Ce șanse de reușită are noua linie de ferry-boat

2766

Articole de la același autor

România a făcut activitate de pionierat în transportul de ferry-boat din zona Mării Negre. Navele "Mangalia" și "Eforie" asigurau cursele de linie între Constanța și porturile turcești Samsun (începând din octombrie 1995) și Derince (din 1999).

Prima cursă de probă spre portul Batumi (Georgia), a unui ferry-boat românesc, a avut loc în martie 1999. Mai târziu, pe 8 august 2001, ferry-boat-ul "Eforie" a efectuat voiajul inaugural al liniei Constanța - Batumi. După numai trei luni, se ajunsese la două curse pe lună. După opt ani de la deschidere, voiajurile pe relația Constanța - Batumi, dar și cele spre porturile turcești, au fost suspendate. La eșec a contribuit, în special, starea celor două nave românești surori, care au intrat în conservare.

Inaugurată pe 20 noiembrie 2011, în Turcia, cu mare fast și multe promisiuni, linia ro-ro Constanța - Pendik nu a rezistat decât 11 luni. A fost suspendată la mijlocul lunii septembrie 2012, fără niciun avertisment și nicio explicație din partea companiei de navigație U.N. Ro-Ro Ýșletmeleri, dar motivul real este cunoscut: din cauza stării rețelei rutiere din România, TIR-urile turcești aveau nevoie de două zile în loc de una, pentru a ajunge din portul Constanța în Ungaria.

Linia de ferry-boat Constanța - Batumi (Georgia) - Ilyichevsk (Ucraina), inaugurată pe data de 16 octombrie 2014, în portul Constanța, are mari șanse de reușită. Iată câteva argumente: se bucură de sprijin politic din partea tuturor statelor implicate, la fel ca și liniile de navigație amintite mai sus. La capetele ei și pe coridoarelor de transport la care este conectată, există cerere și ofertă de mărfuri. Linia dispune de nave specializate, moderne, puse la dispoziție de armatorul danez UKRFerry. Dar cele mai importante argumente sunt legate de durata și costul transportului. Ionuț Monu, directorul general al operatorului portuar Romcargo Maritim (companie care s-a implicat direct în realizarea liniei de navigație), a declarat, pentru cotidianul "Cuget Liber", că tranzitul mărfurilor din Europa Centrală, prin portul Constanța, spre Georgia și Marea Caspică, durează doar 15 zile. Orice alte rute de transport înseamnă 25 până la 45 de zile pierdute, plus costuri pe măsură.

De altfel, voiajul de probă realizat în luna mai 2014 a demonstrat avantajele nete ale noii linii de conexiune între centrul Europei și ținuturile caspice.

Prezent la conferința dedicată evenimentului, Bogdan Aurescu - secretar de stat în Ministerul de Externe, cunoscut pentru rolul jucat în redobândirea Insulei Șerpilor de către România, a declarat, pentru ziarul "Cuget Liber": "În 2013, nivelul schimburilor bilaterale dintre țara noastră și Ucraina a fost de aproape 2 miliarde de dolari, iar cu Georgia, de peste 420 milioane de dolari, în condițiile în care nu a existat o legătură directă cu aceasta din urmă. Cred că acest proiect, care va asigura o legătură rapidă pe Marea Neagră, va stimula dezvoltarea relațiilor economice."

El a precizat că, în acest moment, există un context bilateral favorabil, legat de relațiile dintre Uniunea Europeană și Georgia, de natură să faciliteze reușita proiectului. Este vorba de semnarea acordurilor de asociere și de liber schimb între Ucraina și Georgia cu UE. Acordul de liber schimb cu Georgia a intrat în aplicare provizorie de la 1 octombrie 2014.

Potrivit demnitarului român, există nu doar suportul politic, ci și o cerere a pieței pentru noua linie de navigație. România și portul Constanța sunt văzute ca fiind poarta de intrare în Europa Centrală și de Est a fluxurilor de mărfuri din ținuturile caspice.

Succesul liniei de navigație va avea și un impact politic, susține demnitarul: "Este vorba de un exemplu pozitiv de cooperare între trei state riverane Mării Negre, în contextul în care securitatea în zonă este amenințată de activitățile Rusiei în Ucraina și de modificarea echilibrului strategic în regiune, prin acțiunile din statul vecin. Orice proiect de construcție, cum este acesta este un pas pozitiv în regiune."

Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Joi, 09 Octombrie 2014
Stire din Economie : Vameșii au dat lovitura
Pagina a fost generata in 0.6262 secunde