Câtă ȘPAGĂ dau marinarii români?

8543
40
Câtă ȘPAGĂ dau marinarii români? - marinarispaga-1350345867.jpg
Articolul "Marinarii cad pe capete la examenele de la Ministerul Transporturilor", publicat în ediția de ieri a ziarului "Cuget Liber", a stârnit o polemică aprinsă pe pagina on-line. Cititorii-navigatori au dat curs invitației noastre de a-și exprima opiniile în legătură cu cauzele scăderii promovabilității la 50%.

Taxa de fraier

Numitorul comun al tuturor comentariilor este că examenele pentru obținerea brevetelor și certificatelor de capacitate maritimă, organizate de Autoritatea Navală Română la Constanța, au fost alterate de corupție. Cuvântul șpagă revine obsesiv în fiecare dintre ele.

Unii dintre comentatori au făcut aprecieri la obiect. Alții au lansat acuzații cu nume și prenume, dar fără să spună dacă pot dovedi ceea ce afirmă. Astfel că este imposibil să îți dai seama ce este adevăr și ce este bârfă sau calomnie în afirmațiile lor. Nici măcar subsemnatul nu am scăpat de insulte și calomnii, semn că articolul a deranjat în anumite cercuri. Dar am luat asta ca o dovadă că libertatea de a înjura, câștigată la Revoluție, a rămas neștirbită.

Fenomenul corupției în shipping-ul românesc are ștate vechi. Pentru pâinea câștigată cu mari sacrificii și înfruntând numeroase pericole, marinarii au dat șpagă și înainte de 1989, și după. Pe vremea fostului IEFM Navrom, "buful" obținut din voiaj se împărțea cu inspectorii de la serviciul personal, dacă doreai "o navă mai bună". Unii, care aveau "probleme la dosar", dădeau șpaga și la Securitate.

După împărțirea flotei maritime în trei companii, practica a fost preluată și perfecționată de serviciile de personal de la "Navrom", "Romline" și "Petromin". Mai mult, a fost impusă și în relațiile cu firmele private, care luaseră nave în bare-boat și aveau obligația să preia echipaje de la armatorii de stat.



Șpagă, dar cu alt nume


Odată cu deschiderea pieței shipping-ului internațional pentru marinarii români, a apărut un business nou în țara noastră: recrutarea și plasarea forței de muncă. Printre firmele de crewing care au început să activeze după 1992, erau destule care încasau, pe lângă comisioanele legalizate la acea vreme, comisioane nedeclarate de sute și chiar mii de dolari, pentru o îmbarcare sau numai pentru înscrierea pe lista de așteptare.

Ce adusese nou piața liberă? Șpaga își schimbase numele în comision. Nu mai era încasată doar de funcționarii de la stat, ci și de patronii și funcționarii din sectorul privat. Altfel spus, s-a produs "privatizarea șpăgii". Au fost multe cazurile în care navigatorii s-au trezit și cu banii luați, și fără contract de îmbarcare. De-a lungul anilor, ziarul "Cuget Liber" a relatat numeroase scandaluri în centrul cărora s-au aflat "rechinii" din crewing.

 

Într-un articol publicat în ediția din 24 mai 2002, a acestui cotidian, menționam că: "Unele companii de crewing autorizate le pretind clienților comisioane de 400.000 - 500.000 lei, pentru a-i înscrie pe tabelul de așteptare, plus 400 - 500 dolari, înainte de a le asigura vreun loc de muncă, drept taxă de garanție pentru performarea contractului de îmbarcare. După ce fraieresc 30 - 40 de navigatori disperați, respectivele firme își schimbă adresa, fără să informeze Ministerul Transporturilor. Firmele ilegale sunt și mai lacome, în cazul lor "taxa de fraier" depășește mia de dolari. Sute de marinari șomeri sunt jefuiți anual de rechinii din crewing, fără ca escrocii să dea socoteală în fața justiției, iar pe de altă parte sute de mii de dolari dispar fără urmă în economia subterană."

Sub presiunea Sindicatului Liber al Navigatorilor, care a impus autorizarea firmelor de crewing și scoaterea comisioanelor plătite de marinari în afara legii, dar și a armatorilor străini, piața s-a însănătoșit. Șpăgarii din crewing s-au rărit dramatic, cedând locul companiilor de crewing serioase. Nu trebuie omis faptul că la reducerea corupției pe piața crewing-ului românesc au contribuit în foarte mare măsură criza de ofițeri de pe piața internațională și aderarea țării noastre în Uniunea Europeană.

Computerul "corupt"

Un domeniu aparte îl reprezintă corupția legată de eliberarea carnetelor de marinar și examenele organizate de ANR (fostul Inspectorat al Navigației Civile - INC). După 1990, căpităniile portuare au primit dreptul de a elibera carnetele de marinar. Era vremea când românii obțineau cu greu viză pentru Europa. Cum carnetul de marinar avea același regim ca pașaportul de serviciu, căpităniile s-au apucat să-l tipărească pe rupte și să-l comercializeze. Micul trafic în Serbia, Ungaria și Moldova se făcea pe bază de carnet de marinar.

Totul a ieșit la iveală prin 1993 sau 1994, când autoritățile din Austria au reclamat guvernului de la București că au depistat un grup de rurali români, cu carnete de marinar în buzunar. Cercetările au scos la iveală atunci că un întreg sat din nordul Moldovei, de la copilul de șapte ani, până la barbă albă, se pricopsise cu carnete de marinar. Fiindcă Justiția era "bine unsă", totul s-a mușamalizat. În martie 1999, când a preluat conducerea INC și a schimbat sediul instituției de pe malul lacului Snagov pe malul Mării Negre, inspectorul șef Mihail Grigorescu a descoperit la Căpitănia Constanța mai multe brevete și certificate de capacitate ilegale. Plângerile penale împotriva persoanelor care întoc-miseră și semnaseră falsurile s-au soluționat, după cum era de așteptat, cu scoaterea de sub urmărire.

Începând din luna mai 2003, pe vremea când la cârma ANR era Marin Chintoan-Uță, s-a introdus examenul computerizat în vederea eliberării brevetelor și certificatelor de capacitate. Piesa de bază a sistemului era constituită din aproximativ 11.000 de întrebări, în română și engleză, în medie peste 3.500 pentru fiecare specialitate (navigație, electromecanică, electrică). La proiectarea testelor lucraseră, timp de un an, 40 de specialiști din cadrul CERONAV, Universității Maritime, Academiei Navale, ANR, industriei navale și unor companii private.



"Care sunt oamenii dumneavoastră?"


Ambroziu Duma, director adjunct al ANR la acea vreme, declara că sistemul elimină subiectivismul din procesul de examinare și reduce posibilitatea de manifestare a fenomenului corupției. Am consemnat, la scurt timp, rezultatele primei sesiuni de examene asistată de calculator. Fuseseră declarați promovați 80% dintre ofițerii de punte examinați și 38% dintre ofițerii mecanici. În anul anterior, 2002, când verificarea cunoștințelor se făcea prin metoda clasică,  procentul de promovabilitate fusese de 90% pentru ofițerii de punte și, respectiv 80%, pentru ofițerii mecanici.

Bunele intenții inițiale au fost uitate. Și odată cu trecerea anilor s-a găsit metoda de a trage pe șfoară computerul. Când afirm acest lucru, mă bazez, în principal, pe destăinuirea off-record a unui fost șef al ANR. Omul mi-a relatat că nici nu se uscase cerneala pe decizia de numire în funcție, când a venit la el, în birou, un subordonat, care i-a comunicat că începe o nouă sesiune de examene și cu un anumit număr de candidați. "Dintre ăștia, care sunt oamenii dumneavoastră?" - l-a întrebat funcționarul.



Datoria ANR față de marinari


Se povestesc multe despre examenul computerizat. Se spune printre altele că în bateriile de întrebări ar fi fost introduse unele cu schepsis, al căror rol nu este să testeze cunoștințele, ci să-i pice chiar și pe cei mai bine pregătiți dintre candidați. Rostul acestor întrebări ar fi să netezească drumul șpăgii.

De altfel, de ani de zile, candidații reclamă faptul că în bateria de întrebări există unele greșite, incomplete, care asigură eșecul garantat la examen. Oare de ce ANR nu a analizat sesizările și nu a luat măsuri de corecție? Cine a avut interesul să se perpetueze actuala situație? Mutarea examenului la Ministerul Transporturilor, începând cu data de 1 octombrie 2012, este un răspuns la aceste întrebări și suspiciuni. Măsura este criticată și privită cu neîncredere de mulți marinari. Cei mai sceptici susțin că, de fapt, șpaga s-a mutat de la Constanța la București, și că navigatorii nu vor scăpa de ea decât dacă examenele sunt duse la Bruxelles.

Trebuie să le dau dreptate celor ce susțin că nu prin plimbarea examenelor dintr-un oraș în altul și prin postarea procurorilor în ceafa comisiei de examinare se pune capăt corupției. Soluția corectă constă în îmbunătățirea probelor. Ele trebuie să fie valide, adică să măsoare competența cerută la navă, nu cea presupusă sau inventată de unii sau alții. Întrebările încuietoare, ambigue, prost formulate, incomplete și care nu au legătură cu cunoștințele cerute la navele zilelor noastre trebuie eliminate. Odată cu ele vor dispărea și motivele pentru care cei ce știu meserie sunt nevoiți să dea șpagă. Cei ce nu învață, incompetenții, vor încerca întotdeauna să corupă.

ANR are datoria față de marinari să revizuiască sistemul de examinare. Operațiunea trebuie să pornească de la standardele STCW și să fie realizată în colaborare cu instituțiile de învățământ superior, CERONAV, companiile de navigație și de crewing, șantierele navale și Sindicatul Liber al Navigatorilor.

 



Comentează știrea

40 comentarii. Pagina 1 din 4. Click pe pagina dorită : 1 2 ...4 
Aditza
16 octombrie 2012
Opinie

Au mutat examinarea la Bucuresti. Nu s-au gandit ca majoritatea navigatorilor locuiesc in Cta? Cat costa cazarea 5zile in Buc? Ce fac tinerii care isi iau brevetele de OOW? Copii aia nu au bani.Noi ce care navigam, ne vom descurca. Eu nu m am ce examene sa dau, deja am brevetul maxim. Sa ma tina Dzeu sanatos si ca sa pot munci. Altfel va trebui sa-l reconfirm(o anomalie care exista doar la noi), in caz ca voi vrea sa revin dupa o eventuala intrerupere a navigatului.Spaga s-a dat si se va da multa vreme in Romania. Asa am crescut, poate copii nostri nu vor sti de meteahna asta a romanilor. Mi-as dori sa fie asa. Lasati ANR sa isi faca treaba. ANR-ul e schimbat mult in bine. Cei care au peste 35 de ani isi aduc aminte ce cozi erau la Gara Maritima, apoi la siloz, apoi in locul actualului duty free din sediul Navlomar. Acum sunt conditii decente. Ne obtinem actele fff repede si fara spaga. Dnele de la ghiseu au "devenit" ff amabile in ultimii 5-6ani. Mi-am schimbat CM(era deteriorat de atata rasfoit de catre autoritatile chineze/ruse/vietnameze) in 2ore fara sa dau spaga. Nu consider spaga un buchet de flori. Am la bord C/O indian care a trebuit sa astepte 2luni pt eliberarea GOC, a platit si taxa de urgenta pt ca dura 3luni fara. . . Sa fim bucurosi ca exista CERONAV si ANR. Facem cursurile la preturi decente la noi acasa. Facem cursuri recunoscute world wide. Avem acte beton in fata oricaror autoritati. Nu tin partea nimanui, nu sunt partizan politic, sunt doar un marinar care n-are somn undeva-n mijlocul Atlanticului(m am 5zile pana la Gib si n-am schimb).

George
16 octombrie 2012
Spaga

Felicitari pentru articol, dar doar atat, indiferent unde in Romania se va sustine exameul de brevet, spaga va fii cuvantul cheie, asta e Romania tara pe care unii o iubim alto o uram. Nu se va schimba nimic, in timp se va reveni si se vor da examenele la constanta cu siguranta, suntem doar niste marionete care asistam cum altii ne batjocoresc. Incercati sa ii ajutati pe cei tineri care nu au bani de bravet si de drumuri la bucuresti si de taxele aberante si de legalizarile actelor pe care ANR le elibereaza, de ce este nevoie pentru orice operatiune la ANR ca ei sa legalizeze niste documente eliberate doar de ei atat timp cat prezinti copie xerox si actele in original. Nu ne vom face bine nicodata indiferent de ce domeniu vorbim.

Inspector Javert
16 octombrie 2012
Spaga- De la Zamolxes-la Traian

Domnilor, ce este greu sa intelegeti ca putem muta examenul si la Strassbourg ,atat timp cat in fruntea Ministerului Transportului si la ANR sau CERONAV se gasesc aceleasi relicve ale defunctului Navrom sau invataceii lor mai tineri care le mostenesc obiceiurile navromiste in domeniul spagii,NU O SA SE SCHIMBE NIMIC. Cum naiba sa mearga treaba cu "marinari" de genul:Valentin Preda,Danciu,Branza ,sau cei facuti la apelul de seara prin ambarcari fictive :Laurentiu Mironescu? Domnilor sansa noastra este sa vina niste straini(nemti,olandezi ,suedezi etc) in fruntea ANR si CERONAV,nu sa jucam ping-pong cu mutatul examenelor dintr-o parte in alta,asa cum cer interesele de partid si spaga PS.Va mai amintiti ce scandal a iesit dupa meciul Romania-Danemarca 2-5 din cauza gazonului?Amenintari cu la adresa FRF si al lui M.Sandu cu procuratura,etc.Si ce s-a intamplat?Nimic,pupat Piata Independentei.Asa se va intampla si cu ex. de brevet,praf in ochi ,"made in Romania"

Din interior
16 octombrie 2012
Șpagă in Anr

De ce va limitati dosar la șpagă din examinari?In Anr se ia șpagă din orice, din inspectiile de la vapoare din verificarea actelor si mai ales din contractele de achiziții unde se plătesc prețuri exorbitante si primesc contractele numai cei agreati , de fapt caietele de sarcini sunt făcute cu dedicatii sa nu poată câștiga oricine,s- au cumpărat mașini, salupe, terenuri pentru noile căpitanii, programe de contabilitate, licența ptr calculatoare,consumabile,mașini de spălat pe jos si nu mai zic de achiziția celor 3 etaje , contractul cu ASE Soft si de perfectarea actelor pe la notari, pentru care s- au plătit sume enorme de ordinul zecillorde milioane de euro , sume care erau cel puțin duble daca nu si mai mari decât valoarea normala , sume care au fost aprobate si plătite cu acordul unor comisii făcute sa acopere frauda si Capii care au inlesnit toate aceste magarii au fost dir gen Paul Brânză, dir economic Cristina Calintaru, șef serviciu achiziții Olimpia Cojocea, vedeți domnule Sagau pe unde si cu ajutorul cui s- au scurs cei 8,6 mil de euro, aveți un punct de plecare si puteți lua măsuri de fapt singura pe funcție ar mai fi dir economic care ar trebui sa dea socoteala pentru toate cheltuielile nejustificat de mari care au fost făcute in ultima perioada si fostul dir gen Branza îl mai aveți la dispoziție faceți-va datoria si datii pe mana DNA

Captain Hook
16 octombrie 2012
@Aditza

Aditza tata, noi nu trebuie sa ne comparam cu indienii,rusii ,chinezii,congolezii sau somalezii.noi trebuie sa ne comparam cu cei din UE cu nemtii,olandezii,polonezii.Apropo stiai ca la polonezi nu exista chestia asta de"ambarcare-debarcare",atestare ca navigi sub drapel international si alte tampenii si idiotenii pe care noi le platim din buzunarul nostru ca sa hranim putorile alea de la ANR?Stai de vb cu un polonez si o sa vezi cum e la ei.Rusii au valabilitatea nelimitata a carnetului de marinar.De ce mai facem vizita medicala la Policlinica CFR cand ptr flag strain trebuie sa le repeti pe la ISIS ,Iowemed etc.Apropo cum e cu spaga de la testul psihologic?Cata spaga ia madam Cruella de la psihologic.Oare un francez sau englez este umilit de catre autoritati precum sunt romanii?Tu ce crezi?

Specialistii :))))
16 octombrie 2012
Ceronav si altii

Domnule ``Autor : Ion TIȚA-CĂLIN`` referitor la fraza ``La proiectarea testelor lucraseră, timp de un an, 40 de specialiști din cadrul CERONAV, Universității Maritime, Academiei Navale, ANR, industriei navale și unor companii private`` care sunt acei `` specialisti`` ca sincer as vrea sa stiu pe cine injur sa nu ii mai bag pe toti in aceiasi oala. Cum s-a mai spus fac pariu pe ce vor ei ca nici unul din institutiile mai sus mentionate nu promoveaza examenul. Intrebarile de acolo sunt niste idiotenii nu stiu daca 10% au ceva de a face cu realitatea.Spre exemplu nu o sa te puna nimeni sa calculezi torsiuni, forte de frecarer si alte balarii fiindca tu comanzi o piesa din catalog iar cand iti vine la nava iti vine la nava nu la insititut de cercetare. Poate pentru copii copiilor nostri o sa se schimbe ceva ca pentru noi.....Si uite asa alte natii rusi croati unguri (care au ``navigat`` pe ``balta`` si au ``traditie`` nu ca parliti aia de englezi ) ne iau locul. Dar asta e noi sa fim sanatosi ca vorba romanului... ne-om descurca noi.

boule
16 octombrie 2012
examene anr

mai tita calin, de unde ai tu informatii asa exacte privind promovabilitatea marinarilor din ultimul timp? Sunt eronate total , iar cine citeste mai si crede balariile pe care le spuneti. Iar din cele spuse reiese clar ca faceti jocul ceronavului sau a nu stiu care institutie preferata de Preda sau .....a Ministerului .Inainte sa scrieti un articol incercati sa va documentati la persoanele abilitate sa dea aceste informatii , nu la oricare frustrat din ANR sau de la cei care au apelat (Olea, Cojocaru) sa li se acorde ajutor la vreun candidat si li s-a spus ca acest lucru este imposibil si s-au suparat tare si au mutat examenele la Bucuresti.Asa ca ne lasati cu comentariile astea de doi lei si in necunostinta de cauza.

Dreapta
16 octombrie 2012
Dreapta

ati votat cu usl. asa va trebuie. abia acum vedeti de ce ati votat si simpatizati asa usl. ca va place sa fiti chinuiti si va estre frica de o viata decenta cu sanse. va desteptati doar cand va ajunge cutitul la os.

matelot
16 octombrie 2012
anr

Prima masura de bun simt pe care ar trebui sa o ia ANR ar fi aceea ca odata certificatul eliberat sa nu mai fie nevoie de reconfirmare la cinci ani sau daca nu ai lucrat cinci ani in domeniu sa trebiasca sa fii reconfirmat . Marinaria e ca mersul pe bicicleta , asa e in lumea civilizata .............

Vlad
16 octombrie 2012
Curajosule!

Băi inspectore, de ce dezinformezi lumea? Habar n-ai, dar dai din clanță. Mironescu a navigat doi ani pe post de comandant. Eram cu el pe navă, trebuia să plecăm în voiaj, când l-au pus director la port. Dar atât știți, să aruncați cu rahat în oameni. Cu gramatica mai greu, cu mâncat că...at, primii!

Răspuns la: Spaga- De la Zamolxes-la Traian
Adăugat de : Inspector Javert, 16 octombrie 2012
Domnilor, ce este greu sa intelegeti ca putem muta examenul si la Strassbourg ,atat timp cat in fruntea Ministerului Transportului si la ANR sau...
40 comentarii. Pagina 1 din 4. Click pe pagina dorită : 1 2 ...4 

Articole pe aceeași temă

Sâmbătă, 13 Octombrie 2012
Stire din Economie : Portul Constanța - performerul Mării Negre
Pagina a fost generata in 0.6534 secunde