Ce ar trebui să cunoască navigatorii înainte de a semna contractele de îmbarcare

Vineri, 21 Mai 2021, 00:01
3312
Criza schimburilor de echipaje provocată de pandemia Covid-19 n-ar fi putut fi ținută în frâu fără intervenția sindicatelor navigatorilor. Datorită presiunilor organismelor sindicale naționale și internaționale un număr mare de state le-au acordat navigatorilor statutul de „lucrători cheie” și accesul la vaccinurile anticovid.

În țara noastră, Sindicatul Liber al Navigatorilor s-a implicat încă de la începutul declanșării pandemiei în efortul de a determina Guvernul să le recunoască marinarilor statutul de „lucrători cheie", fapt materializat în Ordonanța Militară nr 9. Apoi, la inițiativa Sindicatului Liber al Navigatorilor, a Asociației Naționale a Societăților de Crewing din România și a Autorității Navale Române, în ședința din data de 20 ianuarie 2021, Guvernul a decis ca personalul navigant maritim și fluvial, lucrătorii de pe platformele marine și cei de pe unitățile mobile din domeniul petrolier să fie cuprinși în etapa a doua a programului național de vaccinare anticoronavirus.

În timpul valurilor pandemiei, SLN a făcut eforturi uriașe, acordând ajutor navigatorilor români și străini să se repatrieze ori să ajungă la bordul navelor. Mii de navigatori au primit informații, sfaturi, asistență din partea conducerii sindicatului, iar sute dintre ei au fost ajutați să își rezolve problemele cu care se confruntau.

În luna aprilie 2020, Sindicatul Liber al Navigatorilor, în parteneriat cu grupul de firme Histria și Sindicatul Liber al Navaliștilor din SNC, a achiziționat aparatură medicală pentru depistarea virusului SARS-Cov-2 și mii de teste, care au fost donate Spitalului Clinic Județean de Urgență „Sfântul Apostol Andrei” din Constanța.

Pe parcursul anului de pandemie, staff-ul sindicatului a muncit în program prelungit, până seara târziu, răspunzând apelurilor navigatorilor, ajutându-i pe toți, indiferent dacă sunt sau nu membri de sindicat.

Împreună cu ITF România, SLN a recuperat 7.810.946 de dolari pentru navigatorii români și străini, din care 3.070.000 pentru cei români, în anul 2020. A ajutat peste 100 de navigatori români abandonați în diferite porturi ale lumii să vină acasă, a acordat asistență unui număr de peste 3.000 de navigatori care au cerut sprijinul sindicatului în cele mai diverse probleme și a ajutat familiile navigatorilor decedați să obțină drepturile cuvenite de la asiguratori. În plus, a negociat contractele colective de muncă cu armatorii străini și de fiecare dată au obținut creșteri ale salariilor.

De curând, Inspectoratul ITF România a soluționat cazul celor 12 marinari sirieni, de pe nava „Ali Bey”, sub pavilion Panama, acostată în Dana nr. 9 a portului Constanța, care nu mai fuseseră plătiți de foarte mult timp. În urma intervenției sale, Clubul de asigurări P&I a achitat despăgubirea în caz de abandon, respectiv patru salarii lunare, a declarat, pentru cotidianul „Cuget Liber”, Adrian Mihălcioiu, liderul Sindicatului Liber al Navigatorilor și șef al Inspectoratului ITF România.

În aceste vremuri tulburi, navigatorii trebuie să fie foarte atenți la clauzele contractelor de îmbarcare pe care le semnează.

„Îi sfătuim să accepte îmbarcarea doar pe nave acoperite de contracte colective de muncă negociate cu ITF și sindicatele afiliate. Recent, un navigator român care a navigat pe o navă ce nu era acoperită de un astfel de contract colectiv a suferit un accident de muncă, soldat cu invaliditate permanentă. Abia atunci a aflat că, în contractul său de îmbarcare, clauza privind asigurarea în caz de invaliditate era cu mult inferioară celei dintr-un contract tip ITF. Bietul marinar a primit o despăgubire de numai 4.000 de dolari și jumătate din salariul ce i se cuvenea pe patru luni. Astfel de situații pot fi evitate dacă navigatorii studiază cu mare atenție contractele de îmbarcare și să nu le accepte decât pe cele tip ITF. Dacă nu se descurcă, ne pot solicita ajutorul înainte de a semna contractul. Le putem oferi informații despre clauzele pe care trebuie să le cuprindă un contract de muncă și despre tipul de contract colectiv de muncă al navei”, a afirmat Adrian Mihălcioiu.



Articole pe aceeasi tema

Pagina a fost generata in 0.36 secunde