Cât a pierdut România din afacerea Daewoo - Mangalia?

3273
9
Cât a pierdut România din afacerea Daewoo - Mangalia? - catapierdutromania-1521821943.jpg

Articole de la același autor

Vestea că statul român s-a înțeles cu Damen Shipyards Group să preia controlul asupra companiei Daewoo - Mangalia Heavy Industries a făcut să renască speranța în inimile celor aproape 1.700 de lucrători, câți au mai rămas în unitate. Dar până la depășirea crizei prin care trece șantierul naval mai e cale lungă, timp în care se poate întâmpla orice. 


Cât vor dura formalitățile legate de cumpărarea - vânzarea acțiunilor, de predare a companiei, de instalare a viitoarei echipe manageriale și când va primi șantierul naval prima comandă de construcții noi? Peste o lună, două sau trei? Nimeni nu poate preciza. În tot acest timp, ce vor face angajații? Vor păzi halele, docurile, platformele de montaj și clădirile administrative? Le vor mătura, șterge de praf și lustrui? Astfel de lucrări nu aduc venituri. Și-atunci, de unde bani pentru salarii? Oamenii trebuie să trăiască, să își întrețină familiile? Finanțează statul român și Damen Shipyards Group plata lefurilor, până se repornește activitatea?


Sunt întrebări la care constructorii de nave așteaptă răspunsuri. 


★ ★ ★


"Bine că am scăpat de coreeni. Au plecat cu bani cu tot" - a fost comentariul unui cititor al ziarului "Cuget Liber", la aflarea veștii. Într-adevăr, în cei peste 21 de ani de existență, Daewoo - Mangalia a fost o vacă de muls pentru acționarul majoritar, Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering Co. 


Sud-coreenii au intrat în asociere cu 53 milioane de dolari (din care 23 de milioane de dolari sub forma unui know-how, pe care nimeni nu l-a evaluat) obținând 51% din acțiuni, iar românii, cu șantierul naval propriu-zis (mai puțin terenul), evaluat la 50,92 milioane dolari, respectiv 49% din acțiuni. La acesta trebuie adăugată și resursa umană pregătită pe banii României. La înființare, Daewoo - Mangalia avea 3.400 de angajați, preluați de la Șantierul Naval "2 Mai" Mangalia. 


Din această afacere, statul român ar fi trebuit să câștige noi locuri de muncă, profit și mai multe venituri din taxe și impozite. În plus, Daewoo - Mangalia promitea să stimuleze industria pe orizontală aferentă sectorului naval, după cum se arăta într-un comunicat de presă din 22 ianuarie 1997.


Ceea ce puțini știau la acea dată este faptul că asocierea avea la bază un contract care îi asigura nu doar importante facilități părții sud-coreene, dar îi permitea să-și tragă asociatul pe sfoară. La acea vreme, ziarul "Cuget Liber" a semnalat faptul că afacerea dezavantajează statul român.


În cei 21 de ani de existență, Daewoo - Mangalia Heavy Industries a încheiat doar 5 ani pe profit, în perioada 2000 - 2004. În schimb, timp de 16 ani a produs pierderi, fără ca acționarului minoritar, statul român, să îi pese. Pierderile cumulate în perioada 2005 - 2016 au depășit cu mult capitalul subscris și vărsat al companiei, care este de 30.614.832 lei (7.578.866 dolari) și activele imobilizate 1.054.729.977 lei (261.104.091 dolari). 


În cei 21 de ani de existență, la cârma companiei s-au perindat numeroși conducători numiți de partea sud-coreeană și cea română, dar singurul efect al schimbărilor a fost creșterea pierderilor și a gradului de îndatorare.


Cea mai mare parte a veniturilor obținute din producția Daewoo - Mangalia a plecat în Coreea sub diferite forme: comisioane de tot felul, plăți pentru proiecte, dobânzi bancare, tablă navală, motoare, echipamente și nisip. Din România, s-au consumat doar produse cu valoare adăugată foarte mică - apă și curent electric - plus forța de muncă. A fost vreo diferență între Daewoo - Mangalia și un atelier de croitorie care produce confecții în lohn? Niciuna. 


Cu ce ne-a încălzit pe noi, românii, faptul că la Mangalia s-au construit nave de mare tonaj, dacă, în realitate, am vândut doar manopera, apa și curentul electric utilizate la producerea lor?


Nu doar acționarul majoritar a câștigat din afacerea Daewoo - Mangalia, ci și mulți dintre cei ce au condus și administrat compania. Numărul firmelor subcontractoare și al sub-subcontractorilor ajunsese la 71, la data de 31 mai 2014, iar printre administratorii lor figurau foști vicepreședinți ai DMHI, adică oameni care au reprezentat interesele statului român în compania mixtă, și cetățeni sud-coreeni. 


La ieșirea din asocierea cu statul român, sud-coreenii lasă Daewoo - Mangalia cu o datorie imensă. La finele anului 2016, datoria totală era de 5.350.084.563 lei, respectiv 1.320.193.599 dolari. "Tot șantierul este girat la bănci: clădiri, macarale, utilaje. Compania nu mai are ce gira" - declara Marin Florian, președintele de la acea vreme al Sindicatului Liber "Navalistul". 


Dacă s-ar fi respectat litera Legii societăților comerciale nr. 31/1990, compania ar fi trebuit să fie dizolvată de mult timp, din cauza situației financiare catastrofale, chiar de acționarii ei.


O mare parte din vină îi revine statului român. În calitate de partener, de acționar minoritar, nu a determinat DSME să își respecte obligațiile asumate prin contractul de asociere. Dimpotrivă, s-a străduit să transforme funcțiile de reprezentare a intereselor sale în Daewoo - Mangalia în sinecuri. Cei numiți în consiliul de administrație sau în funcția de vicepreședinte au fost desemnați pe baza algoritmului politic. N-am auzit ca vreunul dintre ei să ia atitudine față de deciziile sud-coreenilor sau să fie
tras la răspundere pentru modul în care și-a îndeplinit mandatul. 


Comentează știrea

dac
24 martie 2018
VINA

este a celor care aveau raspunderea.Nominal. Cei raspunzatori sunt cu nume si prenume in acte.Problema este daca cei care raspund "de cei care raspund" sunt prosti (cum sunt f multi dintre cei numiti politic),sau TRADATORI DE TARA SI NEAM(cum sunt cei mai multi din cei care conduc RO)

Doru
24 martie 2018
Criminalii

Dar și cei din poliția economică, fisc, SRI și etc. au avansat în funcții după ce au efectuat controale acolo, mi-e scârbă.

silviu
24 martie 2018
furt calificat

am lucrat in santier. se produceau multe nave pe an. erau o multime de firme sub si subsub contractoare. toate se faceau in cardasie cu koreenii. asa ca toata lumea era multumita fara sa-i intereseze daca santierul este pe plus sau minus. koreeni era normal sa-si traga partea leului. sa nu uitam ca daca nu veneau ei atunci poate santierul era acum la fier vechi si numai ruine. toata lumea stie acest lucru. daca lua un roman manager era vai de capul nostru. acum om vedea ce va fi si cu olandezii. doamne ajuta!

Liviu Chilian
24 martie 2018
Cine e...staulul Rromarlan("statul roman" din "mintea" acestui merdialqaedan psihopat)?

Am citit un eseu in engleza despre merdia rromarlanesti(tampitopolene). Am fost surprins sa constat ca, totusi, mai sunt oameni, si streini, carora le e MILA de Romani si chiar si de manipulatii, decerebratii, dezumanizatii Rromarlani. Autorul explică PERVERSITATEA merdia rromarlanesti, modul barbar in care SUNT INSTRUITE si fortate sa manipuleze opinia publica, sa scoată omul din om! Scopul fiind PROTEJAREA unulasutasilor si Holocaustul lent al fostilor Romani! --- "Cuget Liber a semnalat faptul ca afacerea dezavantajeaza statul roman", guitza Titza Kklin. Un "comentator" intervine si grohaie ca a...fost bine ca șantierul a fost INHATAT de catre...tigrul asiatic, bandit, kkrnivor fara scrupule. Daca "il lua un Roman manager, era vai de kapul nostru". Mesajul criminal e ca merdia "si'au facut datoria", au "avertizat", dar TZOPARLANUL Roman n'a reactionat la crima in desfășurare. Apoi, vine CRIMINALUL unulasutas ce'l PREAMARESTE pe "salvatorul" gloAbalist si'l porcaieste pe TZOPARLANUL bun de nimic! Mesajul e clar- Romanii sunt suboameni! Trebuiesc exterminati! Teritoriul romanesc trebuie ocupat de...salvatori: Amerikknari, Jewnglishtanezi, Jewropeni, Zsidani(Black Cube, Schwartzenebunu, Steinmetz, Schmeyer("Sorin Oprescu), Pedro Neulander("Petre Roman") etc. --- Titza Kklin face rekklama dementiala banditului Boszancsenyi, unulasutasul parlit ce a...salvat șantierul naval Kustendge. Deunăzi, Merdialqaedanul porfiric i'a prezentat si LAUDAT pe muncitorii comunisti Vietnamezi ADUSI de catre kkpIUDAlistul "salvator". In loc sa ceara INCHIDEREA businessului, santierului, daca nu mai exista forta de munca rromarlaneasca si sa AVERTIZEZE ca aducerea streinilor e o CRIMA impotriva boborului Rromarlan, Titza Kklin ne'a ASIGURAT ca sudorii Vietnamezi sunt mai buni decat cei Romani si il vor salva pe Boszancsenyi de la FALIMENT! --- Acum doua zile am primit o informatie. Deja, Vietnamezii au facut greva. Revolutzigania fiskkla pesedista le'a DIMINUAT venitul net. Boszancsenyi, SPERIAT, le'a dat bani in plus. Romanilor, in schimb, le'a dat un shut in fund. Titza Kklin nu v'a informat si de GREVA Vietnamezilor. Iar daca o fac eu, voi fi...porcait de catre kkpIUDAlistul porfiric si NeoseKuristul ce veghează; NeoseKurist ce va cere sa fiu CENZURAT...

Unu
24 martie 2018
Aceeasi Marie cu alta palarie

Si voi va inchipuiti ca asocierea cu Damen , va fi altceva?? Tot cu proiecte de nave realizate la ei in Olanda vor veni si ei (cu toate ca noi avem ICEPRONAVUL la Galati) , tot cu echipamente de la ei vor pune pe nave , tot cu subcontractori olandezi vor venii si ei (EEkels si Alewijnse pe electrica , H&H amenajari interioare, Den Breejen pe vopsitorie)...

eugen
24 martie 2018
Daewoo - Mangalia

ROMANIA ante REVOLUTIONARA nu era buna pentru ca terminase sa se lase furata de totii excrocii astia internationalii

europeanu
24 martie 2018
Hotii la parnaie !

Se zice ca statul roman a pierdut. Ba da statul asta e ceva asa nedefinit ??? Absolut totul s-a facut cu coreenii pentru a lua spaga. Sfanta spaga.Cine a semnat contractul ? Statul roman ? N-are nume statul asta ? Cine a semnat ? Acum vin olandezii...jidanii europei. Deci mai e de furat. Cine semneaza ? Statul roman ??? Huooo !!! R-ati ai dracu de olteni hoti !!!

atentie
25 martie 2018
pentru santierul mangalia

Dar inainte de a semna actele , cineva din santier (lider de sindicat , sefi, directori) , i-a intrebat clar pe olandezi ce au de gand sa construiasca acolo ?? Ce nave , ce marime , cate nave ?? O SA VA TREZITI CU SURPRIZE , MAI TARZIU !!

o
25 martie 2018
pla

Stati linistiti prostilor ca vor veni serviciile acoperite la conducerea in totalitate a santierului si in maxim 4-5 ani totul va fi vandut la fier vechi. SUCCESURI !!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.3636 secunde