesioniști din aria Rezervației Biosferei Delta Dunării vor avea obligația de a transporta peștele capturat. Se creează astfel posibilitatea comercializării peștelui direct prin Bursa de Pește, unde prețul se stabilește în mod transparent, ceea ce va contribui la reducerea pescuitului ilegal și la eliminarea verigii intermediare reprezentate de speculanți. La rândul lor, cumpărătorii vor beneficia de produse comercializate în condiții optime de igienă și conservare." 
Ce frumoasă poveste! În final, proiectul a costat o… nimica toată: 28 de milioane de lei, din care mai mult de jumătate proveniți din fonduri europene. 


Inaugurată cu surle și trâmbițe pe data de 25 aprilie 2019, Bursa de Pește a sucombat rapid. Iată ce a declarat Adrian Oros, ministrul interimar al agriculturi, pe data de 21 februarie 2020: "Singurele tranzacții au fost la inaugurare, pentru câteva sute de kilograme de pește. Sunt deficiențe grave, punctul de lucru nu avea nimic, nu avea apă, iar navele nu erau înregistrate. Comisia Europeană ne-a notificat că trebuie să înapoiem 14,96 milioane de lei."


Vă întrebați, stimați cititori, de ce nu funcționează Bursa de Pește? Răspunsul este cât se poate de simplu: este o investiție contra-naturii. Dacă pescarii o percepeau ca fiindu-le utilă, un sprijin în afacerile lor, fiți siguri că s-ar fi îmbulzit să își vândă capturile prin intermediul ei. 


Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Marţi, 24 Decembrie 2019
Stire din Eveniment : Percheziții la braconierii de pește
Pagina a fost generata in 3.6171 secunde