Documentar „Cuget Liber”

Cât de prost își administrează Ministerul Transporturilor companiile din subordine?

1516
• 12 unități au încheiat anul 2020 cu o pierdere de peste 1,598 miliarde de lei

Calitatea vieții unei națiuni ne arată cât de bună sau de rea este o guvernare. În cazul Ministerului Transporturilor - instituție responsabilă pentru buna funcționare a unor sectoare vitale ale economiei naționale - indicatorul ce ilustrează sintetic calitățile sale administrative este profitabilitatea companiilor și regiilor autonome aflate sub autoritatea sa. Se știe că ministerul le numește directorii generali și membrii în consiliile de administrație, le aprobă bugetele de venituri și cheltuieli, programele de investiții și tot el este cel ce le controlează și ia măsuri de corecție.




Cum și-a îndeplinit Ministerul Transporturilor aceste obligații administrative? În anul 2020, dintre cele 23 de unități din subordine, 12 unități au înregistrat un deficit brut total de peste 1,598 miliarde de lei, în timp ce alte 10 unități au avut, împreună, un profit cu puțin peste 0,329 miliarde de lei, iar o unitate a avut rezultatul financiar egal cu zero. Trăgând linie și scăzând, unitățile ministerului au încheiat anul 2020, pe ansamblu, cu o pierdere brută de peste 1,268 miliarde de lei.



Transportul feroviar – marele perdant

Cea mai mare contribuție la rezultatul negativ a avut-o sectorul feroviar, cu o pierdere brută de peste 995,6 milioane de lei. Ponderea sa în pierderea totală de 1,598 miliarde de lei a fost de 62,30%.

Dintre cele cinci unități feroviare, contribuția cea mai mare la rezultatul negativ a avut-o Societatea Națională de Transport Feroviar de Călători „CFR Călători", cu o pondere de 23,56% în deficitul brut total. Este urmată de:

- Societatea Națională de Transport Feroviar de Marfă „CFR Marfă" (20,97%);

- Compania Națională de Căi Ferate CFR (17,63%);

- Societatea Feroviară de Turism (0,12%)

- Societatea de Administrare Active Feroviare (0,02%).



Transportul aerian, în picaj financiar

Pe locul al doilea în topul perdanților se situează transportul aerian. Cele șase unități din componența sa au contribuit cu 24,52% la pierderea brută totală, respectiv peste 391,8 milioane de lei. Clasamentul după ponderea în deficitul brut total este următorul:

- Compania Națională „Aeroporturi București" (10,89%);

- Compania Națională de Transporturi Aeriene Române TAROM SA

(10,80%);

- Regia Autonomă „Administrația Română a Serviciilor de Trafic Aerian - ROMATSA (1,39%);

- Regia Autonomă „Autoritatea Aeronautică Civilă Română" (0,95%);

- Societatea Națională „Aeroportul Internațional M. Kogălniceanu Constanța" SA (0,25%);

- Societatea Națională „Aeroportul Internațional Timișoara - Traian Vuia" (0,23%).

Transportul cu metroul, reprezentat de compania Metrorex SA, a raportat o pierdere de peste 210,5 milioane de lei, reprezentând 13,18% din total.



Profitul vine pe apă…

Sectorul maritim și fluvial a făcut ca imaginea Ministerului Transporturilor să nu fie complet deteriorată, înregistrând un rezultat pozitiv total de peste 164,8 milioane de lei, cu o pondere de 50,02% din profitul brut obținut la nivelul ministerului. Cea mai mare contribuție la profitul total a avut-o Compania Națională „Administrația Porturilor Maritime Constanța", cu o pondere de 47,04%. Este urmată de:

- Compania Națională „Administrația Canalelor Navigabile" Constanța (1,23%);

- Compania Națională „Administrația Porturilor Dunării Maritime" Galați (0,93%);

- Compania Națională de Radiocomunicații Navale „Radionav" Constanța (0,38%);

- Compania Națională „Administrația Porturilor Dunării Fluviale" Giurgiu (0,25%)

- Regia Autonomă „Administrația Fluvială a Dunării de Jos Galați" (0,20%).

Cea de-a șaptea unitate din acest sector, Regia Autonomă „Administrația Canalului Navigabil Bega” Timiș, a încheiat anul cu profit zero.



… și pe șosea

Transportul rutier s-a situat pe locul al doilea în rândul sectoarelor profitabile, cu o pondere de 48,64% în profitul total. Regia Autonomă „Registrul Auto Român" a contribuit cu 45,97%, iar Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere CNAIR, cu 2,66%.


De asemenea, au obținut rezultate pozitive:

- sectorul imobiliar din transporturi, reprezentat de SC „Grup Exploatare și Întreținere Palat CFR”, cu o pondere de 1,23% în profitul general;

- sectorul de telecomunicații, reprezentat de SC „Telecomunicații CFR", cu o pondere de 0,11%.



Ministerul datoriilor

Un alt indicator al calității administrative a Ministerului Transporturilor îl reprezintă datoriile. La 31 decembrie 2020, cele 23 de unități aflate sub autoritatea sa au raportat o datorie totală de peste 77,741 miliarde de lei, din care 84,49%, respectiv ceva mai mult de 65,684 miliarde de lei, figurau în dreptul Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere – CNAIR.



Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.4633 secunde