Ceața a găurit buzunarele transportatorilor

Joi, 09 Ianuarie 2014
263

Articole de la acelaşi autor

Economia a intrat în ceață. Cele mai afectate sunt transporturile. De pe data de 7 ianuarie 2014, ora 21, până pe 9 ianuarie, ora 10, porturile maritime au fost închise, toate manevrele fiind suspendate în acest interval.

Navele sosite în radă au fost prizonierele ceții, depinzând de capriciile ei.

La primele ore ale zilei de 9 ianuarie, în rada portului Constanța așteptau să intre la operare 12 nave, iar la Midia, o navă. Șase dintre ele stăteau la ancoră de 48 de ore și mai mult, iar celelalte, de 24 de ore.

În aceeași situație se aflau și navele care finalizaseră încărcarea. Au fost nevoite să aștepte la cheu, în terminale, până la ridicarea ceții și a interdicției privind manevrele portuare. Ieri, în zori, șase nave erau blocate în danele de operare ale portului Constanța și alte două la Midia.

"Ceața ne creează mari probleme, nouă operatorilor portuari - a declarat, pentru cotidianul "Cuget Liber", Daniel Linteș, directorul general al companiei "Socep". Încărcarea mărfurilor vrac (cereale, îngră-șăminte) a fost sistată. Armatorii și proprie-tarii mărfurilor nu admit deschiderea magaziilor navelor, pentru reluarea operațiunilor. Marfa ar putea fi compromisă din cauza umidității ridicate. Pe de altă parte, crește numărul navelor care așteaptă în radă. Avem patru nave care ar fi trebuit să intre la operare de acum două zile, iar altele sunt pe drum. Când se va relua navigația în port, vom fi nevoiți să facem față unui vârf de activitate."

Armatorii navelor au cel mai mult de pierdut. Pentru ei, o zi de întârziere înseamnă o pierdere ce poate urca de la 3.000 - 4.000 de euro la câteva zeci de mii de dolari, în funcție de mărimea navei și de contract. Câteva zile de ceață pot compromite profitabilitatea respectivului voiaj.

Au de pierdut, de asemenea, companiile de remorcaj și pilotaj cărora le venise rândul să execute manevrele în zilele cu ceață.

Nu sunt scutiți de necazuri nici proprietarii mărfurilor, întrucât nu își pot onora contractele la timp. Vor putea să invoce clauza de forță majoră, dacă au fost destul de prevăzători să o includă în contracte.

Navigația pe Canalul Dunăre - Marea Neagră și Canalul Poarta Albă - Midia Năvodari a fost întreruptă în intervalul 7 ianuarie 2014, ora 21, până pe 9 ianuarie, ora 13,45. În decurs de două zile, în porturile Constanța și Cernavodă s-au adunat circa 80 de unități navale, cu o cantitate totală de 160.000 tone de mărfuri, care așteptau să tranziteze canalul. Administrația Căilor Navigabile a stabilit o ordine strictă a ecluzărilor pentru a preveni nemulțumirile navigatorilor și discuțiile.

Pe Dunăre, situația a fost chiar mai dramatică, întrucât ceața s-a instalat încă de săptămâna trecută. Numeroase convoaie de nave au fost blocate în porturi sau, în ancoră, în zonele de așteptare.

Transportul aerian a fost, la rândul său, afectat. Zeci de curse cu plecare sau sosire pe aeroporturile românești au avut mari întârzieri, au fost deviate spre alte destinații sau au fost anulate, spre disperarea călătorilor.

Nici transportul rutier nu a fost scutit de necazuri. Din cauza ceții, viteza de deplasare a fost redusă până la jumătate, fapt ce a determinat întârzieri în derularea contractelor. Pe de altă parte, pe fondul scăderii vizibilității și a neadaptării vitezei la condițiile atmosferice, s-au produs numeroase accidente, cu pierderi de vieți omenești și pagube materiale majore.


Articole pe aceeasi tema

Pagina a fost generata in 0.4926 secunde