Cheresteaua dăunează grav navigației pe Marea Neagră

773

Articole de la același autor

r Navele încărcate cu material lemnos sunt implicate în mai multe incidente


Statisticile arată că transportul pe apă este mai sigur decât cel rutier, feroviar sau aerian. Din păcate, în ciuda măsurilor luate la nivel internațional pentru creșterea siguranței navigației, incidentele pe mare și pe apele interioare sunt tot mai multe, iar numărul victi-melor este în creștere. 
În anul 2012, a fost înregistrat un număr record de accidente navale (scufundări, coliziuni, eșuări, incendii, explozii ori alte accidente semnificative). 78 dintre ele s-au soldat cu pierderea navelor. Cel puțin 981 de marinari, pescari și pasageri și-au pierdut viața.
În 2013, numărul navelor scufundate s-a mai diminuat, dar a rămas ridicat. În cazul a 69 de nave a fost declarată pierderea totală. Mai mult de 600 persoane și-au pierdut viața.
Zona Mării Negre nu a fost lipsită de evenimente tragice. În 2012, au fost raportate patru accidente navale, dintre care două cu 19 victime în total. Scufundarea cargoului "Vera", la Eregli, pe 31 ianuarie, a făcut 7 victime. Nava costieră turcească "Hay K" și ferry-boat-ul rusesc "Feruz" au eșuat pe coasta Samsumului, pe 8 februarie. Din fericire nu au fost victime. Nava ucraineană "Yukka" s-a scufundat pe 12 august, la 10 mile de portul turcesc Eregli, după un incendiu la bord. Nu au fost victime. Cargoul rusesc "Volgo-Balt 199" s-a scufundat în timpul furtunii din 4 decembrie, în apropiere de Istambul, iar șalupa de salvare "Kiyiemniyeti" a fost zdrobită de valuri, de stânci. Au fost înregistrate 12 victime.
În 2013, pe data de 6 martie, pe o vreme favorabilă, cargoul ucrainean "Nikolay Bauman" s-a scufundat la 7 mile nautice NE de portul Sulina. Cei 11 membri ai echipajului s-au salvat.
Anul 2014 a început prost pentru navigația din zona Mării Negre. Pe 8 ianuarie, Nava turcească "Kalkava" s-a scufundat la circa o milă marină de portul Sinop (Turcia). Câteva ore mai târziu, la câteva mile mai departe, s-a scufundat și nava "Lady Amar", sub pavilion Cambogia. Dintre cei 18 membri ai echipajului, patru au fost dați dispăruți. 
Pe 7 februarie 2014, în condiții de vreme bună, cargoul turcesc "Elland" s-a scufundat în zona de coastă a Bulgariei, cei 11 membri ai echipajului reușind să se salveze. Nava plecase din portul Constanța.
Statisticile arată că, în cele mai multe dintre catastrofe, au fost implicate nave cu vârsta de peste 20 de ani, care nu mai corespun-deau standardelor tehnice de navigație în condiții de siguranță. Pentru această categorie de nave riscul de accident este uriaș, mai ales pe vreme rea.
Nava "Elland", spre exemplu, avea vârsta de 32 de ani. Locul ei era mai potrivit la scrap. La inspecția de Port State Control efectuată când a intrat în portul Constanța au fost constatate un număr de 25 deficiențe, dintre care șase au determinat reținerea ei. Dintre cele 25 de deficiențe, cinci erau în legătură cu cerințele de siguranța navigației. Altele priveau documentele navei și echipajului, dotările privind comunicarea radio, sistemele de intervenție în caz de pericol etc.
Cazul "Elland" ridică numeroase semne de întrebare. Oare ce autoritate navală i-a permis să plece la drum, spre Constanța, cu atât de multe deficiențe? Dar înainte de a părăsi portul româ-nesc, în ce stare se afla nava, cu adevărat? Au fost remediate deficiențele în totalitate, ca la carte? Cât au contat deficiențele constatate în scufundarea navei?
În publicațiile internaționale de specialitate a fost lansată ipoteza că, pe fondul problemelor tehnice ale navei, dezastrul ar fi fost cau-zat de modul în care a fost stivuită marfa. Ancheta demarată de autoritățile din Bulgaria urmează să stabilească adevărul. 
Dacă ipoteza mai sus amintită se va dovedi corectă, va fi o notă foarte proastă pentru inspectorii din portul Constanța, care au controlat nava la plecare și i-au admis să pornească la drum. 
De-a lungul timpului au avut loc mai multe evenimente legate de modul defectuos în care au fost încărcate navele în portul Constanța. Unele s-au soldat cu pierderea navelor. Amintim câteva dintre ele.
În 1998, în dana 23, a portului Constanța, nava "Farah", cu magaziile și puntea pline cu geamuri, s-a înclinat și, în cele din urmă, s-a scufundat. 
Pe 31 iulie 2000, nava "Nada", care părăsise portul Constanța cu 1.499,99 mc de cherestea și placaj la bord, a început să se încline amenințător, deși marea era calmă. Cargoul a fost întors din drum.  
În seara zilei de 1 octombrie 2001, nava "Good Hope II", aflată în dana 23, a portului Constanța, s-a înclinat periculos în timp ce încărca 800 tone de PFL.
În noaptea de 10 spre 11 octombrie 2001, cargoul "G. Mar", încărcat cu 1.750 mc de cherestea, a părăsit portul Constanța. La 70 - 80 mile de Bosfor, nava a început se încline. Comandantul a luat decizia să întoarcă nava la Constanța.
Pe 10 ianuarie 2008, în portul Constanța, în timpul operațiunii de încărcare cu cherestea, nava "Captain Schaban" a început să se canarisească periculos. Marfa a fost descărcată sub asistența remorcherele "Alexandria 1" și "Suceveni 3". 
Pe 16 decembrie 2009, în portul Constanța, nava "Abdul Kader F", aflată la cheu, în dana 43, s-a înclinat spre un bord și apoi spre celălalt, atât de tare, încât mare parte din stivele de cherestea de pe punte s-au prăvălit pe cheu și în bazinul portuar.
Pe 11 martie 2011, nava "Sparrow", care plecase cu 2.100 tone de cherestea, din Constanța, s-a întors în port pentru a descărca o parte din marfă și a evita un accident iminent. 


Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Marţi, 04 Februarie 2014
Stire din Economie : Revanșa porturilor românești
Pagina a fost generata in 0.3483 secunde